Lehdistötiedotteiden lähettäminen

Mediatiedottaminen eli lehdistötiedotteen lähettäminen on yksi keskeisistä keinoista, joilla organisaatiot voivat viestiä uutisensa ja saavutuksensa suoraan mediaan ja sitä kautta laajemmalle yleisölle. Tiedote on kirjallinen esitys, joka on suunnattu toimittajille ja muille media-alan ammattilaisille. Sen tarkoituksena on tarjota riittävästi tietoa ja kiinnostavia näkökulmia, jotta media päättäisi uutisoida aiheesta.

Mediatiedottamisen hyötyjä:
Tunnettuuden kasvattaminen

Lehdistötiedote voi saavuttaa laajan yleisön nopeasti, kun media päättää julkaista tiedon omien kanaviensa kautta. Julkisuus voi vahvistaa brändiä erityisesti uusilla markkinoilla tai lanseerauksen yhteydessä.

Kustannustehokkuus

Tiedottaminen on suhteellisen edullinen tapa saavuttaa suuri määrä ihmisiä, verrattuna esimerkiksi mainoskampanjoihin.

Luottamuksen ja uskottavuuden rakentaminen

Uutisointi toimituksellisena sisältönä kolmannen osapuolen, kuten radiossa tai lehdistön kautta, voi lisätä viestin uskottavuutta ja vahvistaa organisaation tai tuotteen brändiä. Mediassa esiintyminen antaa organisaatiolle asiantuntijastatusta ja SEO:n näkökulmasta parantaa nk. EEAT:ta.

SEO-hyödyt

Verkossa julkaistut lehdistötiedotteet parantavat yrityksen verkkosivujen näkyvyyttä hakukoneissa ja laajoissa kielimalleissa, kun yrityksestä kerrotaan muiden sivustojen toimituksellisessa sisällössä. Mediatiedottamisen avulla saadaan parhaimmillaan monia arvokkaita SEO-linkityksiä.

Kohderyhmien tavoittaminen

Mediatiedote voidaan kohdentaa tietyn tyylisiin medioihin, joilla tavoitellaan juuri oikeaa kohderyhmää. Esimerkiksi paikallismediat, valtakunnalliset uutismediat, niche-mediat tai toimialamediat, jotka on suunnattu kyseisen alan ammattilaisille. Näin voidaan saavuttaa juuri ne tahot, joita yritys haluaa puhutella, kuten esim asiakkaat, yhteistyökumppanit, sijoittajat tai toimialan vaikuttajat.

Pitkäkestoinen vaikutus

Vaikka tiedote julkaistaan yhtenä hetkenä, se ja sen mahdollisesti tuottamat toimitukselliset sisällöt voivat jäädä verkkoon näkyviin pitkäksi aikaa ja tuottaa lisähyötyjä jopa lukuisien vuosien ajan.

Mediatiedottaminen on siis tehokas työkalu viestintästrategiassa, joka auttaa organisaatioita rakentamaan ja ylläpitämään suhteita mediaan sekä tavoittamaan kohderyhmiä tehokkaasti.

Lehdistötiedotteiden sisällöntuotanto

Mediatiedotteiden sisällöntuotanto eroaa muunlaisesta sisällöntuotannosta erityisesti siinä, että niiden pääasiallisena tarkoituksena on välittää uutisarvoista ja ajankohtaista tietoa medialle ja kohdeyleisölle selkeässä, tiiviissä ja objektiivisessa muodossa. Ne ovat usein virallisia tiedonantoja, joten niiden on oltava faktapohjaisia ja huolellisesti muotoiltuja siten, että ne vastaavat journalismin vaatimuksiin.

Toisin kuin esimerkiksi blogikirjoitukset tai markkinointitekstit, mediatiedotteet on kirjoitettava selkeästi ja neutraalisti ilman liiallista kielellistä luovuutta tai mainostamista. Ne pyrkivät vastaamaan viiden tärkeän kysymyksen kaavaan: kuka, mitä, missä, milloin ja miksi. Lisäksi niiden rakenne on suunniteltu siten, että olennaisin tieto on heti alussa, koska kiireiset toimittajat harvoin lukevat tiedotteen loppuun asti.

Muissa sisällöntuotannon muodoissa, kuten sosiaalisen median viesteissä tai verkkosivustojen sisällöissä, voidaan hyödyntää luovempaa ja vapaampaa kieltä, ja niiden tarkoituksena voi olla enemmän viihdyttää, sitouttaa tai rakentaa brändiä kuin välittää uutisia. Tiedotteet sen sijaan keskittyvät olennaisen informaation nopeaan välittämiseen ammattilaisyleisölle.

Ulkoista meille lehdistötiedotteiden sisällöntuotanto ja/tai lähettäminen

Meillä on asiakaskohtaisesti monenlaista toteutustapaa lehdistötiedotteiden sisällöntuotannossa. Monelle me hoidetaan kaikki alusta loppuun, jotkut haluavat kirjoittaa tiedotteensa itse ja me hoidetaan vain niiden lähettäminen. Osa kirjoittaa rungon tiedotteesta jossain muodossa ja me muokataan se lehdistötiedotteen muotoon. Mikä on teille sopiva etenemistapa? Ota yhteyttä, niin jutellaan.

Meillä on STT:n julkaisijatili ja saamme lähetettyä lehdistötiedotteet kustannustehokkaasti koko Suomen mediakannasta valituille relevanteille medioille, toimittajille ja bloggaajille. Lisäksi tiedotteet julkaistaan varmuudella STTinfon ja Kauppalehden sivuilla. 

Teemme myös kansainvälistä mediatiedottamista ja olemme saaneet erittäin hyviä tuloksia. Kysy lisää!

Kysy lisää mediatiedottamisesta:

Kysy lisää! Kerron mieluusti miten lehdistötiedotteiden prosessi meillä toimii.
Soita 045-6723499 tai laita sähköpostia vesa@eluotsi.fi

Strategista hakukoneoptimointia ja näkyvyyden kasvatusta

Teen strategista hakukoneoptimointia ja siihen liittyviä asioita tähdäten asiakasyrityksen myynnin kasvuun. Apuna tiimissäni on tarvittaessa 2 työntekijää, jotka tekevät suorittavia työtehtäviä, kuten sisällöntuotantoa.

Hakukoneoptimointi

Sivustosi hakukoneoptimointi pitää tehdä paremmin kuin kilpailijasi tekevät sen. Meillä on huippuosaaminen, parhaat työkalut ja toimivat metodit.

Hakukonemainonta

Hakukonenäkyvyyttä voidaan parantaa hakukoneoptimoinnin lisäksi myös maksetulla Google-mainonnalla.

Sisällöntuotanto

Teemme tekälyavusteisesti datalähtöistä hakukoneoptimoitua sisällöntuotantoa - kustannustehokasta hyvin rankkautuvaa sisältöä laadusta tinkimättä.

Linkkien hankinta

Linkkien hankinta on yksi keskeinen hakukoneoptimoinnin osa-alue, jonka moni jättää tekemättä tai tekee sitä väärin. Me hoidamme myös sen kunnolla, oikein, läpinäkyvästi ja siten, että se tuo tuloksia.

Osaamista

Tekemistä

Tuloksia