Sivustokohtaiset hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät | SEO-opas

Sivustokohtaiset hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Show all

Tässä luvussa on esitelty kaikki sivustoon yleisellä tasolla liittyvät tekijät, jotka vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen. Ja tässä onkin monta hyvin keskeistä pointtia!

Palvelimeen ja domainiin liittyvät tekijät on listattu erillisessä luvussa, vaikka sivustokohtaisia asioitahan nekin ovat.

 

Pro-SEO: Sivustokohtaiset tekijät

 

Mobiiliystävällisyys, responsiivisuus

Responsiivinen sivuston ulkoasu tarkoittaa sitä, että ulkoasu mukautuu käyttäjän päätelaitteen mukaan. Silloin sivuston käyttäminen on helppoa, surffasi sillä sitten kännykällä, tabletilla tai tietokoneella.

Responsiivinen design

Google on ilmoittanut rankaisevansa mobiilihauissa sivustoja, jotka eivät ole responsiivisia. Nykyään yli puolet netin käyttäjistä surffaavat mobiililaitteilla; älypuhelimella tai tabletilla. Jos sivustosi ei ole responsiivinen, eivät mobiilikäyttäjät todennäköisesti löydä sivustolle hakukoneiden kautta ja jos jotain muuta reittiä sinne löytävätkin, on sivuston käytettävyys todella kömpelöä – eli suurin osa jättää leikin kesken, eikä sivustosi saa aikaan niitä tuloksia, jotka responsiivinen sivusto saisi aikaan.

Nettisivuston responsiivisuus on käytännössä nykypäivänä ihan perusvaatimus, jonka jokaisen nettisivuston pitäisi täyttää. Ja tämä on erittäin tärkeää niin hakukoneoptimoinnin kuin myös sivuston käytettävyyden ja konversiotason kannalta.

 

AMP – Accelerated Mobile Pages

Nettisivut, jotka on julkaistu AMP-muodossa, latautuvat nopeammin. Tämä auttaa AMP-sivuja rankkautumaan varsinkin mobiilihakujen hakutuloksissa korkeammalle.

Google on vaiheittain antanut monin tavoin buustia hakukonenäkyvyyteen sivustoille, joiden käyttökokemus mobiililaitteilla on miellyttävä.

Vuonna 2016 Google ilmoitti AMP-sivustojen saavan laajennettua näkyvyyttä hakutuloksissa. AMP siis todella vaikuttaa ainakin mobiilihauissa hakukonenäkyvyyteen myös suoraan, eikä pelkästään välillisesti sen tuoman nopeushyödyn ansiosta. AMP on nyt responsiivisuudesta seuraava askel kohti parempaa käyttökokemusta mobiililaitteilla.

AMP on tällä hetkellä vielä varsin vähän käytössä. Eli välttämättä vielä ei ole tulipalokiire ottaa sitä käyttöön. Toisaalta juuri nyt on erinomainen tilaisuus saada joksikin aikaa etumatkaa muihin ottamalla AMP käyttöön ennen kilpailijoita.

Lisätietoja AMP-projektista:

https://www.ampproject.org/

 

Domainin auktoriteetti, eli TrustRank

TrustRank on mittari, jolla Google mittaa sivuston luotettavuutta. TrustRank perustuu siihen, että moneltako muulta luotettavalta (mielellään saman aihepiirin) sivustolta linkitetään sivustollesi. TrustRank -arvoa ja sen tarkkaa määräytymistapaa Google ei paljasta samalla tavalla kuin TrustRankin edeltäjän PageRankin kanssa. Moz.com on kuitenkin tehnyt oletettua TrustRankin toimintatapaa simuloivan järjestelmän, joka laskee domaineille nk Domain Authority (DA) -luvun. Domain Authority korreloi oletettavasti aika hyvin TrustRankin kanssa, joten sitä voi halutessaan käyttää viitearvona hakukoneoptimoinnin tulosten seurannassa.

Sivuston auktoriteetti eli TrustRank on todella tärkeä ranking-tekijä.

 

Sivuston sisällön rakenne

Kun sivuston sivujen rakenne on suunniteltu järkevästi ja selvästi, on käyttäjien helpompi löytää etsimänsä ja hakukoneen on helpompi yhdistää sivut niihin liittyviin teemoihin.

 

Sivuston päivitystiheys

Sivujen päivitystiheysGoogle arvostaa tuoretta sisältöä. Kuinka usein sivuston sivuja päivitetään ja kuinka usein tulee uusia sivuja, on merkki hakukoneille siitä, kuinka ajan tasalla sivusto kokonaisuudessaan on. Jos yksittäistä sivua ei ole päivitetty pitkään aikaan, mutta sivustoa kokonaisuutena päivitetään tiiviiseen tahtiin, voi tuo harvoin päivitetty sivukin pärjätä paremmin. Tämä on siis sivustokohtainen tekijä, vaikka hakukoneet mittaavat erikseen myös yksittäisten sivujen päivitystiheyttä – joka on puolestaan sivukohtainen tekijä.

 

Sivujen lukumäärä

Sivujen suuri lukumäärä on heikko lisäsignaali sivuston auktoriteetista. Myös muutaman sivun nettisivusto voi näkyä hyvin hakutuloksissa. Kunhan pienen sivumäärän lisäksi kovin moni muu heikkolaatuisen sivuston tunnusmerkki ei toteudu.

 

Sivuston helppokäyttöisyys

No eihän Google osaa mitata sivuston käytettävyyttä. Mutta, jos sivusto on sekava ja sieltä on vaikeaa löytää etsimäänsä, vaikuttaa se käyttäjien toimintaan negatiivisesti: kävijät viihtyvät vain vähän aikaa ja Bounce rate on korkea. Nuo seikat puolestaan Google pystyy mittaamaan ja Google saattaa pitää näistä sivustokohtaista tilastoa, jota se voi käyttää sivustokohtaisena mittarina sivuston vetovoimasta.

Lue lisää siitä, miten mm sivuilla vietetty aika ja bounce rate vaikuttavat hakukone-rankingeihin tämän oppaan luvusta:

Käyttäjien toimintaan vaikuttavat tekijät

 

Sivustokartta, SiteMap

Sivustokartan avulla Google löytää nopeammin sivuston uudet sivut ja ne päätyvät nopeammin hakuindeksiin. Sivuston rankingiin sivustokartta ei kuitenkaan vaikuta.

 

Muropolku (breadcrumb)

Muropolun käyttäminen voi auttaa Googlea pääsemään kärryille sivuston rakenteellisesta arkkitehtuurista. Tämä korostuu silloin, jos kyseessä on tosi iso ja monitasoinen sivusto. Silloin muropolku auttaa myös käyttäjää hahmottamaan, että missä päin sivustoa hän liikkuu.

Muropolku on mahdollista myös esittää microdatan kautta hakukoneelle sellaisessa muodossa, että muropolku tulee näkyviin myös hakutulossivulle. Tästä lisää luvussa:

Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset

 

Yhteystiedot-sivu

Googlen ohjeistusten mukaan Google arvostaa sivustoja, joilla on asianmukainen määrä yhteystietoja sivuilla. Saattaa olla myös eduksi, jos yhteystiedot täsmäävät soveltuvin osin domainin WhoIs-tiedoissa oleviin yhteystietoihin ja Google My Business-palvelun tietojen kanssa.

 

Google Analyticsin ja Google Search Consolen käyttö

Jotkut uskovat, että Google Analyticsin ja Google Search Consolen käyttöönotto jo itsessään vaikuttaisi hakukonenäkyvyyteen. Epäilen vahvasti. Jos työkalujen käyttö jotain vaikuttaa, niin todennäköisesti kyse on siitä, että Google saa mahdollisesti näiden työkalujen kautta lisää tietoja sivustosta ja sen kävijöistä, bounce ratesta ja siitä kuinka kauan kävijät viihtyvät sivuilla.

Lue lisää siitä, miten Analyticsin ja Search Consolen data vaikuttaa hakutuloksiin tämän oppaan luvusta:

Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät

 

HTML-virheet

pahuksen bugitSuuri määrä virheitä HTML-virheitä saattaa olla hakukoneen mielestä merkki huonolaatuisesta sivustosta. Suurin osa hakukoneoptimoinnin ammattilaisista on kuitenkin sillä kannalla, että ainakaan isoa merkitystä HTML-virheillä ei ole. Käytännössä kaikilla nettisivustoilla on enemmän tai vähemmän koodissa virheitä. Tärkeintä on, että sivut ovat responsiiviset ja renderöityvät oikein eri nettiselaimilla.

 

Robots.txt

Robots.txt on tekstitiedosto, jonka avulla sivuston ylläpitäjä voi ilmoittaa hakukoneille, että mitä sivuston sivuja ei tule indeksoida. Robots.txt ei siis vaikuta sivujen hakukone-rankingeihin mitenkään. Sen avulla on kuitenkin helppoa estää tiettyjen sivujen päätyminen hakukoneisiin. Tällainen sivu voi olla esimerkiksi hallintaliittymään kirjautumisen sivu (varsinkin, jos sitä ei ole erikseen suojattu htaccess-kirjautumisella). Toinen yleinen tapaus on esim pdf-muodossa oleva materiaali, johon saa latauslinkin vasta annettuaan oman sähköpostiosoitteensa. Jos tiedosto näkyisi suoraan hakukoneen hakutuloksissa, voisi suuri osa saada tiedoston ladattua antamatta sähköpostiosoitettansa.

Tarvitsetko apua hakukoneoptimointiin?

Voin hoitaa verkkosivustosi hakukoneoptimointia, tai kouluttaa sinut tekemään sitä itse. Jos teet jo itse hakukoneoptimointia, voin konsultoida ja sparrata, että mitä asioita voisit tehdä vielä paremmin.
Haluatko kuulla palveluistani tarkemmin lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin olen pian sinuun yhteydessä!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *