Googlen erityiset algoritmit | SEO-opas

Googlen erityiset algoritmit

Show all

Tähän osioon olen listannut Googlen erityisiä algoritmeja ja muita hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä, jotka eivät sopineet loogisesti mihinkään muihin tämän oppaan osioihin. Eli tämän luvun nimi olisi hyvin voinut olla ”Muut hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät”. Mutta jotenkin ”Googlen erityiset algoritmit” kuulosti vaan paljon hienommalta.

Tällä sivulla siis ei ole esitelty kaikkia Googlen algoritmeja, koska niihin liittyvät hakutuloksiin liittyvät tekijät on esitelty oppaan muissa osioissa. (esim linkkeihin, Black Hat SEO:oon ja sivun sisältöön liittyvissä osioissa.)

 

Googlen erityiset algoritmit


RankBrain

RankBrain on Googlen itse oppiva tekoälyjärjestelmä, joka oppii itse koko ajan tehokkaammaksi. Google on itse sanonut, että RankBrain on kolmanneksi tärkein ranking-tekijä. RankBrain vaikuttaa erityisesti hakutuloksiin hakusanoilla, joita käytetään harvoin, tai joita ei ole koskaan aiemmin käytetty. Adam Clarke sanoo kirjassaan “SEO 2017”, että 15 % Googlen päivittäisistä hakusanoista on sellaisia, joita ei ole koskaan aiemmin käytetty!

RankBrainRankBrain on osa Googlen Hummingbird -algoritmia. Google ei ole paljastanut RankBrainin toimintalogiikasta juuri mitään, mutta todennäköisesti sen keskiössä käyttäjien toimintaan liittyvät asiat, joiden perusteella Google muokkaa hakutuloksia. Eli käytännössä ne asiat, joista puhuttiin luvussa Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät; hakutulossivun CTR, bounce rate ja sivuilla vietetty aika.

RankBrain ymmärtää myös hyvin semantiikkaa, eli sanojen merkityksiä, sekä synonyymejä, sanojen sijamuotoja ja sisällön merkityksiä. Samoin kontekstien erottelukyky on tärkeä ominaisuus. Sen ansiosta Google ymmärtää esim, että ”Michelangelo” voi tarkoittaa joko kuuluisaa taiteilijaa tai Turtles-hahmoa.

Lue Search Engine Landin artikkelista lisää:
5 ways SEO experts say you should optimize for RankBrain


Query Deserves Diversity -algoritmi, Hakutulosten diversiteetti

Jos tekee haun monimerkityksisellä avainsanalla, pyrkii Google tarjoamaan mahdollisimman monipuolisia tuloksia, jos se ei pysty päättelemään (esim hakuhistorian perusteella) että mitä merkitystä käyttäjä tarkoitti. Ja vaikka Google ymmärtää merkityksenkin, niin se haluaa esittää tarkoituksella myös vähän erityyppisiä sivuja. Esimerkiksi tuotteen nimellä haettaessa Google pyrkii todennäköisesti siihen, ettei hakutuloksissa olisi pelkästään verkkokauppojen tuotesivuja, vaan myös tuotearvosteluja, dokumentaatiota jne.

Lisää aiheesta, moz.com-sivustolla artikkelissa:
Does "Query Deserves Diversity" Algorithm Exist at Google?


Domainien diversiteetti hakutuloksissa

Edelliseen liittyen Google pyrkii myös näyttämään hakutuloksia eri domaineista. Yleisillä hakusanoilla on nykyään yleensä vaikeaa saada samalle hakutulossivulle montaa sivua näkyville samalta domainilta.


Google haluaa esittää tuoretta sisältöä joissakin hauissa

Google nostaa tietyn tyyppisillä avainsanoilla tuoretta sisältöä hakutuloksissa syystäkin korkealle. Esimerkiksi jääkiekkoon liittyvien hakujen tekijät etsivät yleensä tuoretta tietoa, eivätkä viiden vuoden takaisen pelin tuloksia.

Lisää Googlen Freshness -päivityksestä:
Moz.com: Googles freshness-update


Googlen työntekijä hakutulosten muokkaajana

Googlella on patentti järjestelmästä, joka mahdollistaa Googlen työntekijöiden vaikuttamisen manuaalisesti hakutuloksiin. Siitä ei tietysti ole mitään tietoa, että kuinka ahkerasti Google käyttää tuota toiminnallisuutta. Itse veikkaisin, että todennäköisesti Google puuttuu hakutuloksien muokkaamiseen manuaalisesti vain äärimmäisissä tapauksissa. Tällaisia voisi olla poikkeuksellisen merkittävän sivuston osalta (esim Googlen omistama YouTube) tai poikkeuksellisen asiattoman sivuston osalta (esim roskapostittaja tai virusta levittävä sivusto).


YouTube

No tämä tuli juuri edellisessä kohdassa mainittuakin. YouTube saa ilmiselvästi Googlelta erityiskohtelua (onhan YouTube Googlen omistama palvelu) ja YouTube-videoita näytetään usein hakutuloksissa korkealla.

Huomaa, että YouTuben oman haun ranking toimii eri algoritmilla kuin Googlen haku ja tästä syystä Googlen haulla voi kärjessä olla ihan eri videot kuin, jos samalla hakusanalla videoita hakee YouTuben haulla. Jos siis tuotat omia videoita YouTubeen, kannattaa perehtyä hakukoneoptimoinnin periaatteiden lisäksi myös siihen, että miten videot optimoidaan myös YouTuben hakua varten.


Safe Search

Safe SearchGooglessa on Safe Search-algoritmi, joka päällä ollessaan poistaa hakutuloksista sopimattomia sivuja ja aikuisviihdettä. Myös monissa muissa hakukoneissa on vastaava toiminnallisuus. Toiminnon avulla voi turvata varsinkin lasten netin käyttöä.

On hyvä tiedostaa, että jos sivustollasi on edes hitusen jotain sen tasoista materiaalia, joka narahtaa Safe Search -fitteriin, voi se vaikuttaa sivustosi näkyvyyteen hakukoneissa aika dramaattisesti niiden käyttäjien osalta, joilla on Safe Search päällä.


Google Panda

Google Panda on vuonna 2011 julkaistu Googlen algoritmi, joka muutti merkittävästi hakutuloksia. Panda rajoittaa sisällöllisesti heikkojen, "laihojen", sivujen näkyvyyttä hakutuloksissa ja nostaa vastaavasti laadukkaampaa sisältöä entistä korkeammalle. Pandasta on tuon jälkeen julkaistu uusia versioita, jotka ovat parantaneet Googlen hakutulosten laatua entisestään.


Google Penguin

Google Penguin on vuonna 2012 julkaistu Googlen algoritmi, joka rankaisee hakukonenäkyvyydessä sivustoja, jotka käyttävät Googlen ohjeistusten vastaisia Black-hat SEO -konsteja sivujen hakukoneoptimoinnissa. Linkkifarmien käyttö ei ole varsinkaan Penguin-päivityksen jälkeen enää ollut hyödyllistä, vaan päinvastoin erittäin haitallista.

* RankBrain *

Google’s own engineers tell me and others they don’t even really understand how it works. Ultimately, the best way to “rank” for RankBrain remains that same boring thing no one wants to hear despite it being true. Have really good, descriptive content.

- Danny Sullivan, Search Engine Land
eLuotsi, Vesa Nippala

Tarvitsetko ammattilaisen apua verkkoliiketoiminnan kehittämisessä tai hakukoneoptimoinnissa?
Minä voin auttaa!

Ota yhteyttä!

Alettaisko kasvattamaan sun verkkokauppasi myyntiä?

Alkuun tekisin verkkokauppasi sivustoanalyysin, jotta löydetään kaupan pullonkaulat ja kehityskohteet. Sitten aletaan työstämään niitä! Minä hoidan edulliset tekijät kauko-idästä. Sinä säästät! Ja myynti kasvaa! Hä? Eikö kiinnosta? Ja hakukoneoptimointi hoidetaan kuntoon. Tehdään sisältöstrategiat ja mietitään some-kuviot. Koko paketti. Sitten seurataan kuinka kävijämäärä ja myynti kasvaa ja jatketaan niiden kasvattelua.
Haluatko kuulla lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin palaan pian asiaan!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *