Meta-kuvauksen suosituspituus on kasvanut, mitä nyt? | eLuotsi Finland Oy

Meta-kuvauksen suosituspituus on kasvanut, mitä nyt?

Show all
Hyvää joulua!

eLuotsi toivottaa samalla hyvää joulua ja menestyksekästä uutta vuotta 2018!

Google on ilmoittanut kasvattaneensa meta kuvausten suosituspituutta. Uusi suositeltava pituus meta kuvaukselle on 230-320 merkkiä entisen noin 155-160 merkin sijaan. Google näyttää tällä hetkellä osassa hakutuloksia edelleen niitä noin 160 merkin (2 rivin) kuvaustekstejä ja ehkä noin joka toisessa huomattavasti pitempiä 3-4 rivin kuvaustekstejä. Silloin Google on yleensä poiminut tekstin sivun sisällöstä, koska harvalla sivustolla on tällä hetkellä valmiiksi noin pitkiä meta-kuvauksia.

Pitempään kuvaustekstiin saa tottakai mahtumaan enemmän asiakasta hyödyttävää tietoa. Pidemmällä kuvauksella on mahdollisesti mahdollista saada enemmän kävijöitä hakutulossivulta, kuin lyhyellä kuvauksella. Siksi jatkossa kannattaa kuvaukset kirjoittaa lähtökohtaisesti tuon uuden pituus-suosituksen mukaisesti. Vanhojakin sivuja kannattaisi muuttaa ainakin tärkeimpien sivujen osalta. Etusivun ja tärkeimpien laskeutumissivujen meta-kuvaukset kannattaisi nyt ihan ensimmäisenä käydä päivittämässä. Todennäköisesti yleisesti ottaen tähän muutokseen herätään hitaasti, joten nyt olisi helppo sauma olla tässä asiassa kilpailijoita edellä liikkeellä.

230-320 on aika iso haarukka. Todennäköisesti Googlen algoritmi päättelee, että mikä on sopiva pituus missäkin tapauksessa. Mahdollisesti Google myös vielä testailee vähän eri markkina-alueilla, että mikä pituus olisi toimivin. Ainakin itselleni on sattunut useita yli 300 merkin kuvauksia, kun taas USAssa niitä on nähty hyvin harvassa. Jotkut ovat nähneet paljon jopa 375 merkin pituisia kuvauksia. Eli on mahdollista, että Google vielä jossain vaiheessa tarkentaa sitä, että onko suosituspituus nimenomaan 230-320 vai jotain muuta.

Mutta mielestäni tuo 230-320 merkkiä on joka tapauksessa hyvä tavoite tästä lähtien meta-kuvauksiin. Tärkeintä kuitenkin on, että kuvauksessa on oleellista asiakasta hyödyttävää tietoa. Eli ei kannata yrittää keksiä siihen lisää höttöä, jos ei ole mitään sanottavaa! Ennemmin toimiva 160-merkkinen kuvaus, kuin 320 merkkiä tekstiä, josta vain puolet on asiaa. Muista, että meta kuvauksen tavoitteena on saada mahdollisimman moni käyttäjä klikkaamaan itsensä sivuille.

Lisätietoja aiheesta:

Rand Fishkinin 8-minuuttinen video aiheesta:

What Do Google’s New, Longer Snippets Mean for SEO? – Whiteboard Friday

Dr. Pete Meyersin uunituoreeseen tutkimusdataan pohjautuva eilen 19.12.2017 julkaistu artikkeli:

How Long Should Your Meta Description Be? (2018 Edition)

Mikä on meta kuvaus ja sen merkitys? Tästä lisätietoja saat SEO-oppaan luvusta Sivuun ja sisältöön liittyvät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *