Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset | SEO-opas

Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset

Show all

Google esittää tietyn tyylisillä hakusanoilla SERP:issä (Search Engine Results Page, eli hakutulossivu) monenlaisia erityislaatuisia hakutuloksia. Googlen tavoite on helpottaa käyttäjää antamalla suoria vastauksia jo hakutulossivulla. Hakutulossivun kehitys on ollut viime vuosina todella nopeaa ja sillä on konkreettisia seurauksia sekä käyttäjille, että sivustojen ylläpitäjille. Yhä useammin käyttäjä nimittäin saa vastauksen kysymykseensä suoraan Googlen hakutulossivulla, eikä hänen tarvitse enää läheskään aina klikata itseänsä yhdellekään sivustolle, löytääkseen vastauksen kysymykseensä.

Vuonna 2016 orgaanisten hakutulosten ensimmäinen hakutulos sai keskimäärin 31 % klikkauksista. Nyt vuonna 2017 sitä hakutulosten ensimmäistä linkkiä klikkaa keskimäärin enää vain noin 21 %. Muutos on ollut siis todella huomattava. Ja Googlen kehittyessä kokoajan entistä älykkäämmäksi tilanne jatkaa varmasti kehittymistä tähän suuntaan vielä entisestään.

Tietysti muutos koskee erityisesti tietyn tyyppisiä hakuja. Säätiedotuksen etsijä saa usein vastauksen jo hakutulossivulta, joten sääsivustojen ylläpitäjät saavat kävijämäärien nopeasti laskiessa miettiä uusia tulonlähteitä mainosbanneritulojen korvaajaksi. Nippelitiedon etsijä saattaa löytää vastauksen suoraan Wikipediasta hakutulossivulle haetun tiedon joukosta. Ja kun paikallisen parturikampaamon puhelinnumero näkyy jo hakutulossivulla, ei asiakkaan välttämättä tarvitse avata kampaamon kotisivuja.

Seuraavaksi esittelen Goolen tällä hetkellä (2017) käytössä olevia erityisiä hakutulossivun hakutuloksia.

Pro-SEO: SERPin erityiset tulokset

 

Sivustolinkit

Etenkin brändejä kuvaavilla hakusanoilla näkyy hakutuloksissa usein etusivun linkin alapuolella sivustolinkkejä, jotka ovat Googlen valitsemia, mahdollisesti käyttäjää kiinnostavia tärkeitä alasivuja. Niiden avulla käyttäjä voi helpommin päästä yhdellä klikkauksella suoraan oikealle sivulle.

Verkkosivuston ylläpitäjä ei voi itse valita näytettäviä sivustolinkkejä eikä niiden järjestystä. Jos kuitenkin sivustolinkeissä näytetään sivuja, joita ei ole mitään hyötyä esittää hakutulossivulla, niin ne voi poistaa sivustolinkeistä Google Search Console -työkalun avulla. Google valitsee silloin itse jonkun muun sivun poistetun tilalle. Verkkokaupoissa esimerkiksi ostoskori-sivua ainakin on turha näyttää sivustolinkeissä – kuka haluaisi mennä suoraan tyhjään ostoskoriin?

Sivustolinkit

 

Featured snippets eli “Haun suositellut katkelmat”

Google pyrkii välillä vastaamaan suoraan käyttäjän kysymykseen suoraan hakutuloksissa näyttämällä itse valitsemansa tekstikatkelman jostakin hakutulossivusta. Kokeile esim Google-hakuja ”lohen savustus” tai ”mikä on konversiotaso”. Tällaiset kysymysmuotoiset haut ovat kasvussa ja varsinkin äänihakujen yleistyessä niitä käytetään yhä enemmän.

Jos oman sivunsa hakutulokseen onnistuu saamaan haun suositellun katkelman, se lisää tottakai hakutuloksen huomioarvoa hakutulossivulla ja lisää siten CTR:ää. Haun suositellut katkelmat tottakai parantavat myös mielikuvaa sivuston uskottavuudesta ja luotettavuudesta. Yleensä näitä esiintyy hakutulosten kärkisijoituksilla, mutta haun suositeltuja katkelmia voi esiintyä myös jopa seuraavilla hakutulossivuilla. Eli se ei ole suoranaisesti ranking-tekijä tai sen esiintyminen ei välttämättä edellytä ensin korkeaa hakutulos-rankingia.

Tässä esimerkki yhdestä haun suositellusta katkelmasta:

Featured snippet: mikä on konversiotaso

Miten haun suositellun katkelman voi saada?

Google poimii vastaukset itse nettisivuilta. Voit auttaa Googlea löytämään vastauksen juuri sinun sivustoltasi seuraavasti:

  • Kirjoita sisältösivulle kysymys väliotsikkona.
  • Kysymyksen alle tiivis vastaus. Kysymyksen jälkeisen kappaleen optimaalinen pituus on noin 40-60 sanaa, jos kyseisestä tekstipätkästä pyrkii saamaan haun suositellun katkelman.
  • Myös listamuotoiset vastukset toimivat tosi hyvin haun suositelluista katkelmissa.

Esimerkki listamuotoisesta featured snippetistä hakusanalla ”lohen savustus”:

lohen savustus featured snippet

Edellä mainitun featured snippetin Google poimii tällaiselta k-ruoka.fi:n -sivulta:

savustettu lohi

Sivun sisällön otsikkona ”Savustettu lohi” ja valmistusohje on listamuodossa. Merkillepantavaa tässä esimerkissä on se, että hakusana ”lohen savustus” ei esiinny koko sivulla, eikä kumpikaan sana tässä muodossa edes erikseen ”lohen” tai ”savustus”. Google ymmärtää siis todella hyvin suomea ja hakusanojen merkityksiä ja osaa niiden perusteella päätellä, että juuri tämän sivun tästä listasta löytyy relevantti vastaus hakusanalle ”lohen savustus”. Ainakin tällaisen SEO-nörtin mielestä tämä on todella kiehtovaa!

Lue lisää Googlen ohjeesta: Haun suositellut katkelmat

 

Google Knowledge Graph

Google Knowledge Graph on järjestelmä, joka hakee Wikipediasta, Google My Business -sivuilta ja monista muista tietokannoista hakusanaa koskevaa tietoa näkyville suoraan hakutulossivulle.

Tässä esimerkki hakusanalla “Brasilia”:

Esimerkki: Googlen knowledge graph

Jokaisen yrityksen kannattaa rekisteröityä Google My Business-palveluun ja syöttää sinne mahdollisimman tarkat tiedot yrityksestä.

 

Schema.org mikroformaatit

Schema.org mikroformaatit on rakenteellinen tapa ilmaista hakukoneille sivuston sisällön merkityksiä. Mikroformaattien avulla voi muotoilla esimerkiksi tuotteet, tapahtumat, uutiset ja arvostelut siten, että hakukone ymmärtää tarkalleen, että milloin esimerkiksi Helsingissä on mitäkin tapahtumia.
Tästä esimerkki alla:

Schema.org-esimerkki: Tapahtumat Helsingissä

Mikroformaattien avulla myös esimerkiksi tuotearvostelujen tähtiluokitus ja muropolku (breadcrumb) näkyy suoraan hakutuloksissa.

Schema.org-esimerkki: Tuotesivu

Microdatasta lisätietoa löytyy esim Schema.org-sivustolta:
Getting started with schema.org using Microdata.

Lue Schema-merkkausten väärinkäytöksistä kappaleesta Black-hat SEO, spam ja negatiivinen hakukoneoptimointi.

 

Paikalliset haut

Paikallisesti toimivien yritysten, kuten parturi-kampaamoiden, ravintoloiden ja valokuvaamoiden kannalta on äärimmäisen tärkeää näkyä hyvin paikallisissa hauissa. Seuraavankaltainen näkymä hakutulossivun alussa on yleistynyt viime aikoina Suomessakin todella merkittävästi:

Google paikallisen haun esimerkki

Ei liene epäselvää, että näille sijoituksille pääsevät yritykset saavat tällä näkyvyydellä tosi hyviä tuloksia aikaan. Moni asiakas voi soittaa samantien, käymättä edes yrityksen kotisivuilla, jos näkee tarvittavat tiedot suoraan hakutulossivulta.

Myös paikallisissa hakutuloksissa näkymisen kannalta yrityksen tietojen on oltava Google My Business -palvelussa.

Search Engine Landin artikkelista löytyy hyviä käytännön vinkkejä paikallisien hakujen optimoimiseksi:

Local SEO in 2017: 5 simple ways to dominate local search

Ja moz.com-sivustolla on erinomainen sivu paikallisien hakujen ranking -tekijöistä:

2017 Local Search Ranking Factors

 

Kuvatulokset

Google näyttää hakutuloksissa myös kuvahaun tuloksia sellaisilla hakusanoilla, joita on käytetty usein Googlen kuvahaussa.

Kuvien näkymiseen kuvahaun tuloksissa tietyllä hakusanalla vaikuttaa mm kuvan alt-teksti, kuvatiedoston nimi ja sen sivun teema, jolla kuva on.

SERP-esimerkki: Kuvat

 

Google Shopping -tulokset

Google Shopping-palvelu ei ole Suomessa vielä käytössä. Monissa muissa maissa hakutuloksissa näytetään kuitenkin myös Google Shopping -palvelun hakutuloksia eri verkkokauppojen tuotteista, jotka osuvat hakusanaan. Todennäköisesti palvelu avataan myös Suomessa ennemmin tai myöhemmin.

 

Uutiset

Tietyn tyyppisillä avainsanoilla Google nostaa uutisia hakutulossivulle. Tässä esimerkki hakusanalla “Sauli Niinistö”:

Google Uutiset -esimerkki: Sauli Niinistö

 

Suorat vastaukset

Google osaa myös vastata suoraan internetin sisällön pohjalta moniin kysymyksiin. Erityyppisiä suoria vastauksia on mm. valuuttamuunnokset, lentojen aikataulut, sanakirjat, mittayksikkömuunnokset, sää jne. Googlen suorien vastausten määrä hakutuloksissa on kasvanut kovaa vauhtia ja samaan aikaan hakutulossivun orgaanisten hakutulosten klikkausten määrä on laskenut tuntuvasti. Syynä on se, että yhä useampi käyttäjä löytää vastauksen kysymykseensä jo Googlen suorista vastauksista. Tässä hyvä esimerkki sää-hausta:

SERP esimerkki: Sää

(Huh, kun ilma pysyykin aina vaan vilposena.) Eli ei ole ihme, että monenkaan käyttäjän ei tarvitse enää siirtyä sääpalvelun nettisivuille, jos tarvitsemansa vastauksen saa jo hakutulossivulta.

Tässä esimerkiksi hakusanan “lennot helsinki malaga” hakutuloksissa ollut suora vastaus:

Google Suorat vastaukset esimerkki: lennot

 

Google osaa vastata myös moniin muihin suoriin kysymyksiin. Google tietää esimerkiksi, että kuinka vanha on Matti Nykänen:

Google suorat vastaukset: Matti Nykäsen ikä

Ja juuri senhän sinä halusit tietää.

 

Karusellit

Google näyttää joillakin hakusanoilla karuselleja, joiden tiedot pohjautuvat jonkun sivuston mikrodataan tai jonkun isomman sivuston tietokantaan. Tässä pari esimerkkiä:

SERP-esimerkki karuselleista

 

Google karusellit microdata-esimerkki: tapahtumat

 

Easter Egg -tulokset

Joillakin hakusanoilla Google esittää hassuja ja ei-niin-hyödyllisiä nk Easter Egg (pääsiäismuna) -hakutuloksia. Esimerkiksi, jos etsit hakusanalla “fidget spinner”, avautuu ruudulle ennen hakutuloksia virtuaalinen fidget spinneri, jota pystyy pyörittämään:

Google Easter Egg: fidget spinner

Toinen “yhtä hyödyllinen” esimerkki. Kun Googlelta kysyy englanniksi, että montako sarvea on yksisarvisella, niin aukeaa laskin, jossa on valmiiksi syötettynä luku 1.

Google Easter Egg -esimerkki: unicorn

Täältä löytyy lista Googlen Easter Egg -tuloksista.

 

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?

Voin hoitaa verkkosivustosi hakukoneoptimointia, tai kouluttaa sinut tekemään sitä itse. Jos teet jo itse hakukoneoptimointia, voin konsultoida ja sparrata, että mitä asioita voisit tehdä vielä paremmin.
Haluatko kuulla palveluistani tarkemmin lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olen pian sinuun yhteydessä!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *