Riskinpoistajat verkkokaupassa | eLuotsi Finland Oy

Riskinpoistajat verkkokaupassa

Show all

riskinpoistaja: vaahtosammutinAsiakas kokee ostamisessa aina riskejä. On riski tehdä tyhmästi ja menettää rahaa ostamalla jotain, joka ei olekaan rahan arvoista. Riskin aiheuttama pelko tietysti toimii ostamisen esteenä ja alentaa konversiotasoa.
Jari Parantainen twiittasi mainion copywriting-koulutukseensa liittyvän muistilistan 50 riskinpoistajasta! Alla Jarin twiitti ja sen alapuolella mun kommentit joistakin Jarin pointeista verkkokauppakontekstissa; miten verkkokauppias voi niitä noudattamalla hälventää asiakkaiden pelkoja ja parantaa verkkokaupan konversiotasoa.


 

Jari Parantaisen lista – Riskinpoistajat

  1. Anna takuu
  2. Hauku itsesi
  3. Tuo keittiö keskelle ruokasalia
  4. Näytä kasvot ja nimet – Yrittäjän ja työntekijöiden valokuvat nettisivuilla näkyvissä parantavat tutkitusti konversiotasoa. Samoin valokuva myymälästä tai yrityksen varastosta. Asiakas näkee, että kyseessä on ”oikea firma”, jonka takana on ”oikeita ihmisiä”. Se poistaa riskejä.
  5. Kehitä sisäänheittotuotteita
  6. Ryhdy paikalliseksi
  7. Julkaise referenssit
  8. Näytä demo
  9. Järjestä koeajo
  10. Esittele mittaukset ja testitulokset
  11. Myönnä palautus- tai vaihto-oikeus – Muistuta asiakasta palautusoikeudesta! Muistutus kannattaa olla selkeästi näkyvissä tuotesivulla, jossa asiakas mietii ostopäätöstä, eikä piilotettuna jossain infosivulla, jota kukaan ei lue.
  12. Jaa tuotenäytteitä
  13. Hanki sertifikaatit ja todistukset
  14. Noudata standardeja
  15. Suunnittele tuotteesta muunneltava
  16. Myönnä vakuutus
  17. Rakenna tukipalvelu – Tämä on joidenkin verkkokauppojen tärkeimpiä kilpailuetuja. Poikkeuksellisen hyvä tukipalvelu paitsi poistaa riskejä, voi myös mahdollistaa sen, ettei tarvitse lähteä hintakilpailuun mukaan.
  18. Esiinny julkisuudessa
  19. Voita palkinto
  20. Kirjoita taustoitus tai white paper
  21. Esitä laskelmia
  22. Tarjoa rahoitus tai osamaksu – Verkkokaupassa tämän toteuttaminen on paitsi tehokasta, myös erittäin helppoa, koska valmiita ratkaisuja on saatavilla tosi helposti ja voit ulkoistaa osamaksuun liittyvät riskit yhteistyökumppanille.
  23. Myy kiinteään hintaan
  24. Muuta uskottavaan osoitteeseen
  25. Mainitse yrityksesi ikä
  26. Näytä yrityksesi liikevaihto
  27. Hanki luottoluokitus
  28. Osta yritysilme ammattilaiselta – Verkkokaupassa tämä on ihan perusedellytyksiä. Itseäni ainakin pelottaisi ostaa verkkokaupasta, joka näyttää amatöörimaisesti rakennetulta. Hanki yritysilme, joka herättää luottamusta.
  29. Rajaa yrityksesi erikoistumisala – !
  30. Listaa henkilöstösi kokemus
  31. Julkaise ja kouluta
  32. Aloita tuotesukupolvesta 2.0
  33. Kerro tulevaisuudensuunnitelmista
  34. Keskeytä roskapostitukset
  35. Hylkää halpasähköposti – Joo edelleen tulee vastaan yrityksiä, joiden yhteystiedoissa lukee sähköpostiosoitteena esim gmail.com tai hotmail.com -loppuinen sähköpostiosoite. Ei anna ammattimaista kuvaa! Hanki fi-verkkotunnus ja tee sinne mailiboksit. Ei maksa paljoa.
  36. Hanki fi-verkkotunnus – Nii!
  37. Päivitä verkkosivuille tuoretavaraa – Yes ja ota sisältömarkkinointi säännölliseksi prosessiksi.
  38. Vaihda hallitus tai värvää neuvonantajia
  39. Etsi vakuuttava omistaja/pääomasijoitus
  40. Värvää tunnettu kumppani tai alihankkija
  41. Rekrytoi maineikas johtaja
  42. Liity toimialasi järjestöön
  43. Pue henkilöstösi univormuihin
  44. Noudata (liikenne)sääntöjä
  45. Julkaise tilinpäätöksesi
  46. Luovu uhkaavista sopimuksista
  47. Rekisteröi tavaramerkit
  48. Kerro, mitä tuotteesi ei sisällä
  49. Kehu kilpailijoita
  50. Tahkoa tulosta

 

Vielä pari riskinpoistajaa nimenomaan verkkokaupan näkökulmasta

Parantaisen lista on niin kattava, etten montaa enää itse keksinyt listan jatkoksi:

  1. Ota käyttöön tuotearvostelut – Kun kävijät näkevät muiden asiakkaiden kommentteja tuotteesta, se herättää luottamusta paljon enemmän kuin mitä kauppias itse sanoo tuotteesta.
  2. Asiakaspalvelu tyrkylle – Puhelinnumero tai online chat selkeästi näkyville. Asiakkaan tulee nähdä jo ennen ostopäätöstä, että yritykseen on helppo ottaa yhteyttä, jos tuotteen tai toimituksen kanssa tulee ongelmia.
  3. Oikein krijoitus – Vältä kirjoitusvirheitä copyssä. Esimerkiksi suuri määrä yhdyssanavirheitä aiheuttaa helposti epäluuloja ja luo riskin tuntua.
  4. SSL-sertifikaattiSSL-sertifikaatin puute aiheuttaa vahvoja riskin tunteita monissa potentiaalisissa asiakkaissa. Varsinkin nykyään, kun selaimet herjailevat sertifikaatin puutteesta.

Päivitys 24.4.2018: Jari Parantainen päivitti omaa listaansa muutamalla uudella kohdalla:



 

Keksitkö lisää?

Jos keksit lisää riskinpoistajia, niin kommentoi ihmeessä alle!

1 Comment

  1. Tero Lahtinen sanoo:

    Myy tunnettuja brändejä – myymiesi merkkien hyvä maine tarttuu myyjäänkin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *