Sisällöntuotanto & SEO
Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto
Laadukkaan asiakkaita kiinnostavan sisällön tuotanto on yksi hakukonenäkyvyyden kasvattamisen kulmakivistä. Monet asiakkaamme haluavat ostaa meiltä aluksi pelkän hakukoneoptimoinnin sillä ajatuksella, että hoitavat uusien sisältöjen tuotannon. Usein kuitenkin arjen realiteetit ovat sellaiset, ettei asiakkaallamme ole osaamista tai aikaa tuottaa ainakaan tarpeeksi sisältöjä: silloin on hyvä ulkoistaa ainakin osa sisältöjen tuotannosta. eLuotsilla hakukoneoptimointi ja sisällöntuotanto kulkevat käsi kädessä. Sisällöntuotantoa ei kuitenkaan ole pakko ulkoistaa eLuotsille. Sisältöjen tuotanto voidaan tehdä joko asiakasyrityksessä tai kolmannen osapuolen toimesta, mutta joka tapauksessa se tapahtuu tiiviissä yhteistyössä eLuotsin SEO-osaajan, Vesan kanssa.
SEO-lähtöisen sisällöntuotannon hyödyt
- Uusien sisältöjen avulla voidaan rankkautua hakukoneissa entistä paremmin ja aina vaan uusilla hakusanoilla. Google arvostaa laadukasta sisältöä ja sivustoja, joiden sisältö päivittyy säännöllisesti.
- Laadukkaat sisällöt parantavat luotettavuutta, palvelevat asiakkaita ja auttavat rakentamaan suhdetta asiakkaaseen.
- Jatkuva ajattomien sisältöjen tuotanto tuo tuloksia kumulatiivisesti. Vanhat artikkelit tuovat usein vielä vuosienkin päästä joka kuukausi paljon kävijöitä sivuille. Tuottamalla jatkuvasti uusia sisältöjä saadaan kuukausittainen kävijämäärä kasvamaan jatkuvasti.
- Mielenkiintoiset sisällöt on hyvä tapa saada kävijäliikennettä sosiaalisen median kanavista. Jotkut aiheet ovat sellaisia, että niitä ei käytännössä kukaan Googlaa, mutta otsikon somessa nähtyään moni klikkaa itsensä artikkeliin. Ihmisiä ei todennäköisesti kiinnosta nähdä yrityksen some-feedissä mainoksia yrityksen tuotteista tai palveluista – mutta linkit asiakasta kiinnostaviin artikkeleihin sen sijaan saavat hyvin liikennettä. Ja sieltä artikkelista voi asiakas sitten päätyäkin tuotesivulle…
- Uudet sisältösivut ovat hyvää sisältöä myös asiakkaille lähteviin uutiskirjeisiin. Jos uutiskirjeet on aina vaan täynnä tuotteita ja tarjouksia, niin asiakkaat väsyvät uutiskirjeen tilaukseen. Mutta jos uutiskirjeissä on aina myös jotain asiakasta hyödyttävää tai kiinnostavaa sisältöä – muutakin kuin pelkkää mainosviestiä – niin asiakas paljon todennäköisemmin lukee jatkossakin lähettämiäsi uutiskirjeitä.
Dataan perustuva tekoälyavusteinen sisällöntuotanto
Hyviä tuloksia SEO-lähtöisellä sisällöntuotannolla
Sisältöanalyysi ja sisältöstrategian luominen
Sisällöntuotannon prosessi yksinkertaistettuna

Sisältösuunnitelma
Liiketoiminnan tavoitteisiin ja avaisanatutkimuksen dataan perustuva sisältösuunnitelma.

Sisällöntuotanto
Suunnitelman mukainen sisältöjen luominen. Sisällön rakenteen suunnittelussa otetaan lähtökohdaksi mm kohdehakusanat ja niiden user intent.
Sisältöjen kirjoittaminen voi tapahtua eLuotsin, asiakkaan tai kolmannen osapuolen toimesta - ihan miten sovitaan.

Julkaiseminen
Kun asiakas on tarkastanut sisällöt ja Vesa tehnyt niihin SEO-optimoinnit, ne julkaistaan.

Seuranta & iterointi
Tulosten seuranta. Kohdehakusanojen hakukone-rankingien seuranta ja tarvittaessa sivun sisällön jatkokehitys.
Hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon prosessi

SEO-analyysi
1. Tavoitteiden asettaminen
2. Sisältösuunnitelma – aiheiden valinta – avainsanatutkimus, content gap -analyysi, jne.
Kun asiakkaan kanssa on sovittu julkaisuaikataulu ja sisällöntuotannon tavoitteet, on aika suunnitella sisältöjen aiheet ja teemat. Meillä sisällöntuotanto perustuu yleensä dataan: etsimme aiheet, joilla on parhaat mahdollisuudet saada paljon orgaanista liikennettä. Sisällön tuottaminen ei ole itseisarvo, vaan se mitä sillä saadaan aikaan. Sisällöillä ei saa mitään aikaan, jos niitä ei lue kukaan. Sisältösuunnitelman tekemiseen liittyy meillä olennaisesti avainsanatutkimus ja tapauksesta riippuen mahdollisesti myös content gap -analyysi.
Avainsanatutkimus
Avainsanatutkimuksella viitataan usein yleiseen koko nettisivustoa koskevaan relevanttien avainsanojen kartoittamiseen, joita halutaan ensisijaisesti lähteä hakukoneoptimoimaan. Tässä sisällöntuotannon yhteydessä tarkoitamme avainsanatutkimuksella sitä, että kartoitetaan sellaisia relevantteja ”pitkän hännän” hakulausekkeita, joilla sivut eivät vielä rankkaudu, mutta joilla tehdään paljon Google-hakuja. Tällä menetelmällä olemme saaneet todella hyviä tuloksia: sivustot, jotka ovat aiemmin rankkautuneet vain ”yleisillä” hakusanoilla, rankkautuvat nyt hakutuloksissa sijoilla 1-3 myös sellaisilla tarkemmilla hakulausekkeilla, joilla googlettavat ovat todennäköisesti paljon lähempänä ostopäätöstä kuin yleisillä hakusanoilla googlaavat. Kuulostaa hyvältä? Sitä se on, ja siksi me olemme tästä niin innoissamme!
Content Gap -analyysi
En tiedä onko tälle suomenkielistä termiä olemassa ja ”sisällön rako analyysi” kuulostaa suomeksi niin pöljältä, että käytettäneen nyt tuota englanninkielistä termiä. Selitän nyt kuitenkin mitä se tarkoittaa. Sisällön teemoja suunnitellessa on monesti hyvä vakoilla, mitkä avainsanat ovat kilpailevilla nettisivuilla sellaisia, jotka tuovat paljon orgaanisia kävijöitä kilpailijoiden sivuille, mutta joilla omat sivut eivät rankkaudu lainkaan. Content Gap -analyysin avulla löytyy usein hyviä aiheita, joista kannattaa tuottaa sisältöä. Aina ei tarvitse keksiä pyörää uudestaan – helpommalla usein pääsee, kun vakoilee missä muut ovat onnistuneet ja sitten apinoi heitä. Totta kai tässä on se haaste, että kun kilpailijalla on samasta aiheesta jo hyvin rankkautuva sivu olemassa, niin itse täytyy silloin tuottaa samasta aiheesta parempaa sisältöä, jotta se saadaan rankkautumaan korkeammalle hakutuloksissa. Laadukkaan sisällön tuotannossa kilpailijan päihittäminen onnistuu usein vain jättämällä sisällöntuotanto ammattilaisten tehtäväksi – eli meille!
3. Sisällön rakenteen suunnittelu
4. Sisällöntuotanto
5. Tekstin hyväksyttäminen asiakkaalla
6. Sisällön julkaiseminen
7. Seurataan tuloksia ja tehdään tarvittaess jatkokehitystä
eLuotsin Sisällöntuottaja: Katariina Kallioniemi

Strategista hakukoneoptimointia ja näkyvyyden kasvatusta
Teen strategista hakukoneoptimointia ja siihen liittyviä asioita tähdäten asiakasyrityksen myynnin kasvuun. Apuna tiimissäni on tarvittaessa 2 työntekijää, jotka tekevät suorittavia työtehtäviä, kuten sisällöntuotantoa.

Hakukoneoptimointi
Sivustosi hakukoneoptimointi pitää tehdä paremmin kuin kilpailijasi tekevät sen. Meillä on huippuosaaminen, parhaat työkalut ja toimivat metodit.

Hakukonemainonta
Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnin lisäksi myös maksetulla Google-mainonnalla.

Sisällöntuotanto
Teemme tekälyavusteisesti datalähtöistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa - kustannustehokasta hyvin rankkautuvaa sisältöä laadusta tinkimättä.

Linkkien hankinta
Linkkien hankinta on yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka moni jättää tekemättä tai tekee sitä väärin. Me hoidamme myös sen kunnolla, oikein, läpinäkyvästi ja siten, että se tuo tuloksia.