Google Ads hakusanamainonta
Teen hakukoneoptimoinnin lisäksi asiakkailleni myös tuloksellista Google Ads -hakusanamainontaa. Hakusanamainonta tarkoittaa sitä, että käyttäjän googlatessa jollain tietyllä hakusanalla, hänelle esitetään mainos hakutulossivulla. Mainostaja ei maksa mainoksen näkymisestä vielä mitään, vaan ainoastaan siitä, kun joku käyttäjä oikeasti klikkaa itsensä mainoksesta eteenpäin. Hakusanamainonta on helppo ja nopea tapa päästä hakutulossivulle liiketoiminnan kannalta tärkeillä hakusanoilla. Hakusanamainonta on myös varsin hyvin ennustettavissa; klikkihinnoissa ei tapahdu yleensä isoja heilahteluja. Hakusanamainonta kannattaa yhdistääseurantaan, jolloin voidaan mitata hyvin tarkkaan esimerkiksi, että paljonko myyntiä mikäkin mainosryhmä tai hakusana on tuonut. Näiden tietojen perusteella hakukonemainontaa voidaan optimoida jatkuvasti tuottamaan yhä parempia tuloksia. Hoidan tottakai myös Google PMAX-, Display- ja Shopping-kampanjat ja muut Googlen ratkaisut, jotka nähdään parhaaksi ottaa käyttöön. Tarjoamme myös sisällöntuotanto-palveluita, joten myös laskeutumissivujen, kampanjasivujen jne kokonaistoteutus onnistuu hyvin.
Hakusanamainonta-palvelun hinta ja yhteistyön keskeiset periaatteet:
Tekoälyoptimointi (GEO, Generative Engine Optimization) on käytännössä pitkälti samojen asioiden tekemistä kuin SEO. Sekä hakukoneiden että tekoälyn ruokaa on laadukas sisältö. Kielimallit saattavat käyttää vastauksissaan internetin sisältöjä, joten mitä useammin yrityksesi mainitaan oikeissa asiayhteyksissä, sitä todennäköisemmin se päätyy tekoälyn vastauksiin. Sisältöjä kannattaa tuottaa sekä omille nettisivuille että muille relevanteille sivustoille. On tärkeää, että yritys esiintyy asiaan liittyvissä medioissa mahdollisimman paljon.
Tekoälyoptimoinnissa keskeistä on
– ajantasaisen ja relevantin sisällön tuottaminen yrityksen omille nettisivuille
– näkyvyys muilla aiheeseen liittyvillä sivustoilla
– asiantuntijuuden rakentaminen johdonmukaisen viestinnän ja brändimainintojen kautta.
Yksi iso ero SEO:n ja GEO:n välillä on, että GEO:ssa auktoriteettia eivät välitä linkit, vaan sen tekevät brändinimen maininnat. Kielimallit analysoivat, kuinka usein ja missä yhteyksissä yrityksen nimi mainitaan sekä miten se liitetään tiettyihin aiheisiin tai kysymyksiin. GEO on aktiivista asiantuntijaprofiilin rakentamista ja näkyvyyden laajentamista verkossa.
Myös GEO:on liittyy teknistä optimointia, aivan kuten SEO:on. Teknisiä huomioitavia asioita ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus ja sivujen indeksoitavuus. Kielimallien bottien tulee saada indeksoida sivustoa rauhassa. Lisäksi tekoälyoptimoinnissa hyödynnetään rakenteellista tietoa. Schema-datalla asioita voidaan kertoa hakuroboteille selkeästi sekä selvittää niiden merkityksiä ja asioiden välisiä suhteita. Kysymys-vastaus-osioiden ja FAQ-scheman käyttäminen hyödyttää sekä hakukoneoptimointia että tekoälyoptimointia.
Kävijämäärät voivat vähentyä, mutta liiketoiminta kasvaa
Tekoäly on jo muuttanut tiedonhakua. Moni käyttäjä saa nykyään suoran vastauksen kysymykseensä esimerkiksi ChatGPT:ltä tai Googlen AI Overview -toiminnosta. Näin ollen hän ei välttämättä klikkaa auki mitään verkkosivua. Tämä vaikuttaa todennäköisesti sivustojen kävijämääriin, mutta se ei välttämättä ole negatiivinen asia.
Tuotteita ja palveluita haetaan jatkossakin Googlen kautta, koska Google tuo esille paikalliset toimijat ja asiakkaiden arvostelut. Tätä kautta yrityksen sivustolle ohjautuu edelleen ostoaikeissa olevia ihmisiä. Keskimääräinen kävijä on arvokkaampi kuin ennen, koska niin sanottujen renkaanpotkijoiden määrä vähenee. Tulevaisuudessa kävijämäärien vertailu ei kerro koko totuutta. Liiketoiminnan kannalta olennaisempaa on liikevaihto, ei sivulatausten määrä.Tiedonhaun kenttä sirpaloituu, eikä kaikki ole enää Googlen varassa. Tämä on enemmän mahdollisuus kuin uhka erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Kun suuret yritykset eivät enää hallitse kaikkea näkyvyyttä, pienemmät voivat päästä esiin aiempaa helpommin.
Mitä hyötyä tekoälyoptimoinnista on?
– Tavoite on kasvattaa myyntiä olemalla näkyvillä silloin, kun asiakkaat etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista: hakukoneista tai kielimalleista, kuten ChatGPT, Gemini, Perplexity tai Cloude.
– Brändin tunnettuus kasvaa.
– SEO ja GEO ovat kustannustehokas tapa kasvattaa myyntiä.
– Toimii sekä B2B että B2C –yrityksille.
– Saadaan kumulatiivista pitkäaikaista hyötyä.
Aiheeseen liittyviä termejä
Ihan vaan tiedoksi, jos nämä on sinulle vielä uutta:
CPC = Cost Per Click. Hakusanamainonnassa (ja monessa muussakin mainonnassa) käytetty hinnoittelumalli, jossa mainostaja maksaa vain jokaisesta mainoksen klikkauksesta – eli mainoksen näkyminen käyttäjälle ei maksa vielä mitään.
SEA = Search Engine Advertising, hakukonemainonta eli hakusanamainonta.
SEO = Search Engine Optimisation, . Hakukoneoptimoinnilla vaikutetaan hakutulossivun orgaanisiin, eli luonnollisiin hakutuloksiin.
SEM = Search Engine Marketing, hakukonemarkkinointi. SEM:in sisään lasketaan kuuluvan niin hakusanamainonta (SEA) kuin myös hakukoneoptimointi (SEO).
Remarketing = Uudelleenmarkkinointi. Mainosten kohdistamista niille käyttäjille, jotka ovat käyneet aiemmin nettisivuillasi. Uudelleenmarkkinointi on kustannustehokas tapa aktivoida niitä käyttäjiä, jotka ovat osoittaneet olevansa kiinnostuneita yrityksesi tuotteista tai palveluista.
Strategista hakukoneoptimointia ja näkyvyyden kasvatusta
Teen strategista hakukoneoptimointia ja siihen liittyviä asioita tähdäten asiakasyrityksen myynnin kasvuun. Apuna tiimissäni on tarvittaessa 2 työntekijää, jotka tekevät suorittavia työtehtäviä, kuten sisällöntuotantoa.

Hakukoneoptimointi
Sivustosi hakukoneoptimointi pitää tehdä paremmin kuin kilpailijasi tekevät sen. Meillä on huippuosaaminen, parhaat työkalut ja toimivat metodit.

Hakukonemainonta
Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnin lisäksi myös maksetulla Google-mainonnalla.

Sisällöntuotanto
Teemme tekälyavusteisesti datalähtöistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa - kustannustehokasta hyvin rankkautuvaa sisältöä laadusta tinkimättä.

Linkkien hankinta
Linkkien hankinta on yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka moni jättää tekemättä tai tekee sitä väärin. Me hoidamme myös sen kunnolla, oikein, läpinäkyvästi ja siten, että se tuo tuloksia.