Tekoälyoptimointi (GEO, Generative Engine Optimization) on käytännössä pitkälti samojen asioiden tekemistä kuin SEO. Sekä hakukoneiden että tekoälyn ruokaa on laadukas sisältö. Kielimallit saattavat käyttää vastauksissaan internetin sisältöjä, joten mitä useammin yrityksesi mainitaan oikeissa asiayhteyksissä, sitä todennäköisemmin se päätyy tekoälyn vastauksiin. Sisältöjä kannattaa tuottaa sekä omille nettisivuille että muille relevanteille sivustoille. On tärkeää, että yritys esiintyy asiaan liittyvissä medioissa mahdollisimman paljon.
Tekoälyoptimoinnissa keskeistä on
- ajantasaisen ja relevantin sisällön tuottaminen yrityksen omille nettisivuille
- näkyvyys muilla aiheeseen liittyvillä sivustoilla
- asiantuntijuuden rakentaminen johdonmukaisen viestinnän ja brändimainintojen kautta.
Yksi iso ero SEO:n ja GEO:n välillä on, että GEO:ssa auktoriteettia eivät välitä linkit, vaan sen tekevät brändinimen maininnat. Kielimallit analysoivat, kuinka usein ja missä yhteyksissä yrityksen nimi mainitaan sekä miten se liitetään tiettyihin aiheisiin tai kysymyksiin. GEO on aktiivista asiantuntijaprofiilin rakentamista ja näkyvyyden laajentamista verkossa.
Myös GEO:on liittyy teknistä optimointia, aivan kuten SEO:on. Teknisiä huomioitavia asioita ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus ja sivujen indeksoitavuus. Kielimallien bottien tulee saada indeksoida sivustoa rauhassa. Lisäksi tekoälyoptimoinnissa hyödynnetään rakenteellista tietoa. Schema-datalla asioita voidaan kertoa hakuroboteille selkeästi sekä selvittää niiden merkityksiä ja asioiden välisiä suhteita. Kysymys-vastaus-osioiden ja FAQ-scheman käyttäminen hyödyttää sekä hakukoneoptimointia että tekoälyoptimointia.
Kävijämäärät voivat vähentyä, mutta liiketoiminta kasvaa
Tekoäly on jo muuttanut tiedonhakua. Moni käyttäjä saa nykyään suoran vastauksen kysymykseensä esimerkiksi ChatGPT:ltä tai Googlen AI Overview -toiminnosta. Näin ollen hän ei välttämättä klikkaa auki mitään verkkosivua. Tämä vaikuttaa todennäköisesti sivustojen kävijämääriin, mutta se ei välttämättä ole negatiivinen asia.
Tuotteita ja palveluita haetaan jatkossakin Googlen kautta, koska Google tuo esille paikalliset toimijat ja asiakkaiden arvostelut. Tätä kautta yrityksen sivustolle ohjautuu edelleen ostoaikeissa olevia ihmisiä. Keskimääräinen kävijä on arvokkaampi kuin ennen, koska niin sanottujen renkaanpotkijoiden määrä vähenee. Tulevaisuudessa kävijämäärien vertailu ei kerro koko totuutta. Liiketoiminnan kannalta olennaisempaa on liikevaihto, ei sivulatausten määrä.Tiedonhaun kenttä sirpaloituu, eikä kaikki ole enää Googlen varassa. Tämä on enemmän mahdollisuus kuin uhka erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Kun suuret yritykset eivät enää hallitse kaikkea näkyvyyttä, pienemmät voivat päästä esiin aiempaa helpommin.
Mitä hyötyä tekoälyoptimoinnista on?
- Tavoite on kasvattaa myyntiä olemalla näkyvillä silloin, kun asiakkaat etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista: hakukoneista tai kielimalleista, kuten ChatGPT, Gemini, Perplexity tai Cloude.
- Brändin tunnettuus kasvaa.
- SEO ja GEO ovat kustannustehokas tapa kasvattaa myyntiä.
- Toimii sekä B2B että B2C –yrityksille.
- Saadaan kumulatiivista pitkäaikaista hyötyä.
Miksi tekoälyoptimointi kannattaa ulkoistaa eLuotsille?
- Tekoälyoptimoinnista vastaa Vesa Nippala, kokenut yrittäjä ja hakukoneoptimointiasiantuntija Kangasalta. Vesa on ollut kehittämässä satojen suomalaisten verkkokauppojen liiketoimintaa yli kahden vuosikymmenen ajan.
- Ymmärrän, miten kielimallittoimivat ja miten yrityksesi pääsee niiden antamiin vastauksiin mukaan.
- Saan jatkuvasti aikaan konkreettisia ja mitattavia tuloksia, minkä vuoksi asiakassuhteet ovat pitkiä ja asiakkaat tyytyväisiä.
- Palvelu on kokonaisvaltainen. Hoidan itse kaikki SEO:n ja GEO:n osa-alueet.
- Otan vain sen verran asiakkaita kuin ehdin palvella kunnolla. Kalenteri on usein buukattu täyteen.
- Olen helposti tavoitettavissa ja pidän itsekin aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiin.
- Laskutus on täysin läpinäkyvää ja perustuu tehdyn työn määrään.
- Lue lisää sivulta
Vesa Nippala- Katso
hakukoneoptimointi-referenssit ja vedä johtopäätökset.
Tekoälyoptimointi antaa mahdollisuuden päästä tekoälyn vastauksiin
Tekoälyoptimointi ei ole taikatemppu, jolla yrityksesi ilmestyy automaattisesti ChatGPT:n vastauksiin. Kukaan ei voi luvata määrällistä jotain tietyn tasoista näkyvyyttä tekoälyissä eikä hakukoneissa. On kuitenkin mahdollista tehdä asioita, jotka kasvattavat merkittävästi todennäköisyyttä siihen, että yrityksesi nousee yhä useammin esiin kielimallien vastauksissa. Sekä SEO:ssa että GEO:ssa näkyvyys perustuu laadukkaaseen sisältöön ja asiantuntijuuteen. Mitä enemmän yritys esiintyy asiayhteyteen sopivissa sisällöissä, kuten verkkosivuilla ja blogeissa, sitä todennäköisemmin se päätyy myös tekoälyn suosituksiin.