Tekoälyoptimointi

Tekoäly on uudistanut tiedonhakutapoja. Edelleen tietoa haetaan useimmiten Googlesta, mutta nyt käyttäjät kääntyvät yhä useammin myös tekoälyavusteisten palveluiden, kuten ChatGPT:n, Geminin, Clauden ja muiden suurten kielimallien, puoleen. Kenttä on sirpaloitumassa. Tämä muutos vaikuttaa myös hakukoneoptimointiin. Nyt yritysten täytyy näkyä Googlen lisäksi eri tekoälyjen antamissa vastauksissa. eLuotsi huomioi hakukoneoptimoinnissa myös tekoälyn roolin ja auttaa yrityksiä näkymään eri kielimalleissa.

Mitä tekoälyoptimointi on?

Tekoälyoptimointi (GEO, Generative Engine Optimization) on käytännössä pitkälti samojen asioiden tekemistä kuin SEO. Sekä hakukoneiden että tekoälyn ruokaa on laadukas sisältö. Kielimallit saattavat käyttää vastauksissaan internetin sisältöjä, joten mitä useammin yrityksesi mainitaan oikeissa asiayhteyksissä, sitä todennäköisemmin se päätyy tekoälyn vastauksiin. Sisältöjä kannattaa tuottaa sekä omille nettisivuille että muille relevanteille sivustoille. On tärkeää, että yritys esiintyy asiaan liittyvissä medioissa mahdollisimman paljon.

Tekoälyoptimoinnissa keskeistä on
- ajantasaisen ja relevantin sisällön tuottaminen yrityksen omille nettisivuille
- näkyvyys muilla aiheeseen liittyvillä sivustoilla
- asiantuntijuuden rakentaminen johdonmukaisen viestinnän ja brändimainintojen kautta.

Yksi iso ero SEO:n ja GEO:n välillä on, että GEO:ssa auktoriteettia eivät välitä linkit, vaan sen tekevät brändinimen maininnat. Kielimallit analysoivat, kuinka usein ja missä yhteyksissä yrityksen nimi mainitaan sekä miten se liitetään tiettyihin aiheisiin tai kysymyksiin. GEO on aktiivista asiantuntijaprofiilin rakentamista ja näkyvyyden laajentamista verkossa.

Myös GEO:on liittyy teknistä optimointia, aivan kuten SEO:on. Teknisiä huomioitavia asioita ovat esimerkiksi sivujen latausnopeus ja sivujen indeksoitavuus. Kielimallien bottien tulee saada indeksoida sivustoa rauhassa. Lisäksi tekoälyoptimoinnissa hyödynnetään rakenteellista tietoa. Schema-datalla asioita voidaan kertoa hakuroboteille selkeästi sekä selvittää niiden merkityksiä ja asioiden välisiä suhteita. Kysymys-vastaus-osioiden ja FAQ-scheman käyttäminen hyödyttää sekä hakukoneoptimointia että tekoälyoptimointia.

Kävijämäärät voivat vähentyä, mutta liiketoiminta kasvaa
Tekoäly on jo muuttanut tiedonhakua. Moni käyttäjä saa nykyään suoran vastauksen kysymykseensä esimerkiksi ChatGPT:ltä tai Googlen AI Overview -toiminnosta. Näin ollen hän ei välttämättä klikkaa auki mitään verkkosivua. Tämä vaikuttaa todennäköisesti sivustojen kävijämääriin, mutta se ei välttämättä ole negatiivinen asia.

Tuotteita ja palveluita haetaan jatkossakin Googlen kautta, koska Google tuo esille paikalliset toimijat ja asiakkaiden arvostelut. Tätä kautta yrityksen sivustolle ohjautuu edelleen ostoaikeissa olevia ihmisiä. Keskimääräinen kävijä on arvokkaampi kuin ennen, koska niin sanottujen renkaanpotkijoiden määrä vähenee. Tulevaisuudessa kävijämäärien vertailu ei kerro koko totuutta. Liiketoiminnan kannalta olennaisempaa on liikevaihto, ei sivulatausten määrä.Tiedonhaun kenttä sirpaloituu, eikä kaikki ole enää Googlen varassa. Tämä on enemmän mahdollisuus kuin uhka erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille. Kun suuret yritykset eivät enää hallitse kaikkea näkyvyyttä, pienemmät voivat päästä esiin aiempaa helpommin.

Mitä hyötyä tekoälyoptimoinnista on?
- Tavoite on kasvattaa myyntiä olemalla näkyvillä silloin, kun asiakkaat etsivät tietoa tarjoamistasi tuotteista tai palveluista: hakukoneista tai kielimalleista, kuten ChatGPT, Gemini, Perplexity tai Cloude.
- Brändin tunnettuus kasvaa.
- SEO ja GEO ovat kustannustehokas tapa kasvattaa myyntiä.
- Toimii sekä B2B että B2C –yrityksille.
- Saadaan kumulatiivista pitkäaikaista hyötyä.

Miksi tekoälyoptimointi kannattaa ulkoistaa eLuotsille?

- Tekoälyoptimoinnista vastaa Vesa Nippala, kokenut yrittäjä ja hakukoneoptimointiasiantuntija Kangasalta. Vesa on ollut kehittämässä satojen suomalaisten verkkokauppojen liiketoimintaa yli kahden vuosikymmenen ajan.
- Ymmärrän, miten kielimallittoimivat ja miten yrityksesi pääsee niiden antamiin vastauksiin mukaan.
- Saan jatkuvasti aikaan konkreettisia ja mitattavia tuloksia, minkä vuoksi asiakassuhteet ovat pitkiä ja asiakkaat tyytyväisiä.
- Palvelu on kokonaisvaltainen. Hoidan itse kaikki SEO:n ja GEO:n osa-alueet.
- Otan vain sen verran asiakkaita kuin ehdin palvella kunnolla. Kalenteri on usein buukattu täyteen.
- Olen helposti tavoitettavissa ja pidän itsekin aktiivisesti yhteyttä asiakkaisiin.
- Laskutus on täysin läpinäkyvää ja perustuu tehdyn työn määrään.
- Lue lisää sivulta Vesa Nippala
- Katso hakukoneoptimointi-referenssit ja vedä johtopäätökset.

Tekoälyoptimointi antaa mahdollisuuden päästä tekoälyn vastauksiin

Tekoälyoptimointi ei ole taikatemppu, jolla yrityksesi ilmestyy automaattisesti ChatGPT:n vastauksiin. Kukaan ei voi luvata määrällistä jotain tietyn tasoista näkyvyyttä tekoälyissä eikä hakukoneissa. On kuitenkin mahdollista tehdä asioita, jotka kasvattavat merkittävästi todennäköisyyttä siihen, että yrityksesi nousee yhä useammin esiin kielimallien vastauksissa. Sekä SEO:ssa että GEO:ssa näkyvyys perustuu laadukkaaseen sisältöön ja asiantuntijuuteen. Mitä enemmän yritys esiintyy asiayhteyteen sopivissa sisällöissä, kuten verkkosivuilla ja blogeissa, sitä todennäköisemmin se päätyy myös tekoälyn suosituksiin.

Hakukoneoptimointi-prosessi yksinkertaistettuna

Process Card Icon

Pohjatyöt

Hakusanatutkimus, sivuston SEO-analyysi ja asiakkaan liiketoimintaan tutustuminen luovat lähtökohdan.
Process Card Icon

Strategia

Pohjatöiden jälkeen voidaan luoda strategia - mitä kannattaa tehdä, jotta saavutetaan mahdollisimman hyvät tulokset käytettävillä olevilla resursseilla.
Process Card Icon

Optimointi

Varsinaiset suorittavat työt - sivujen ja sisältöjen kehittäminen vaiheittain. Tekninen optiointi. Sisällöntuotanto. Linkkien hankinta. Jne.
Process Card Icon

Seuranta & iterointi

Tulosten seuranta. Optimointi, testaus, seuranta -kaavaa toistetaan. Valmista ei tule, koska aina voidaan saada lisää tuloksia.

Strategista hakukoneoptimointia ja näkyvyyden kasvatusta

Teen strategista hakukoneoptimointia ja siihen liittyviä asioita tähdäten asiakasyrityksen myynnin kasvuun. Apuna tiimissäni on tarvittaessa 2 työntekijää, jotka tekevät suorittavia työtehtäviä, kuten sisällöntuotantoa.
Decorative shape icon

Hakukoneoptimointi

Sivustosi hakukoneoptimointi pitää tehdä paremmin kuin kilpailijasi tekevät sen. Meillä on huippuosaaminen, parhaat työkalut ja toimivat metodit.

01

Hakukonemainonta

Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnin lisäksi myös maksetulla Google-mainonnalla.
Lue miten me teemme sen paremmin kuin moni muu.
Decorative shape icon

02

Decorative shape icon

Sisällöntuotanto

Teemme tekälyavusteisesti datalähtöistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa - kustannustehokasta hyvin rankkautuvaa sisältöä laadusta tinkimättä.

03

Linkkien hankinta

Linkkien hankinta on yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka moni jättää tekemättä tai tekee sitä väärin. Me hoidamme myös sen kunnolla, oikein, läpinäkyvästi ja siten, että se tuo tuloksia.
Decorative shape icon

04

Osaamista

Tekemistä  

Ota yhteyttä

Tuloksia