Google hakukonenäkyvyys -opasta on päivitetty 12.10.2017 | eLuotsi Finland Oy

Google hakukonenäkyvyys -opasta on päivitetty 12.10.2017

Show all

Google-näkyvyys -opas eLuotsiGooglen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät -oppaan sisältöä on päivitetty 12.10.2017.

Tälle sivulle olen koonnut pelkästään tähän versioon lisätyt ja muuttuneet kohdat. Päivitetyn pdf- oppaan voit ladata täältä.

 

Muutosten tiivistelmä

  • h1-h3 tagien osalta päivitin opasta huomauttamalla, että itse tageilla ei ole todennäköisesti mitään merkitystä, vaan Google katsoo pikemminkin sitä, että mitkä tekstit ovat isommalla fontilla.
  • Googlen John Mueller sanoi muutamia päiviä sitten, että kielioppi ja oikeinkirjoitus eivät ole ranking-tekijöitä. Tämän perusteella päivitin kyseistä ranking-tekijää.
  • Google Disavow-työkalusta kertovaan kappaleeseen lisäsin maininnan, että miten vastaavan asian voi hoitaa Bingin sivustovastaavan työkaluissa.
  • Linkeistä kertovan kappaleen loppuun lisäsin vielä kappaleen, jossa kerrotaan lyhyesti, että miten Bing-hakukoneoptimointi eroaa linkitysten osalta Google-hakukoneoptimoinnista.
  • Brändi-signaalit -sivulle lisätty kohta ”Varmistettu yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero”. Tämä ei ole Googlessa mikään uusi ranking-signaali, vaan tuo vain puuttui alkuperäisestä oppaasta.
  • Lisäksi oppaan nettiversioon lisäsin taustatietoa Brändi-signaalit -luvun Brändinimen maininnat netissä -kohtaan. Kyseisiä kommentteja en kuitenkaan lisännyt pdf-oppaaseen enkä tähän koosteeseen, koska siinä ei ollut käytännössä mitään uutta ja merkityksellistä asiaa.

 

Koosteena kaikki uudet ja muokatut kappaleet oppaasta:

 

Avainsana esiintyy h1-otsikossa

H1, eli sisältötekstin pääotsikko on tärkeä signaali relevantista sisällöstä. Toisin kuin yleisesti luullaan, Google ei kuitenkaan piittaa todennäköisesti siitä, että millä tagilla otsikot on tehty. Sen sijaan ne tekstit, jotka ovat isommalla fontilla, saavat isomman painoarvon. Oletusarvoisesti h1 on isoimmalla fontilla, mutta CSS:llä minkä tahansa tekstin saa muotoiltua isoimmaksi ja H1-otsikot vastaavasti pieneksi. Jotkut julkaisujärjestelmät kirjoittavat mitä sattuu elementtejä h1-h6 otsikoiksi ja vastaavasti jollain sivustolla pääotsikko saattaa olla jollain divillä tms määritelty css:llä vain isommaksi fontiksi. On kuitenkin aina hyvän ohjelmointitavan noudattamista kirjoittaa pääotsikko h1-tagilla ja alaotsikot h2-, h3- jne -tageilla. Jos nettisivujesi ulkoasupohjassa pääotsikko tulee jostain syystä esimerkiksi h2-tagilla eikä sivulla ole h1-tagia, ei sillä ole Googlen silmissä todennäköisesti nykypäivänä enää mitään merkitystä. Kunhan pääotsikko on tekstinä, eikä kuvana.

 

Avainsana h2, h3 – otsikoissa

Avainsanan esiintyminen alaotsikoissa on myös merkki relevantista sisällöstä. Alaotsikoiden merkitys on kuitenkin vähäisempi, kuin h1-otsikon. Ja vastaavasti kuin h1-otsikon kohdalla – itse tagilla ei ole niin merkitystä, vaan sillä, että mikä on fonttikokonsa puolesta selvästi pääotsikko ja mitkä alaotsikoita.

 

Kielioppi ja oikeinkirjoitus

Joidenkin hakukoneoptimoijien mielestä suuri määrä kirjoitusvirheitä sivulla saattaa vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Negatiivisesti se vaikuttaa ainakin asiakkaiden mielikuvaan yrityksestä. Googlen John Mueller sanoi lokakuussa 2017, ettei kielioppi ja oikeinkirjoitus ole Googlen ranking-tekijöitä.

”I don’t know if any of our algorithms specifically look for the grammar and say this web site uses English in a bad way, we will demote it. I don’t know. It is possible but it feels really kind of niche. We can find better ways of finding lower quality content than just checking the grammar. Because something like grammar is really hard to do across the internet, where there is so many different languages and so many variations of languages. We can’t possibly check Swiss German websites for grammar.” (Lähde: SEO Round Table)

Todella suuri määrä kirjoitusvirheitä voi tietysti vaikuttaa siihen, että kauanko kävijät keskimäärin viihtyvät sivuilla. Ja se puolestaan on ranking-tekijä.

 

Googlen Disavow-työkalu – Linkkien hylkääminen

Jos sivustoon johtaa linkkejä epärelevanteilta huonolaatuisilta sivustoilta, niistä kannattaa pyrkiä hankkiutua eroon. Googlen Disavow-työkalun avulla voidaan ilmoittaa Googlelle, että mitä sivustoon tulevia linkkejä sen ei pitäisi huomioida. Disavow-työkalu auttaa siis hylkäämään mahdollisesti negatiivisesti vaikuttavien linkkien vaikutuksen.

Disavow-työkalua voi hyödyntää myös, jos on joutunut negatiivisen SEO:n linkkifarmi-hyökkäyksen kohteeksi.

Lue lisää aiheesta Googlen ohjeesta.

Bing Sivustovastaavan työkaluissa on vastaavasti työkalu nimeltään Kiellä linkit (valikosta Määritä sivustoni – Kiellä linkit), jonka avulla negatiivisesti vaikuttavat linkit voi kieltää Bingille.

 

Linkkien merkitys Googlessa vs Bingissä

Bing-hakukoneessa linkitykset vaikuttavat jossain määrin eri tavalla kuin Googlessa:

  1. Bingissä linkkien määrä on tärkeämpi tekijä – Googlessa puolestaan linkkien laatu. Bing-optimointia voisi siis teoriassa tehdä lisäämällä jonkun verran enemmän heikkolaatuisia linkityksiä kuin Google-optimoinnissa. Tällöin voi vain tulla tuhonneeksi sivuston Google-näkyvyyden.
  2. Bingissä linkkien ankkuriteksti on erittäin tärkeässä roolissa – kuten oli Googlessakin aiemmin. Google-optimoinnissa on tärkeää ankkuritekstien diversiteetti – Bing-optimoinnissa ei.

Lisätietoja: Search Engine Journal: How to Build Links for Bing vs. Google.

Tiesitkö muuten, että Yahoon hakukone käyttää Bingin teknologiaa? Eli jos optimoit sivustoasi Bingiä ajatellen, optimoit samalla myös Yahoota varten.

 

Varmistettu yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero

Varmistettu yrityksen fyysinen osoite ja puhelinnumero ovat brändi-signaali. Yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero -yhdistelmä (NAP, eli Name, Address, Phone) on siksi tärkeä olla näkyvissä sivuilla ja olla yhteneväinen Google My Business -palvelussa olevien tietojen kanssa. Google saattaa varmistua osoitteen autenttisuudesta sen perusteella, että toistuuko sama NAP-yhdistelmä muuallakin kuin yrityksen omilla sivuilla.

Yrityksen osoite on hyvä olla sivuilla myös schema-merkkauksella.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *