15 ilmaista hakukoneoptimointi-työkalua, jotka tarvitset heti | eLuotsi

15 ilmaista hakukoneoptimointi-työkalua, jotka tarvitset heti – näitä myös SEO-ammattilaiset käyttävät

Show all

Tässä artikkelissa esittelen 15 maksutonta työkalua, joilla voit konkreettisesti kehittää nettisivuston hakukonenäkyvyyttä.

Hakukoneoptimointiin on saatavilla monia todella tehokkaita kaupallisia ohjelmistoja, kuten SEMrush, Ahrefs, Moz ja Majestic. Niissä on todella paljon arvokkaita ominaisuuksia ja monet hakukoneoptimoinnin osa-alueet hoituvat kätevästi samalla ohjelmistolla. Varsinkin yksittäisen pienemmän nettisivuston ylläpitäjälle nuo ovat kuitenkin turhan kalliita ja käytännössä monet asiat voi tehdä ihan hyvin myös ilmaisilla työkaluilla. Tässä listatut ohjelmistot pystyvät osittain korvaamaan maksullisten SEO-ohjelmistojen tarvetta ja itse käytän näitä kaikkia myös maksullisten ohjelmistojen rinnalla niiden toiminnallisuuksia täydentämään.

 

Latausnopeuden testaus

Latausnopeus on tärkeä hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Latausnopeuden mittaamiseen käytän itse kahta eri maksutonta työkalua:

Google PageSpeed Insights

Googlen PageSpeed Insights -työkalu analysoi sivun latausnopeuteen liittyviä tekijöitä ja antaa käytännöllisiä ehdotuksia, että miten sivujen latautumista voisi nopeuttaa. PageSpeed antaa myös pisteytyksen sekä sivuston työasema-versiosta että mobiiliversiosta. Pisteytys perustuu siihen, että kuinka paljon latausnopeuteen liittyviä kehityskohteita sivustolta löytyy. Pisteytys ei siis ole suoraan verrannollinen sivujen latausnopeuden kanssa eikä tämä siksi ole oikea työkalu sen mittaamiseksi, että kuinka nopeana Google sivustoasi pitää! Jos PageSpeed antaa huonot pisteet, kannattaa toki arvioida sen tarjoamia kehityskohteita ja pyrkiä kehittämään niitä. Mutta jos sivut latautuvat nopeasti (alle 2 sekuntia), niin sivut ovat latausnopeuden osalta ihan OK kunnossa, vaikka PageSpeed antaisi huonot pisteet. Siksi PageSpeedin lisäksi käytän latausnopeuksien mittaukseen myös toista työkalua:

Pingdom

Pingdom mittaa sivun todellista latausnopeutta ja näyttää mitkä tekijät latausnopeuteen vaikuttavat. Pingdom esittää myös samoja kehitysehdotuksia kuin PageSpeed.

Pingdom summary

Ainakin näitä asioita kannatta Pingdomin raportista seurata:

  • Load time. Montako sekuntia koko sivun lataaminen kaikkine elementteineen kestää. Voit valita lataussijainnin itse. Kannattaa käyttää Tukholmaa, joka on Pingdomin vaihtoehdoista lähimpänä Suomea. Alle kahden sekunnin latausaika on hyvä. Jos latausaika on kolme sekuntia, kasvaa sivun bounce rate jo 30%. Puhumattakaan, että latausaika on vielä enemmän. Kaikki asiakkaat eivät jaksa odotella sivujen latautumista. Google tietää tämän myös hyvin ja rankaisee siksi hakutuloksissa sivustoja, jotka latautuvat hitaasti. Nopeasti latautuvat sivut tulee siis olla prioriteettilistallasi korkealla.
  • Performance insights. Tässä on käytännön toimenpide-ehdotuksia sivuston nopeuden parantamiseksi. Jos nämä on sinulle täyttä hepreaa, niin pyydä apua ammattilaiselta.
  • Content size by content typePingdom: Content size by content typeJos sivun koko on turhan iso, näet tästä, että minkä tyyppiset tiedostot sivulla vievät eniten tilaa: kuvat, videot, vai joku muu.
  • Page size. Sivun koko kaikkine kuvineen, ja muine elementteineen. Jos sivun koko on useita megatavuja, on sivulla todennäköisesti liikaa tavaraa tai optimoimattomia kuvia. Mitä suurempi sivun koko, sitä kauemmin sivut latautuvat varsinkin hitaalla nettiyhteydellä.
  • Content size by domain. Tiedostojen koot per domain. Todennäköisesti sivustollasi on erinäisiä seurantaskriptejä päällä ja mahdollisesti osa materiaaleista latautuu CDN:n kautta. Tästä näet mistä eri palvelimilta tulee kuinkakin paljon bittejä.
  • Isoimpien tiedostojen koot. Hyvin yleinen nettisivujen latautumista hidastava ongelma on se, että sivuilla on optimoimattomia kuvia. Kuvat saattavat olla liian isolla resoluutiolla ja lisäksi niitä ei ole lainkaan kompressoitu. Isoimmat sivulla olevat tiedostot näet Pingdomin työkalulla File requests -kohdasta. Oletuksena tiedostot on listattu kronologisesti siinä järjestyksessä, kun selain ne lataa. Vasemmalla olevat palkit kuvaavat sitä, että kuinka paljon aikaa minkäkin resurssin lataamiseen on kulunut. Järjestä tiedostolistaus koon mukaan klikkaamalla Size -sarakeotsikkoa, jonka jälkeen listassa on isoimmat tiedostot ylimpänä. Käy läpi ainakin kaikki yli 200 kB kokoiset kuvatiedostot. Jos osa kuvista on isommalla resoluutiolla, kuin ne näytetään sivuilla, niin kuvat kannattaa tallentaa sivuille uudestaan oikealla resoluutiolla. Ja kuvat tulee aina kompressoida, ennen kuin niitä laittaa nettiin! Kompressoinnin hoitamiseen esittelen seuraavaksi kaksi vaihtoehtoa.

Lue täältä lisää latausnopeuden vaikutuksista hakukonenäkyvyyteen ja mitkä eri osatekijät vaikuttavat sivujen latausnopeuteen.

Jos latausaika on kolme sekuntia, kasvaa sivun bounce rate jo 30%

 

Kuvien optimointi

Kuvien optimointi on äärimmäisen helppoa näiden nettipalveluiden avulla. Skaalaa kuvat ensin oikean kokoisiksi. Sen jälkeen lataat vain optimoitavat kuvat toiseen ao palveluun ja odotat hetken aikaa, kun palvelin kompressoi kuvat pienemmiksi. Lopputuloksena voi olla enimmillään jopa 75-90% alkuperäistä tiedostoa pienempi tiedostokoko ilman, että kuvan laatu heikkenisi yhtään! Ladattavan materiaalin koko pienenee huomattavasti ja latausnopeudet kehittyy oikeaan suuntaan. Sen seurauksena tietysti käyttäjäkokemus paranee ja hakukoneetkin tykkäävät hyvää.

TinyPNG

TinyPNG osaa kompressoida jpg ja png-kuvia. TinyPNG:hen voi ladata kerrallaan 20 kuvaa. TinyPNG:hen on saatavilla myös pluginit WordPressiin ja Magentoon. Lisäksi siihen on olemassa API.

Compressor.io

Compressor.io osaa kompressoida jpg ja png-kuvien lisäksi myös gif ja svg -tiedostoja. Compressor.io:ssa voit myös valita haluatko kuvat pakattuna häviöttömästi vai siten, että kuvan laatu heikkenee hiukan, jolloin kuvat saa pakattua entistä pienempään tilaan. Tietysti tilanne ratkaisee – yleisesti ottaen nykyään käytetään häviöttömiä kuvia, koska halutaan käyttää korkealaatuisia näköisiä kuvia.

compressor.io pakkaa kuvatiedostoja tehokkaasti ja helposti

Avainsanakartoitus

Avainsanakartoitus on aina tärkeä lähtökohta hakukoneoptimointiin. Avainsanakartoituksessa selvitetään relevantit hakusanat ja mitä hakusanoja käytetään eniten. Avainsanakartoituksen perusteella voidaan arvioida, että mitä hakusanoja kannattaa ensimmäisenä lähteä optimoimaan mahdollisimman hyvän ROI:n saavuttamiseksi.

KWFinder

KWFinder on minun henkilökohtaisia suosikkiohjelmia avainsanakartoitukseen. KWFinderiin syötetään jokin omaa sivustoa koskeva avainsana, ao esimerkissä “vitamiinit”. KWFinder listaa hakusanaan liittyviä suosittuja hakulausekkeita ja näyttää jokaisen hakusanan arvioidun kuukausittaisen hakumäärän, arvioidun AdWordsin CPC-hinnan kyseisellä avainsanalla sekä SEO-kilpailutilanteen, eli arvion siitä, että kuinka helppo kyseinen avainsana on hakukoneoptimoinnilla saada hyville sijoituksille orgaanisissa hakutuloksissa. Eli tosi hyvää dataa!

KWFinder ruutukaappaus

Eikä siinä vielä kaikki! Oikealle puolelle avautuu syöttämäsi hakusanan Google-haun kärkitulokset ja jokaisesta tuloksesta seuraavat tiedot:

  • Domain Authority (DA) on Moz.com:in mittari domainin auktoriteetistä. Kun Googlen PageRank ei ole enää käytössä, tämä DA on ihan hyvä mittari arvioimaan sitä, että kuinka korkean auktoriteetin domainina Google kyseistä sivustoa pitää.
  • Kyseisen sivun Page Authority.
  • MozRank ja MozTrust, jotka niinikään pyrkivät jäljittelemään Googlen PageRankia ja TrustRankia.
  • Kyseiseen sivuun tulevien ulkoisten linkkien määrä.
  • Montako kertaa kyseistä sivua on jaettu Facebookissa.
  • SEO difficulty rank. Numeerinen arvio siitä, että kuinka vaikea hakukoneoptimoinnissa on kilpailla kyseistä sivustoa vastaan.
  • Arvio siitä, että kuinka monta kävijää kyseinen sivusto saa tällä hakusanalla ja hakutulossijoituksella keskimäärin kuukaudessa.

KWFinderin avulla voi esimerkiksi verkkokauppias tutkia, että millä hakusanoilla tehdään eniten hakuja ja millä niistä olisi todennäköisesti helpointa päästä orgaanisissa hakutuloksissa kärkikastiin.

KWFinder on mainio työkalu myös sisältömarkkinoinnin tueksi. KWFinderista voi poimia hyviä artikkeli-ideoita liittyvistä avainsanoista. Ja omat ideat voi testata ensin KWFinderilla ja katsoa, että minkä verran hakuja kyseisillä fraaseilla tehdään.

Itselläni on käytössä ohjelmiston maksullinen versio, mutta KWFinderin ilmaisversiollakin voi tehdä kolme hakua päivässä. Silläkin pääsee alkuun yksittäisen nettisivuston kanssa, jos jaksaa tehdä avainsanakartoituksen pikkuhiljaa tipotellen useampana päivänä peräkkäin. Tai sitten maksullisen version voi ottaa aluksi vaikka vain kuukaudeksi käyttöön. Kuukaudessa ehtii oikein hyvin tehdä yksittäisen sivuston avainsanakartoituksen. Basic-version kuukausihinta on noin 26 euroa. KWFinder on mielestäni paljon monipuolisempi kuin toinen suosittu avainsanatyökalu Keywordtool.io ja silti huomattavasti edullisempi.

 

Google Trends

Google Trends on ilmainen työkalu, jolla voi tutkia eri hakusanojen hakumääriä ja hakumäärien trendejä. Tämä on tottakai arvokasta tietoa sisältöjä suunnitellessa. Google Trendsin perusteella voi esimerkiksi todeta, että fidget spinner -villitys meni ohi jo kuukausia sitten ja että Blade Runner hakusana on tätä kirjoittaessa nousussa. Trends auttaa siis nimensä mukaisesti tunnistamaan trendaavia hakusanoja ja näkemään, että onko trendi vielä kasvussa vai jo laskemassa. Se voi monissa tilanteissa olla arvokasta tietoa sisältöjä suunnitellessa. Esimerkiksi jos olet tekemässä artikkelia kasvuhakkeroinnista (Growth Hacking), niin Google Trends näyttää termistä seuraavaa dataa:

Google Trends: Growth hacking

Eli Trendsin mukaan juuri kukaan ei ole vuoteen Googlannut Suomessa termeillä “kasvuhakkerointi” eikä “kasvun hakkerointi”. Sen sijaan “growth hacking” -termillä suomalaisetkin hakevat aiheesta tietoa. Kannattaako siis kääntää kyseistä termiä artikkelin otsikkoon suomen kielelle, jos haluat, että artikkelisi rankkautuu hyvin Google-hauissa?

Toinen esimerkki Google Trendsin käytöstä: Kuvitellaan, että sinulla on kenkien verkkokauppa ja mietit, että mitä termiä tuotesivuilla pitäisi käyttää: lenkkarit, juoksukengät, lenkkitossut vai joku muu? Se vaihtoehto, joka on kieliopin mukaan oikea vaihtoehto, ei ole välttämättä aina optimaalinen valinta, jos verkkokaupassa halutaan maksimoida myynti. Yleensä halutaan… Eli syötä eri termivaihtoehdot Google Trendsiin, niin näet, että ”oikea” termi juoksukengät ei ole läheskään yhtä paljon käytetty hakusana kuin lenkkarit suomalaisten tekemissä Google-hauissa viimeisen vuoden aikana. Lenkkitossut -hakusanaa on käytetty Google Trendsin mukaan vain Uudellamaalla.

Google Trends: Lenkkarit

 

Schema.org microdata

Schema.org microformaatit on tapa ilmaista hakukoneille nettisivujen sisältöjen merkityksiä. Hakukoneet hyödyntävät microdataa esittäessään hakutuloksia. Lue sivulta Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset esimerkkejä siitä, että miten Google hyödyntää microdataa hakutuloksissa.

 

Schema Markup Generator

TechnicalSEO.com:in sivuilla on ilmainen Schema Markup Generator -työkalu, jonka avulla voi luoda valmista koodia omille sivuillensa. Osa koodeista, kuten organisaation tiedot, voi syöttää suoraan työkalun lomakkeelta ja valmiin koodin voi sen jälkeen lisätä sellaisenaan omille sivuille. Kätevää! Osa koodeista tarvii sitten vielä ohjelmoijan apua. Esimerkiksi verkkokaupan tuotteiden microdata täytyy tietysti tehdä dynaamisesti verkkokauppaohjelmistoon. Jos käyttämäsi verkkokauppaohjelmisto ei vielä hyödynnä microdataa, voit kuitenkin generoida tällä työkalulla valmiin esimerkkikoodin ja antaa sen ohjelmoijallesi malliksi, että mitä pitää tehdä. Koodarisi ei tarvi ihmetellä, että mitä pitää tehdä, kun valmis sapluuna.

Generaattorin luoman microdatan koodi kannattaa testata ennen sivuille laittamista Googlen jäsenneltyjen tietojen testaustyökalulla:

Google: Jäsenneltyjen tietojen testaustyökalu

Samalla testaustyökalulla kannattaa testata koodi vielä uudestaan heti, kun koodit on lisätty sivuille. Varsinkin jos osaan tageista on haettu dynaamisesti sisältöjä, niin on syytä testata, että kaikki toimii kuten pitääkin.

 

Muita hakukoneoptimointi-työkaluja

 

SEOquake -Chrome laajennus

SEOquake on Chrome-selaimeen ladattava laajennus, jossa on monia hyviä hakukoneoptimointi-ominaisuuksia. SEOquake-lisäosan asentamisen jälkeen selaimen oikeaan yläkulmaan tulee SQ-kuvake, jota millä tahansa nettisivulla klikkaamalla aukeaa SEOquaken työkalut kyseisestä sivusta. Eniten itse SEOquakella käyttämäni toiminnot löytyvät välilehdiltä Page Info ja Diagnosis.

Page Info -välilehdeltä löytyy esimerkiksi sivun sanojen lukumäärä, sivulla eniten käytetyt sanat ja sisällössä useimmin toistuvat 2-4 sanan fraasit.

Diagnosis -välilehdeltä puolestaan pikaisesti käydä katsomassa paljonkin teknisen hakukoneoptimoinnin kannalta hyödyllisiä asioita, kuten canonical-tagin käyttö, meta kuvaus, otsikko-tagien käyttö, schema.org mikroformaattien käyttö, jne.

 

Google Search Console ja Bing sivustovastaavan työkalut

Google Search Console on Googlen ilmainen verkkovastaavan työkalusetti, jonka kautta näkee esim sivuston mahdolliset indeksointivirheet. Search Consolen kautta voi myös ilmoittaa sivustokartan URL-osoitteen Googlelle tai tehdä rajoituksia sivustolinkkeihin. Search Console auttaa paikallistamaan myös lukuisia tekniseen hakukoneoptimointiin liittyviä sivustossa olevia ongelmia. Search Console on aivan ehdoton jokaisen hakukoneoptimoijan perustyökalu.

Bing sivustovastaavan työkalut on Bingin vastaava työkalusetti. Bingin työkalusetistä löytyy myös joitakin työkaluja, joita ei Google Search Consolesta löydy.

Bing sivustovastaavan työkalut

 

Mobiiliystävällisyyden testaaminen

Bing mobiiliystävällisyystestiHakukonenäkyvyyden kannalta on erittäin tärkeää, että sivusto on mobiiliystävällinen. Reilusti yli puolet Google-hauista tehdään mobiililaitteilla. Google rankaisee mobiilihakujen tuloksissa sivustoja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Täältä löydät Googlen mobiiliystävällisyys-testin, jonka avulla selvität helposti, että onko sivustosi Googlen mielestä mobiiliystävällinen:

https://search.google.com/test/mobile-friendly

Ja äkkiäkös varmuuden vuoksi testaat saman myös Bingin vastaavalla mobiiliystävällisyys-testillä:

https://www.bing.com/webmaster/tools/mobile-friendliness

 

SERP Snippet optimointityökalu

Hakutulossivun CTR (Click Through Rate) on tärkeä Googlen ranking-signaali, joka toimii osana RankBrain-algoritmia. CTR:ään vaikuttaa keskeisesti sivun otsikko ja meta kuvaus. Sivun otsikko näkyy tyypillisesti hakutulossivulla klikattavana linkkinä ja meta kuvaus on yleensä puolestaan sen alla oleva kaksirivinen teksti. Haasteena on, että otsikosta Google näyttää enintään noin 60-merkkiä ja meta kuvauksesta noin 150-160 merkkiä. Tähän tilaan siis pitäisi saada oleellinen mahtumaan sivun sisällöstä mahdollisimman houkuttelevalla tavalla.

SEOmofo on tehnyt kätevän Google SERP Snippet Optimizer -työkalun, jossa voi tuunata otsikkoa ja meta-kuvausta. Työkalu näyttää paljonko on merkkejä jäljellä ja miltä hakutulos suunnilleen tulee Googlessa näyttämään. Tosi kätevä työkalu.

SEOmofo SERP snippet optimizer

 

Xenu’s Link Sleuth

Sivuilla olevat toimimattomat linkit haittaavat pahasti käyttökokemusta. Ne haittaavat myös hakukonenäkyvyyttä, koska suuri määrä toimimattomia linkkejä toimii signaalina huonosti ylläpidetystä sivustosta.

Xenu’s Link Sleuth on ilmainen työkalu, joka käy läpi koko nettisivuston ja etsii jokaisen rikkinäisen linkin. Sitten ei muuta kuin korjaamaan toimimattomat linkit.

 

Haluatko koulutuksen SEO-ohjelmistojen käyttöön?

Jos haluat nopean kick-startin hakukoneoptimointiin, niin järjestetään koulutus. Opetan kaiken oleellisen hakukoneoptimoinnista ja hakukoneoptimointi-työkaluista, joten pääset saman tien tekemään käytännön asioita oman sivustosi optimoimiseksi. Voin jatkaa koulutuksen jälkeen myös yrityksesi hakukoneoptimointi-mentorina: eli koutsaan kuukausittain yritystäsi hakukoneoptimointiin liittyvissä asioissa ja annan ammattilaisen vinkkejä miten voitte kehittää sivustonne hakukonenäkyvyyttä aina eteenpäin. Ja tottakai minulle voi myös ulkoistaa hakukoneoptimoinnin tekemisen.

Ota yhteyttä, niin jutellaan tarkemmin, että miten voisin auttaa teitä!

 

Mitkä ovat omat hakukoneoptimointiin liittyvät suosikkityökalusi?

Mitä ohjelmistoja itse käytät? Kommentoi alle, jos työkalupakistasi löytyy muita hyviä helmiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *