Google esittää tietyn tyylisillä hakusanoilla SERP:issä (Search Engine Results Page, eli hakutulossivu) monenlaisia erityislaatuisia hakutuloksia. Googlen tavoite on helpottaa käyttäjää antamalla suoria vastauksia jo hakutulossivulla. Hakutulossivun kehitys on ollut viime vuosina todella nopeaa ja sillä on konkreettisia seurauksia sekä käyttäjille, että sivustojen ylläpitäjille. Yhä useammin käyttäjä nimittäin saa vastauksen kysymykseensä suoraan Googlen hakutulossivulla, eikä hänen tarvitse enää läheskään aina klikata itseänsä yhdellekään sivustolle, löytääkseen vastauksen kysymykseensä.
Tietysti muutos koskee erityisesti tietyn tyyppisiä hakuja. Säätiedotuksen etsijä saa usein vastauksen jo hakutulossivulta, joten sääsivustojen ylläpitäjät saavat kävijämäärien nopeasti laskiessa miettiä uusia tulonlähteitä mainosbanneritulojen korvaajaksi. Nippelitiedon etsijä saattaa löytää vastauksen suoraan Wikipediasta hakutulossivulle haetun tiedon joukosta. Ja kun paikallisen parturikampaamon puhelinnumero näkyy jo hakutulossivulla, ei asiakkaan välttämättä tarvitse avata kampaamon kotisivuja.
Seuraavaksi esittelen joitakin Goolen tällä hetkellä käytössä olevia erityisiä hakutulossivun hakutuloksia.
Etenkin brändejä kuvaavilla hakusanoilla näkyy hakutuloksissa usein etusivun linkin alapuolella sivustolinkkejä, jotka ovat Googlen valitsemia, mahdollisesti käyttäjää kiinnostavia tärkeitä alasivuja. Niiden avulla käyttäjä voi helpommin päästä yhdellä klikkauksella suoraan oikealle sivulle.
Verkkosivuston ylläpitäjä ei voi itse valita näytettäviä sivustolinkkejä eikä niiden järjestystä. Jos kuitenkin sivustolinkeissä näytetään sivuja, joita ei ole mitään hyötyä esittää hakutulossivulla, niin ne voi poistaa sivustolinkeistä Google Search Console -työkalun avulla. Google valitsee silloin itse jonkun muun sivun poistetun tilalle. Verkkokaupoissa esimerkiksi ostoskori-sivua ainakin on turha näyttää sivustolinkeissä – kuka haluaisi mennä suoraan tyhjään ostoskoriin?
Kuva: Oscar Software Oy:n sivustolinkit.
Google pyrkii välillä vastaamaan suoraan käyttäjän kysymykseen suoraan hakutuloksissa näyttämällä itse valitsemansa tekstikatkelman jostakin hakutulossivusta. Kokeile esim Google-hakuja ”lohen savustus” tai ”mikä on konversiotaso”. Tällaiset kysymysmuotoiset haut ovat kasvussa ja varsinkin äänihakujen yleistyessä niitä käytetään yhä enemmän.
Jos oman sivunsa hakutulokseen onnistuu saamaan haun suositellun katkelman, se lisää tottakai hakutuloksen huomioarvoa hakutulossivulla ja lisää siten CTR:ää. Haun suositellut katkelmat tottakai parantavat myös mielikuvaa sivuston uskottavuudesta ja luotettavuudesta. Yleensä näitä esiintyy hakutulosten kärkisijoituksilla, mutta haun suositeltuja katkelmia voi esiintyä myös jopa seuraavilla hakutulossivuilla. Eli se ei ole suoranaisesti ranking-tekijä tai sen esiintyminen ei välttämättä edellytä ensin korkeaa hakutulos-rankingia.
Tässä esimerkki yhdestä haun suositellusta katkelmasta:
Google poimii vastaukset itse nettisivuilta. Voit auttaa Googlea löytämään vastauksen juuri sinun sivustoltasi seuraavasti:
Esimerkki listamuotoisesta featured snippetistä hakusanalla ”lohen savustus”:
Edellä mainitun featured snippetin Google poimii tällaiselta k-ruoka.fi:n -sivulta:
Sivun sisällön otsikkona ”Savustettu lohi” ja valmistusohje on listamuodossa. Merkillepantavaa tässä esimerkissä on se, että hakusana ”lohen savustus” ei esiinny koko sivulla, eikä kumpikaan sana tässä muodossa edes erikseen ”lohen” tai ”savustus”. Google ymmärtää siis todella hyvin suomea ja hakusanojen merkityksiä ja osaa niiden perusteella päätellä, että juuri tämän sivun tästä listasta löytyy relevantti vastaus hakusanalle ”lohen savustus”. Ainakin tällaisen SEO-nörtin mielestä tämä on todella kiehtovaa!
Lue lisää Googlen ohjeesta: Haun suositellut katkelmat
Google Knowledge Graph on järjestelmä, joka hakee Wikipediasta, Google My Business -sivuilta ja monista muista tietokannoista hakusanaa koskevaa tietoa näkyville suoraan hakutulossivulle.
Tässä esimerkki hakusanalla “Brasilia”:
Jokaisen yrityksen kannattaa rekisteröityä Google My Business-palveluun ja syöttää sinne mahdollisimman tarkat tiedot yrityksestä.
Schema.org mikroformaatit on rakenteellinen tapa ilmaista hakukoneille sivuston sisällön merkityksiä. Mikroformaattien avulla voi muotoilla esimerkiksi tuotteet, tapahtumat, uutiset ja arvostelut siten, että hakukone ymmärtää tarkalleen, että milloin esimerkiksi Helsingissä on mitäkin tapahtumia.
Tästä esimerkki alla:
Mikroformaattien avulla myös esimerkiksi tuotearvostelujen tähtiluokitus ja muropolku (breadcrumb) näkyy suoraan hakutuloksissa.
Microdatasta lisätietoa löytyy esim Schema.org-sivustolta:
Getting started with schema.org using Microdata.
Lue Schema-merkkausten väärinkäytöksistä kappaleesta Black-hat SEO, spam ja negatiivinen hakukoneoptimointi.
Paikallisesti toimivien yritysten, kuten parturi-kampaamoiden, ravintoloiden ja valokuvaamoiden kannalta on äärimmäisen tärkeää näkyä hyvin paikallisissa hauissa. Seuraavankaltainen näkymä hakutulossivun alussa on yleistynyt viime aikoina Suomessakin todella merkittävästi:
Ei liene epäselvää, että näille sijoituksille pääsevät yritykset saavat tällä näkyvyydellä tosi hyviä tuloksia aikaan. Moni asiakas voi soittaa samantien, käymättä edes yrityksen kotisivuilla, jos näkee tarvittavat tiedot suoraan hakutulossivulta.
Myös paikallisissa hakutuloksissa näkymisen kannalta yrityksen tietojen on oltava Google My Business -palvelussa.
Search Engine Landin artikkelista löytyy hyviä käytännön vinkkejä paikallisien hakujen optimoimiseksi:
Local SEO in 2017: 5 simple ways to dominate local search
Ja täältä löytyy hyvä sivu paikallisien hakujen ranking-tekijöistä:
https://www.gorilla360.com.au/blog/local-search-ranking-factors-2019
Google näyttää hakutuloksissa myös kuvahaun tuloksia sellaisilla hakusanoilla, joita on käytetty usein Googlen kuvahaussa.
Kuvien näkymiseen kuvahaun tuloksissa tietyllä hakusanalla vaikuttaa mm kuvan alt-teksti, kuvatiedoston nimi ja sen sivun teema, jolla kuva on.
Google Shopping-palvelu tuli vihdoin kesällä 2019 käyttöön myös Suomessa. Google Shopping on kampanjamuoto, jonka avulla verkkokauppiaiden ja muidenkin kauppiaiden on helppo mainostaa tuotteitaan. Shopping-mainokset toimivat samalla CPC-periaatteella kuin tekstimainoksetkin, mutta Shopping-mainoksissa tuotteista näytetään tuotekuva ja tuotteen hinta, joten käyttäjän on helppo saada mielikuva tuotteesta jo Googlen palvelussa. Shopping-mainokset näkyvät tuotekarusellina monesti suoraan hakutulossivulla. Googlessa on myös uusi Ostokset-välilehti, jossa käyttäjä voi helposti selata eri yritysten tarjoamaa kyseisellä hakusanalla. Tässä esimerkki Ostokset-välilehdestä:
Kuten kuvasta näkyy, tuotteista näkyy tuotenimen lisäksi hinta, myyvä yritys sekä osalla tuotteista myös asiakkaiden antamat tähtiarvostelut (keskiarvo ja lukumäärä). Huomionarvoista on myös se, että sama yritys voi näkyä Shopping-hakutuloksissa vaikka kuinka monta kertaa, kun useimmiten normaaleissa hakutuloksissa Google näyttää vain yhden hakutuloksen yhdeltä sivustolta. Käyttäjä voi vasemman reunan työkaluilla myös rajata näytettäviä tuotteita tässä tapauksessa hinnan, värin ja myyjäyrityksen perusteella. Näkyvissä olevat hakuvalinnat ovat riippuvaisia hakusanasta. Esim hakusanalla ”lenovo thinkpad” ei tule värivalintoja näkyviin. Myös tuotteiden esitystapoja on monia, riippuen minkälaisista tuotteista on kyse.
Lienee sanomattakin selvää, että vähintäänkin kaikkien verkkokauppojen kannattaa kokeilla Google Shoppingin tehoa ja kokeilla minkälaisia tuloksia sillä saa aikaan. Myös monien kivijalkaliikkeiden myyntiä on pystytty kasvattamaan Google Shoppingin avulla.
Google Shoppingin käyttöönoton edellytyksenä on Google Shopping-tuotesyöte, jonka kautta Google voi automaattisesti päivittää yrityksen tuotetiedot Shopping-palveluun. Tuotesyöte on saatavilla joko vakio-ominaisuutena tai lisämodulina kaikissa vakavasti otettavissa verkkokauppaohjelmistoissa.
Lue lisää Google Shopping -palvelusta ja sen käyttöönotosta Googlen sivuilta. Google Shopping-mainonnan voi myös ulkoistaa eLuotsin hoidettavaksi. Soita minulle numeroon 045-6723499, niin jutellaan tarkemmin.
Tietyn tyyppisillä avainsanoilla Google nostaa uutisia hakutulossivulle. Tässä esimerkki hakusanalla “Sauli Niinistö”:
Google osaa myös vastata suoraan internetin sisällön pohjalta moniin kysymyksiin. Erityyppisiä suoria vastauksia on mm. valuuttamuunnokset, lentojen aikataulut, sanakirjat, mittayksikkömuunnokset, sää jne. Googlen suorien vastausten määrä hakutuloksissa on kasvanut kovaa vauhtia ja samaan aikaan hakutulossivun orgaanisten hakutulosten klikkausten määrä on laskenut tuntuvasti. Syynä on se, että yhä useampi käyttäjä löytää vastauksen kysymykseensä jo Googlen suorista vastauksista. Tässä hyvä esimerkki sää-hausta:
(Huh, kun ilma pysyykin aina vaan vilposena.) Eli ei ole ihme, että monenkaan käyttäjän ei tarvitse enää siirtyä sääpalvelun nettisivuille, jos tarvitsemansa vastauksen saa jo hakutulossivulta.
Tässä esimerkiksi hakusanan “lennot helsinki malaga” hakutuloksissa ollut suora vastaus:
Google näyttää joillakin hakusanoilla karuselleja, joiden tiedot pohjautuvat jonkun sivuston mikrodataan tai jonkun isomman sivuston tietokantaan. Tässä pari esimerkkiä:
Joillakin hakusanoilla Google esittää hassuja ja ei-niin-hyödyllisiä nk Easter Egg (pääsiäismuna) -hakutuloksia. Esimerkiksi, jos etsit hakusanalla “fidget spinner”, avautuu ruudulle ennen hakutuloksia virtuaalinen fidget spinneri, jota pystyy pyörittämään:
Toinen “yhtä hyödyllinen” esimerkki. Kun Googlelta kysyy englanniksi, että montako sarvea on yksisarvisella, niin aukeaa laskin, jossa on valmiiksi syötettynä luku 1.
Täältä löytyy lista Googlen Easter Egg -tuloksista.
Tarvitsetko ammattilaisen apua verkkoliiketoiminnan kehittämisessä tai hakukoneoptimoinnissa?
Minä voin auttaa!
Välttämättömät keksit ovat tarpeellisia, jotta verkkopalvelun käyttäminen toimii oikein. Tähän kategoriaan sisltyy ainoastaan keksejä, jotka ovat tarpeellisia verkkopalvelun käyttämiseksi, eivätkä välttämättömät tiedot sisällä mitään henkilökohtaisia tietoja.