Googlen tekninen muutos sekoittaa hakukonesijoitusten seurantaa maailmanlaajuisesti

Hakukonesijoitusten seurannassa on viime aikoina esiintynyt maailmanlaajuisia haasteita, jotka näkyvät poikkeamina ja epäjohdonmukaisuuksina lähes kaikissa alan seurantatyökaluissa. Syynä on Googlen tekemä tekninen muutos hakutulostensa rakenteeseen. Google on poistanut pitkään käytössä olleen teknisen mahdollisuuden ladata sata hakutulosta kerralla yhdelle sivulle, joka tunnetaan teknisesti &num=100-parametrina. Tämä toiminnallisuus on ollut vuosia keskeinen osa SEO-työkalujen datankeruuta, sillä se on mahdollistanut tehokkaan tavan kartoittaa sijoituksia laajasti myös ensimmäisen hakutulossivun ulkopuolelta.

Nyt tämän oikotien poistuttua sadan hakutuloksen kerääminen hakusanakohtaisesti vaatii aiemman yhden pyynnön sijaan kymmenen erillistä pyyntöä Googlelle. Tämä ei ainoastaan hidasta datankeruuta merkittävästi, vaan myös kasvattaa seurantajärjestelmien teknistä kuormitusta ja operatiivisia kustannuksia merkittävästi. Ja sitä kautta SEO-ohjelmistojen ennestään korkeisiin hintoihin on korotuspaineita luvassa.

On tärkeää ymmärtää, että muutos koskee datan mittaamista, ei verkkosivustojen todellista suorituskykyä. Tässä on koottuna tärkeimmät asiat, jotka tilanteesta on hyvä tietää:

  • Kyse on Googlen teknisestä muutoksesta, joka vaikeuttaa kaikkien hakusijoitusten seurantatyökalujen datankeruuta.
  • Raportit voivat näyttää outoja lukuja: näyttökerrat näyttävät laskevan ja keskimääräinen sijoitus nousta ilman todellista syytä.
  • Todelliset hakusijoitukset ja verkkosivustojen liikenne eivät ole muuttuneet. Muutos ei kosketa millään tavalla todellista hakukonenäkyvyyttä, vaan mittausdataa.
  • Pitkän aikajänteen seurantaan syyskuu 2025 jättää pysyvän kuprun. Tätä edeltävät kuukaudet eivät monella mittarilla enää ole verrannollisia tuleviin kuukausiin.

Raportoinnissa havaitut poikkeamat ovat suora seuraus Googlen tekemästä teknisestä muutoksesta. 

Miten muutos näkyy raporteissa?

Koska sijoitusten selvittäminen on vaikeutunut, sijoitusraportit voivat näyttää puutteellisilta tai epäjohdonmukaisilta. Erityisesti ensimmäisen hakutulossivun ulkopuoliset sijoitukset, kuten sijat 21–100 välillä, saattavat puuttua ajoittain raporteista osittain tai kokonaan. Tällä hetkellä näyttää siltä, että dataa on osalta hakulauseista, mutta ei kaikilta. Eli osalla asiakkaista muutos näkyy selkeämmin, toisilla ei niin paljoa. Yksi tyypillinen käytännön esimerkki alla olevassa kaaviossa, joka perustuu Google Search Consolen dataan. Kaavio esittää asiakkaamme sivuston rankkautuvien hakusanojen määrän kehittymistä. Alimpana punaisella ja oranssilla on etusivulle rankkautuvien hakulauseiden määrän kehitys (kasvussa tottakai!), oranssilla toisen sivun ja keltaisella hakusivut 3-10. Nuolen osoittamassa kohdassa syyskuun 12. päivä Google teki muutoksensa. Sen jälkeen hakutulossivujen 1 ja 2 hakulauseet ovat edelleen kasvussa, mutta keltainen palkki on romahtanut. Näkyvyys ei siis todellisuudessa ole romahtanut  – meillä ei vain ole enää yhtä paljoa dataa.

Samaan aikaan Google Search Consolen datassa on havaittavissa hakutulosten impressioiden laskua ja samanaikaista keskimääräisen sijoituksen nousua. Kun hakusijoituksia 20-100 ei enää aina rekisteröidä, niin keskimääräinen sijoitus näyttäisi kasvavan, vaikka mitään muutosta ei olisi tapahtunut.

Todelliset hakusijoitukset ja liikenne eivät ole vaarassa

Googlen tekemä muutos kohdistuu yksinomaan datankeruun tekniseen toteutukseen, eikä se liity sivustojen paremmuusjärjestystä määrittäviin hakualgoritmeihin. Käytännössä tämä tarkoittaa, että hakutulokset näytetään käyttäjille täysin samalla tavalla kuin ennenkin.

Tästä syystä verkkosivustojen ansaitsemat sijoitukset ja sitä kautta syntyvä orgaaninen liikenne pysyvät ennallaan. Hakukoneoptimoinnin periaatteet eivät myöskään muutu, sillä työ kohdistuu edelleen Googlen laadunarvioinnin kannalta keskeisiin tekijöihin, kuten sisältöön, linkkeihin ja käyttäjäkokemukseen. Kyseessä on siis puhtaasti haaste tulosten ulkoisessa mittaamisessa, ei todellisessa suorituskyvyssä.

Mitä muutos tarkoittaa SEO-työn mittaamiselle jatkossa?

SEO-alan työkalukehittäjät etsivät aktiivisesti uusia teknisiä ratkaisuja datan keräämiseksi luotettavasti. Käytämme lukuisia eri mittareita hakutulosten ja näkyvyyden kokonaistilanteen seurantaan. Seuraamme tiiviisti tilanteen kehittymistä ja eri SEO-ohjelmistovalmistajien ratkaisuja tilanteen edistämiseksi. Raportointikäytäntömme päivittyvät sitä mukaa, kun toimialalle löytyy uusia toimintatapoja.

Vaikka muutos on todennäköisesti Googlen puolelta pysyvä, tilanne tulee vakiintumaan, kun seurantatyökalut mukautuvat uuteen toimintatapaan. Muutos ei siten vaaranna SEO-työn jatkuvuutta tai tavoitteita. Pitkän aikajänteen seurantaan syyskuu 2025 jättää pysyvän kuprun. Tätä edeltävät kuukaudet eivät monella mittarilla enää ole verrannollisia tuleviin kuukausiin. On mahdollista, että SEO-ohjelmistovalmistajien tulevaisuuden tekniset ratkaisut syventävät taas hakusijoitus-seurantaa ja aiheuttavat siinä vaiheessa samalla vastaavasti uuden kuprun joidenkin mittareiden pitkän aikavälin seurantaan.

Miksi Google teki näin?

Google ei ole ilmoittanut miksi se on tehnyt muutoksen. Googlen lausunto asiaan on lyhyt ja ytimekäs:

The use of this URL parameter is not something that we formally support.

Asiaan liittyy monenlaista spekulaatiota. Onko esimerkiksi Google halunnut vaikeuttaa kilpailevia laajoja kielimalleja hakemasta Googlesta TOP 100-hakutuloksista parhaita vastauksia? Mahdollisesti. ChatGPT, Claude, Perplexity ja muut LLMt ovat voineet hakea automatisoidusti Googlen hyviksi rankkaamia sisältöjä, kouluttaa niillä kielimalleja ja hakea parhaat vastaukset käyttäjien kysymyksiin. Google on siis saattanut muutoksella hakea pientä kilpailuetua Geminille vertailussa muihin kielimalleihin. Toisaalta Googlen hakutulosten ”screippaaminen” automatisoidusti on ollut Googlen käyttöehtojen vastaista jo iät ja ajat, joten onko tuo nyt sitten ihme, että ne pikkuhiljaa tekevät siitä vähän vaikeampaa.

Heräsikö kysymyksiä?

Jos asia herättää kysymyksiä, niin ota yhteyttä! Halusin tiedottaa asiasta asiakkaita ennen kuin seuraava kuukausiraportti kilahtaa sähköpostiin, ettei mene kahvit väärään kurkkuun sitä lukiessa. Jos siis kuukausiraporttia lukiessa joku kohta aiheuttaa huolta, niin kannattaa ensin soittaa ja kysyä ennen kuin hätäännyt. Meidän asiakkaanamme todennäköisesti tälläkin kertaa kaikki on paremmin kuin aikaisemmin, vaikka tällä kertaa näyttäisikin jollakin mittareilla ihan toiselta.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments