Miten domain ja palvelin vaikuttavat sivuston hakokonenäkyvyyteen?

Domainiin ja palvelimeen liittyvät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Show all

Hakukoneoptimoinnissa keskitytään usein sisällön optimointiin. Hyvä hakukonenäkyvyys kuitenkin edellyttää, että koko paketti on kunnossa. Sivujen latausnopeus on todella tärkeä hakukonenäkyvyyteen vaikuttava tekijä. Tässä artikkelissa kerron tästä ja kaikista muista domainiin ja palvelimeen liittyvistä tekijöistä.

Ensin on listattuna domainiin liittyvät Googlen ranking-tekijät. Sen jälkeen domainin whois-tietoihin liittyvät tekijät ja lopuksi www-palvelimeen liittyvät tekijät.

 

Hakukoneoptimointi: domainiin ja palvelimeen liittyvät tekijät

 

Domain

Avainsana esiintyy domain-nimessä

Tämä ei ole enää nykyään yhtä iso tekijä kuin on ollut aikaisemmin. Mutta jos avainsana esiintyy domainin nimessä, niin kyllä se edelleen toimii ainakin signaalina relevantista sisällöstä. Lisäksi, jos hakusana esiintyy domain-nimessä, näkyy se hakutuloksissa lihavoituna, joka yleisesti ottaen parantaa CTR:ää.

Domain-nimi, jossa avainsana esiintyy ensimmäisenä sanana rankkautuu paremmin, kuin domain-nimi, jossa avainsana on domain-nimen keskellä tai lopussa.

Myös avainsanan esiintyminen alidomainin nimessä voi hiukan edistää hakukonenäkyvyyttä.

 

Avainsana on sama kuin domain-nimi

Jos avainsana on täysin sama, kuin domain-nimi, puhutaan EMD:stä, eli Exact Match Domain:ista. EMD nostaa usein domainin hakutulosten kärkeen domain-nimellä haettaessa. Edellytyksenä kuitenkin on, että sivusto on sisällöltään korkeatasoinen. Muussa tapauksessa se voi kolahtaa Googlen vuonna 2012-julkaisemaan ÉMD-päivitykseen.

Jos brändi-signaalit vahvistavat selvästi, että avainsana on brändi, joka liittyy tähän domainiin, niin todennäköisesti domainilla pääsee hakutulosten kärkeen.

Lisätietoja EMD-päivityksestä.

 

Domainin rekisteröintijakson pituus

Google käyttää useita eri tietoja yhdisteltynä arvioimaan sitä, että onko sivusto laadukas ja hyödyllistä tietoa sisältävä, vai ei. Yleensä humpuukisivustojen domainit rekisteröidään vain vuodeksi kerrallaan, kun taas vakavissaan sivustoansa pyörittävät rekisteröivät domainin yleensä useaksi vuodeksi kerrallaan. Todennäköisesti domainin rekisteröinnin pituus ei suoraan vaikuta hakutuloksiin mitenkään, ellei sen lisäksi Google huomaa muitakin signaaleja, jotka viittaavat siihen, että sivusto ei ole ns ”laadukas”.

Googlen patentissa sanotaan seuraavasti:

”Certain signals may be used to distinguish between illegitimate and legitimate domains. … Valuable (legitimate) domains are often paid for several years in advance, while doorway (illegitimate) domains rarely are used for more than a year. Therefore, the date when a domain expires in the future can be used as a factor in predicting the legitimacy of a domain and, thus, the documents associated therewith.”

Lähde: SearchEngineJournal

 

Domainin ikä

Google on vahvistanut, että se luottaa useita vuosia vanhaan domainiin hieman enemmän kuin melko uuteen domainiin. Domainin ikä ei ole merkittävä ranking-signaali, mutta joka tapauksessa silläkin on merkitystä. Evan Bailyn arvioi kirjassaan “Outsmarting Google”, että domain saisi täyden mahdollisen iän tuoman buustin 4 vuoden ikäisenä.

Alle kuukauden ikäinen domain on Googlen “koeajossa”, jolloin domainille on vaikeaa (mahdotonta?) vielä saada kovin hyvää hakukonenäkyvyyttä. No, tuossa ajassa ei paljoa optimointiakaan olla yleensä ehditty tehdä.

Toiset taas sanovat, että uudelle domainille voi Google antaa vähäksi aikaa normaalia enemmän näkyvyyttä – ikäänkuin antaen sille mahdollisuuden näyttää kyntensä. Voi olla mahdollista.

 

ccTLD ja gccTLD

Maa-kohtaiset domainit (ccTLD), kuten .fi tai .se voivat toimia pienenä etuna kyseisessä maassa toimivalle sivustolle. Maakoodi viestii sekä hakukoneelle, että käyttäjälle, että kyseinen domain on kohdennettu kyseiseen maahan tai alueeseen. Maakoodi ei siis viittaa kieleen, vaan nimenomaan maantieteelliseen alueeseen.

Jos sivusto käyttää ccTLD-domainia, on se viesti Googlelle, että sivuston sisältö erityisen relevanttia kohdennettuna kyseiselle alueelle. Suomeen kohdennettavan sivuston on siis eduksi käyttää .fi -domainia.

Sen sijaan kansainväliseen levikkiin pyrkivän sivuston kannattaa käyttää gccTLD-domainia, kuten .com tai .org.

ccTLD tulee sanoista Country Code, Top Level Domain.

gccTLD puolestaan sanoista Generic Country Code, Top Level Domain.

Lähde: Moz.com

 

Domainin whois-tiedot

Julkiset vai salaiset WhoIs-tiedot

Yksityiset WhoIs-tiedot voi olla merkki siitä, että on jotain salattavaa. Googlen Matt Cutts on sanonut, että “Having whois privacy turned on isn’t automatically bad, but once you get several of these factors all together, you’re often talking about a very different type of webmaster than the fellow who just has a single site or so.”

Lähde: Backlinko.com

 

WhoIs -omistajan “rikosrekisteri”Googlen vanha tuttu

Hakukone voi tunnistaa, jos domainin omistaa sama henkilö, joka on aiemmin käyttänyt rajusti Black-hat SEO -konsteja tai jotain muuta asiatonta nettisivuillaan. Tällöin hakukone saattaa rankaista myös saman henkilön muita “projekteja” huomattavasti herkemmin.

 

Domainin omistajuuden historia

Google saattaa seurata domainin omistajuuden historiaa julkisten whois -tietojen perusteella. Omistajuuden katkokset saattavat joissakin tilanteissa aiheuttaa sen, että Google nollaa edellisen omistajan aikaisten linkitysten vaikutuksen hakukonenäkyvyyteen.

 

Palvelimeen liittyvät tekijät

 

Sivujen latausnopeus

Sivujen latausnopeusSivujen latausnopeus on merkittävä tekijä hakukonenäkyvyydelle. Jos sivut latautuvat hitaasti, rankaisevat hakukoneet sivustoa laskemalla sivun näkyvyyttä hakutuloksissa.

Hakukoneista ainakin Google ja Bing käyttävät sivun latausnopeutta tekijänä, joka vaikuttaa hakutuloksiin. Käyttäjät eivät viihdy hitailla sivuilla. Hitailla sivustoilla on huomattavasti alhaisempi konversiotaso, kuin nopeilla sivustoilla. Siksi on varsin loogista, että hitaille sivuille eivät hakukoneet halua johtaa liikennettä. Hakukoneet mittaavat latausnopeutta indeksoidessaan sivuja. On myös mahdollista, että Google käyttää käyttäjien kokemien nopeuksien mittaamiseen avuksi myös suositun Google Chrome -selaimen käyttäjien dataa.

Nettisivujen latausnopeus muodostuu periaatteessa seuraavista tekijöistä:

  • Palvelin rautatasolla. Paljonko palvelimessa on muistia, millainen prosessori, millainen kovalevy jne. Ja jos kyseessä ei ole dedikoitu palvelin, niin sitten tietysti vaikuttaa myös, että montako muuta sivustoa on jakamassa näitä resursseja.
  • Sovellustaso. Kuinka julkaisujärjestelmä tai verkkokauppaohjelmisto on tehty ja miten se käyttää tietokantaa, vaikuttaa hyvin merkittävästi siihen, että kuinka paljon rautaa sen pyörittäminen vaatii ja kuinka isolla datamäärällä se vielä toimii hyvin.
  • Samanaikaisten kävijöiden määrä. Mitä enemmän palvelimella tapahtuu samaan aikaan, sitä enemmän palvelimelta vaaditaan tehoja.
  • Ladattavan tiedon määrä. Optimoimalla yksittäisellä sivulla olevan tavaran määrää ja kokoa, sekä HTTP-pyyntöjen määrää, voidaan merkittävästi nopeuttaa sivujen latautumista. Tähän sarjaan kuuluu esimerkiksi kuvien optimointi, resurssien minifointi, selaimen välimuistin hyödyntäminen jne.
  • Protokollataso. Ladataanko kaikki tiedostot yksitellen vai kerralla. Ladataanko tiedostot pakattuina vai ei. Lue alta lisää HTTP/2 -protokollasta vs HTTP 1.1

Lue täältä millä eri tavoilla voit nopeuttaa nettisivuston latausnopeuksia.

 

SSL-sertifikaatti

SSL sertifikaattiSSL-sertifikaatti salaa kaiken liikenteen palvelimen ja käyttäjän selaimen välillä. SSL:n käyttäminen on tärkeää tietoturvan kannalta. SSL:n käyttö on ollut aina suositeltavaa erityisesti verkkokaupoissa ja muilla sivustoilla, joilla käyttäjän tulee antaa arkaluonteisia tietoja. Nyt vuoden 2017 alusta lähtien SSL-sertifikaatti kannattaa ottaa käyttöön ihan millä tahansa sivustolla  tietoturvan lisäksi erityisesti kahdesta syystä:

  1. Google on ilmoittanut rankaisevansa hakutuloksissa sivustoja, joilla ei ole SSL-sertifikaattia.
  2. Monet selaimet varoittavat käyttäjää sivustoista, joilla ei ole SSL-varmennetta. Moni käyttäjä voi pelästyä varoituksesta ja kääntyä kannoiltaan saman tien.

Eli hanki palveluntarjoajaltasi SSL-sertifikaatti mahdollisimman pian, jos asia ei vielä ole sivustollasi kunnossa.

Google varoitti taas 18.8.2017 Search Consolen käyttäjiä, jotka eivät vielä ole ottaneet SSL:ää käyttöön.

 

HTTP/2

HTTP/2 on uusi versio internetin HTTP 1.1 (Hyper Text Transfer Protocol) tiedonsiirto-protokollasta. Google Chrome on yksi isoista tahoista, jotka ovat olleet protokollaa kehittämässä. Eli lienee selvää, että HTTP/2 on Googlen mielestä hyvä juttu.

Vanha ja vielä vallitseva protokollaversio toimii siten, että kun se noutaa nettisivun, niin se luo jokaista tiedostoa varten uuden yhteyden palvelimeen ja sitten katkaisee yhteyden saatuaan tiedoston siirrettyä. Tämä on vähän sama juttu kuin jos ruokakaupan asiakas veisi jokaisen tuotteen yksitellen kassalta autoon. HTTP/2 puolestaan luo yhden yhteyden, jonka välityksellä se siirtää kaikki tiedostot kerralla.

HTTP/2 siis toimii huomattavasti vanhaa HTTP 1.1:stä nopeammin.

Kokeile tätä demoa, joka havainnollistaa hyvin minkälainen ero protokollan vaihdolla on mahdollista saada aikaiseksi:

http://www.http2demo.io

Tosin kritiikkiäkin HTTP/2 ja nämä demot ovat saaneet kohdata. Käytännössä normaalissa nettisivustossa nopeusero ei ole noin räikeä kuin tuossa demossa. Demo kuitenkin havainnollistaa hyvin periaatteen, että mistä on kyse. Normaalissa nettisivustossa on nykyään helposti useita kymmeniä tai satoja ladattavia tiedostoja yhdellä sivulla; css-ja javascript -tiedostot, kuvat jne.

Isoimmat selaimet ovat tukeneet HTTP/2:sta jo vuodesta 2015 lähtien. Jollain pienemmillä selaimilla kuitenkin saattaa vieläkin tulla vastaan jotain odottamattomia ongelmia varsinkin monimutkaisilla nettisivustoilla. Lisäksi HTTP/2:n asentaminen www-palvelimeen voi olla vielä haastavaa. Se ei kaikkiin ympäristöihin asennu ihan heittämällä.

Eli en osaa sanoa, että kannattaako juuri sinun siirtyä HTTP/2:een ihan vielä. Varmaa kuitenkin on, että se on tulevaisuutta, joten laita tämä ainakin oman sivustosi roadmapille.

https://http2.github.io/

 

Palvelimen uptime

Jos sivusto on usein tavoittamattomissa, eli palvelin on alhaalla, voi se vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

 

Palvelimen maantieteellinen sijainti

Sivuston hakukonenäkyvyyttä edistää hiukan, jos palvelin sijaitsee maantieteellisesti samassa maassa, johon sivusto keskittyy. Esimerkiksi fi-domain, jolla on suomenkielistä materiaalia kannattaa lähtökohtaisesti hostata Suomessa.

 

Dedikoitu IP-osoite vs jaettu IP-osoite

Jos ostat verkkosivuston hostingin web-hotellista, on tyypillisesti samassa IP-osoitteessa iso määrä sivustoja. Vaihtoehtoinen ratkaisu olisi siis, että sivustolla olisi oma dedikoitu IP-osoite. Periaatteessa jaetussa IP-osoitteessa ei ole mitään ongelmaa SEO:n näkökulmasta. Dedikoitu IP-osoite ei itsessään siis paranna hakukonenäkyvyyttä lainkaan.

Jaetun IP-osoitteen kanssa ongelmia voi teoriassa tulla siinä tapauksessa, että samassa IP-osoitteessa majailee lukuisia palveluita, joita on merkattu spammiksi, linkkifarmiksi, haittaohjelmien jakelijaksi, tms. Tällaisessa tapauksessa samassa IP-osoitteessa majaileva “kunnollinen” sivusto voi myös joutua kärsimään Googlen rangaistuksesta. Näin arvelee ainakin Namecheap.com-sivuston aihetta koskeva artikkeli.

Search Engine Watch -sivuston artikkelin mukaan dedikoitu IP-osoite nopeuttaa sivujen latautumista. Nopeasti latautuvat sivuthan vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Käytännössä dedikoitu IP-osoite itsessään ei kuitenkaan nopeuta sivujen latautumista millään tavalla. Dedikoitu IP-osoite vaan on yleensä käytössä vain järeissä dedikoiduissa palvelimissa. Ihan yhtä järeän raudan saa myös jaetun IP-osoitteen taakse, joten mitään nopeushyötyä ei dedikoidulla IP:llä sinänsä pitäisi saada. Korjatkaa, jos olen väärässä?

Search Engine Watch: How a dedicated IP address and SSL certificate affects your search engine rankings.

 
eLuotsi, Vesa Nippala

Tarvitsetko ammattilaisen apua verkkoliiketoiminnan kehittämisessä tai hakukoneoptimoinnissa?
Minä voin auttaa!

Ota yhteyttä!
Liity postituslistalle

Postituslistalla uutisoidaan silloin tällöin tämän oppaan päivityksistä ja muista verkkoliiketoimintaan ja hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista.

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?

Voin hoitaa verkkosivustosi hakukoneoptimointia, tai kouluttaa sinut tekemään sitä itse. Jos teet jo itse hakukoneoptimointia, voin konsultoida ja sparrata, että mitä asioita voisit tehdä vielä paremmin.
Haluatko kuulla palveluistani tarkemmin lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olen pian sinuun yhteydessä!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *