Googlen personoidut hakutulokset | eLuotsi Finland Oy

Googlen personoidut hakutulokset

Show all

Google personoi hakutuloksia monesti käyttäjäkohtaisesti. Googlen tavoite on esittää juuri kyseistä henkilöä kiinnostavia hakutuloksia. Personointiin vaikuttavat tekijät liittyvät käyttäjän sijaintiin, käyttöjärjestelmään, demografisiin tietoihin ja muihin käyttäjäkohtaisiin asioihin.

Seuraavaksi kerron tarkemmin, että mitkä kaikki eri tekijät vaikuttavat personoituihin hakutuloksiin.

Hakutulosten personoinnin johdosta moni sivuston ylläpitäjä on erehtynyt luulemaan oman yrityksensä nettisivujen nousseen hakutuloksissa, vaikka niin ei todellisuudessa välttämättä olisi käynytkään. Käytännössä Google onkin vain huomannut esimerkiksi, että käyttäjä on vieraillut kyseisessä yrityksessä ja viihtyy usein kyseisen yrityksen kotisivuilla ja Google on nostanut siksi kyseisiä sivuja hakutuloksissa tälle kyseiselle käyttäjälle.

Hakukoneiden toimintalogiikan kokonaisuuden ymmärtämisen kannalta on tärkeää tiedostaa miten hakutulosten personointi vaikuttaa hakutulossivuun (SERP) käyttäjäkohtaisesti.

Googlen personoidut hakutulokset

 

Googlen personoidut hakutulokset

 

Käyttäjän kieli

Hakutuloksiin vaikuttaa merkittävästi käyttäjän preferoima kieli tai kielet. Tietysti monilla hakusanoilla hakukone voi päätellä kielen hakusanasta, mutta esimerkiksi geneerisellä “Coca-Cola” -hakusanalla tulee oletuksena käyttäjän kielisiä tuloksia. Esimerkiksi minulla on käytössä nyt suomenkielinen selain ja olen surffannut pääasiassa suomen- ja englanninkielisillä sivuilla, niin minulla em hakusanalla suurin osa hakutuloksista on suomenkielisiä ja loput englanninkielisiä.

 

Geotargetointi

geotargetointiGeotargetointi tarkoittaa sitä, että käyttäjälle kohdennetaan hakutuloksia hänen maantieteellisen sijaintinsa, eli geolokaation perusteella. Sijainti vaikuttaa monessa asiayhteydessä hakutuloksiin. Tämänhetkisen sijainnin lisäksi myös sillä on joissakin tapauksissa merkitystä, että missä paikoissa käyttäjä on aiemmin käynyt.

Erityisesti geotargetointi korostuu paikallisissa hauissa, etsittäessä esimerkiksi paikallista parturi-kampaajaa tai sopivaa ravintolaa. Paikallisissa hauissa näkymisen kannalta on tärkeää muun muassa, että yrityksen tiedot on syötetty Google My Business -palveluun asianmukaisesti.

Alla esimerkki Googlen hakutuloksista, kun hain hakusanalla ”ravintola tampere”. Google ei esitä hakutuloksia Tampereen keskustasta, vaan tämänhetkiseen geolokaatiooni perustuen Tampereen Tammelasta, joka on lähellä toimistoani.

Geolokaatioon perustuvia ravintoloita

Esimerkiksi avainsanalla ”ravintola tampere” ei esitetä minulle keskustan ravintoloita, vaan lähistölläni olevia ravintoloita.

 

Google+

Jos käyttäjä tekee haun Googlella kirjautuneena Google+:aan, vaikuttaa hakutuloksiin käyttäjän Google+ tiedot. Google+:ssa on käyttäjästä monipuoliset demografiset tiedot, kuten ikä, sukupuoli ja käyttäjän piirit, eli esim mitä yrityksiä käyttäjä seuraa. Näitä tietoja Google käyttää hakutulosten personointiin. Googlen pyrkimys on esittää juuri kyseistä käyttäjää kiinnostavia tuloksia, joten demografiset tiedot vaikuttavat joillakin hakusanoilla merkittävästi hakutuloksiin.

 

Käyttäjän hakuhistoria ja selaushistoria

Google käyttää myös käyttäjän hakuhistoriaa (mitä hakusanoja käyttäjä on aiemmin käyttänyt) ja selaushistoriaa (millä sivuilla käyttäjä on käynyt) apuna sen päättelemiseen, että mitkä asiat käyttäjää mahdollisesti kiinnostavat. Tämän vaikutus korostuu erityisesti käytettäessä hakusanana termiä, joka voi tarkoittaa montaa eri asiaa. Jollekin käyttäjälle hakusana ”apple” voi tarkoittaa selaushistorian perusteella omenaa ja sen terveysvaikutuksia. Jollekin toiselle sama ”apple”-hakusana tarkoittaa selaushistorian perusteella iPhonen valmistajaa. Google muokkaa hakutulossivua sen mukaan, mitä se arvelee käyttäjän tarkoittavan hakusanalla.

 

Käyttäjän käyttöjärjestelmä, päätelaite ja selain

Myös käyttäjän päätelaite, käyttöjärjestelmä ja selain voivat joillakin hakusanoilla vaikuttaa hakutuloksiin. Jos etsit hakukoneella esimerkiksi virustorjuntaohjelmistoa, tulee hakutulosten kärkeen todennäköisesti automaattisesti ohjelmistoja, jotka sopivat käyttämääsi käyttöjärjestelmään.

Se on hyvin tärkeä tekijä hakutulosten personoinnissa, että käyttääkö selaamiseen tietokonetta vai mobiililaitetta. Google näyttää monesti varsin erilaisia hakutuloksia mobiilikäyttäjille. Google suosii mobiilihauissa sivustoja, jotka ovat responsiivisia ja muutenkin käyttäjäystävällisiä mobiililaitteilla surffattaessa.

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?

Voin hoitaa verkkosivustosi hakukoneoptimointia, tai kouluttaa sinut tekemään sitä itse. Jos teet jo itse hakukoneoptimointia, voin konsultoida ja sparrata, että mitä asioita voisit tehdä vielä paremmin.
Haluatko kuulla palveluistani tarkemmin lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olen pian sinuun yhteydessä!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *