Mikä on konversiotaso ja miten sitä parantamalla kasvatetaan myyntiä?

Mikä on konversiotaso ja miten sitä parantamalla kasvatetaan myyntiä?

Show all

Mikä on konversio ja konversiotaso?

Konversio on verkkosivuston ylläpitäjän kävijöiden toiminnalle asettaman tavoitteen toteutuma. Esimerkiksi, kun verkkokaupan kävijä päätyy tekemään ostoksen, se on konversio.

Konversiotaso puolestaan on prosenttiosuus kävijöistä, jotka päätyvät konversioon. Verkkokaupan konversiotaso siis tarkoittaa sitä, että montako prosenttia verkkokaupan kävijöistä päätyy tekemään tilauksen.

Tilauksen tekemisen lisäksi muita konversioita verkkosivustoilla voi olla esimerkiksi:

  • Yhteydenottolomakkeen tai jonkun muun lomakkeen lähettäminen.
  • Postituslistalle liittyminen.
  • Oppaan tai muun materiaalin lataaminen.
  • Esittelyvideon katselu.

Konversiot kannattaa määritellä verkkosivuston analytiikkaan, jotta sivuston ja markkinoinnin toimivuutta ja kehitystä voidaan mitata ja seurata. Google Analytics esimerkiksi on suosittu ja ilmainen www-analytiikkaohjelmisto.

 

Konversiotason parantaminen on yksi tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä

Konversiotasoa täytyy seurata ja kehittää

Nettisivuston käyttöliittymää, ulkoasua ja tekstejä muokkaamalla voidaan monin eri tavoin parantaa sivuston konversiotasoa. Konversiotaso on verkkokaupan menestymisen kannalta erittäin tärkeä mittari. Verkkokaupan myynti muodostuu käytännössä seuraavista tekijöistä:

verkkokaupan myynti = kävijämäärä * konversiotaso * keskimääräisen ostoksen hinta

Käytännössä verkkokaupan myyntiä voidaan siis kasvattaa yksinkertaistetusti seuraavilla tavoilla:

  1. Kasvatetaan verkkokaupan kävijämäärää. Eli hakukoneoptimoidaan sivuja ja tehdään erilaisia markkinointitoimenpiteitä.
  2. Kasvatetaan keskimääräisen ostoksen kokoa. Niputetaan tuotteita tuotepaketeiksi tai houkutellaan erilaisilla kampanjoilla asiakasta ostamaan kerralla enemmän.
  3. Kasvatetaan konversiotasoa. Tämän merkitys on valtava! Konversiotason nostaminen on erittäin kustannustehokas tapa kasvattaa verkkokaupan myyntiä. Sama markkinointiponnistus tuo isomman myynnin, jos isompi osa kävijöistä päätyy tekemään ostoksen. Jos saat esimerkiksi 1 % konversiotason kasvatettua 2 % tasolle, tuplaat käytännössä verkkokauppasi myynnin!

 

Verkkokaupan konversiotasoon vaikuttavia asioita

  • Myyvä tuotekuvaus ja muut sivun tekstit. (copy)
  • Hyvät tuotekuvat.
  • Videoiden käyttö parantaa konversiotasoa merkittävästi.
  • Sivujen latausnopeus. Sivujen hitaus laskee konversiotasoa merkittävästi.
  • Tuotteen tai palvelun hinta. Kampanjat ja määräaikaiset alennukset.
  • Kuinka luotettavaksi asiakas kokee sivun. Tähän vaikuttaa mm:Luotettava brändi
    • Kaupan ulkoasu.
    • Onko yhteystiedot näkyvissä (osoite, yrityksen nimi, Y-tunnus jne).
    • Onko asiakaspalvelun puhelinnumero tai online chat saatavilla, jos sille tulee tarvetta.
    • ”Trust symbols”, esim maksutapojen logot.
    • Valokuva(t) myymälästä vakuuttavat käyttäjää siitä, että kyseessä on ihan oikea firma.
    • Valokuva(t) yrittäjästä tai henkilökunnasta.
    • Suuri määrä kirjoitusvirheitä voi puolestaan heikentää luottamuksen tunnetta.
    • Luottamusta voi parantaa myös viestimällä esimerkiksi siitä, jos yritys on toiminut jo pitkään, tyyliin ”Asiantuntevaa palvelua jo vuodesta 1950 lähtien.”
    • Lue lisää tähän liittyviä ajatuksia artikkelista Riskinpoistajat verkkokaupassa.
  • Sivuston jäsentely ja helppokäyttöisyys.
  • Responsiivinen ulkoasu.
  • Ostamisen helppous. Yleisesti ottaen yhden sivun ostoskori parantaa konversiota verrattuna monivaiheiseen ostoskoriin. Pahin mahdollinen konversiotason tappaja on verkkokauppa, johon täytyy rekisteröityä ennen kuin voi tehdä ostoksen.
  • Toimiva tuotehaku.
  • Asiakkaan sopiviksi kokemat maksutavat ja toimitustavat. Esim onnistuuko laskulla tai osamaksulla maksaminen? Entä perille asti toimitus asiakkaan niin toivoessa?
  • Onko yrityksen edut ja myyntivaltit kerrottu tuotesivulla? Suuri osa kävijöistä ei tule etusivun tai muun kauppiaan ”toivoman” landing-sivun kautta. Onko siis ydinasiat kerrottu myös tuotesivulla, johon kävijä mahdollisesti on tullut suoraan hakukoneen kautta hyvin toteutetun hakukoneoptimoinnin seurauksena?
  • Tuotteen saatavuus ja toimitusaika – ja onko ne selkeästi kerrottu asiakkaalle myös tuotesivulla.
  • Onko tuotteen toimittamisen kokonaiskustannukset näkyvillä tuotesivulla.
  • Alhaiset toimituskulut parantaa konversiotasoa.
  • Jos verkkokauppaa ei ole suojattu SSL-sertifikaatilla, voi sen puutteen aiheuttamat tietoturvavaroitukset karkottaa osan asiakkaista.
  • ”Social proof”. Esimerkiksi: ”Jo 10 000 tyytyväistä asiakasta”.
  • Asiakkaiden positiiviset arvostelut kaupasta ja/tai sen tuotteista.
  • Tuotevalikoima tottakai. Jos olet ostanut varaston täydeltä surkeita tuotteita, niin ei niitä kukaan osta, vaikka tekisit mitä jippoja. Optimoi jatkuvasti tuotevalikoimaa siihen suuntaan, että mitkä tuotteet tai tuoteryhmät myyvät ja tuottavat parhaiten.

 

Verkkokaupan sivustoanalyysi konversiotason kehittämisen tueksi

verkkokaupan sivustoanalyysiHaluatko kehittää verkkokauppasi tai muun verkkosivustosi konversiotasoa entistä paremmaksi, mutta et oikein tiedä, että mitä pitäisi seuraavaksi tehdä? Tilaa eLuotsilta sivustoanalyysi, niin Vesa Nippala, alan kokenut osaaja analysoi sivustosi ja kirjoittaa raportin sivuston epäkohdista ja kehityskohteista. Saat analyysin tuotoksena kattavan ja monipuolisen raportin, jossa on listattuna konkreettisia kehitysehdotuksia konversiotason parantamiseen tähtäävistä muutoksista. Analyysissä puututaan myös hakukonenäkyvyyden parantamiseen ja moniin muihin osa-alueisiin. Analyysiin voidaan sisällyttää myös konsultoiva palaveri asiantuntijan kanssa.

Alettaisko kasvattamaan sun verkkokauppasi myyntiä?

Alkuun tekisin verkkokauppasi sivustoanalyysin, jotta löydetään kaupan pullonkaulat ja kehityskohteet. Sitten aletaan työstämään niitä! Myynti kasvaa! Hoidan samalla vaikka markkinointiautomaation pyörimään. Ja hakukoneoptimointi-asiat tietysti laitan kuntoon. Tehdään sisältöstrategiat ja mietitään some-kuviot. Koko paketti. Sitten seurataan kuinka kävijämäärä, konversiotaso ja myynti kasvaa ja jatketaan niiden kasvattelua.
Haluatko kuulla lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin palaan pian asiaan!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *