Googlen uusi ohjeistus: meta kuvaus -tekstit | eLuotsi Finland Oy

Googlen uusi ohjeistus: meta kuvaus -tekstit

Show all

Google ilmoitti joulukuussa 2017 uuden meta kuvaustekstien suosituspituuden, 230-320 merkkiä entisen noin 160 merkin sijaan. Nyt vasta noin 5 kuukautta tuon muutoksen jälkeen Google yllätti uudestaan ilmoittamalla, että he ovatkin palanneet suosimaan lyhyitä tekstisnipettejä hakutulossivuilla. Pitempiäkin tekstejä näkyy välillä hakutulossivuilla ja keskimäärin Google näyttää hiukan pitempiä kuvauksia kuin ennen joulukuun muutosta. Googlen Danny Sullivan sanoo, ettei ole mitään kiinteää yleistä sopivaa tekstisnippetin pituutta. Tekstin pituus muuttuu dynaamisesti: Googlen järjestelmä päättelee mikä teksti meta kuvauksessa tai sivun sisällössä on käyttäjälle hyödyllisin ja käyttää sitä. Google ei ilmoitakaan nyt uutta suosituspituutta meta kuvaus-tekstille, koska meta kuvaus luodaan dynaamisesti. Kannattaa myös huomata, että Google saattaa näyttää samasta sivusta hakutulossivulla eri tekstisnippettiä eri hakusanoilla.

Oheisessa graafissa näkyy RankRangerin tilasto hakutulossivulla näytettävien kuvaustekstien keskipituuden muutoksesta Suomen Googlen hakutulossivuilla. Toukokuun alussa keskipituus oli vielä noin 225 merkkiä ja toukokuun 10. päivä on tullut raju pudotus takaisin noin 150 merkkiin.

meta-kuvaus-pituus-tilasto

Mitä meta-kuvauksille nyt kannattaa tehdä?

Ehditkö joulukuun muutoksen jälkeen jo kirjoittaa pidemmät meta kuvaustekstit sivuistasi? Googlen mukaan niitä ei kannata lähteä lyhentämään, koska Google poimii kuvaustekstit joka tapauksessa dynaamisesti. Tuo on varmasti hyvä neuvo. Monesti Google poimii kuvauksen sivun tekstisisällöstä, mutta toisaalta myös meta kuvaus näkyy todella usein edelleen hakutulossivuilla. Google osaa varsin hyvin poimia myös ”liian pitkästä” meta kuvaustekstistä käyttäjän kannalta relevantin pätkän. Meta kuvaus kannattaa jatkossakin kirjoittaa ensisijaisesti käyttäjää ajatellen: mahdollisimman ytimekkäästi kyseisen sivun sisällön kuvaaminen sellaisella tavalla, joka saa käyttäjät klikkaamaan itsensä sivuille. Kuvauksen pituus ei ole niin kriittistä, mutta itse suosittelisin tähtäämään tässä vaiheessa taas noin 150-165 merkkiä pitkiin kuvausteksteihin. Huomionarvoista on myös se, että Google ei ole maailman ainoa hakukone ja muutkin hakukoneet käyttävät meta kuvaus -tekstejä.

 

Muista meta-kuvaustekstiä kirjoittaessasi:

  • Kirjoita kuvaus aina käyttäjää ajatellen!
  • Hakukone päättää itse, että käyttääkö se meta kuvausta, vai poimiiko se tekstin sivun sisällöstä.
  • Pituus noin 150-165 merkkiä.
  • Muista, että sivuston jokaisella sivulla tulisi olla uniikki meta kuvausteksti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *