Mitä ovat Kasvuhakkerointi eli Growth Hacking ja Inbound-markkinointi? Mitä menetelmiä niiden ytimessä on ja miten ne eroavat toisistaan? Lyhyesti: Kasvuhakkeri kokeilee lyhyillä iteraatioilla eri menetelmiä ja Inbound-markkinoija palvelee asiakkaita sisällöillä.
Kasvuhakkerointi, eli Growth Hacking, on yrityksen kasvuun tähtäävää toimintaa perinteisistä markkinointimenetelmistä poikkeavilla tavoilla. Tavoitteena siinä on eri keinoja kokeilemalla saada kasvatettua myyntiä mahdollisimman kustannustehokkailla toimintatavoilla.
Tyypillinen kasvuhakkeri kokeilee lyhyillä iteraatioilla mahdollisimman montaa eri menetelmää, mittaa niiden tuloksia ja on valmis muuttamaan markkinointistrategiaa nopeastikin numeroiden perusteella.
Emme ole verkkokauppa, emme ole kivijalkakauppa emmekä torimyyjä. Olemme kauppa ja otamme rahat asiakkaalta keinolla millä tahansa.
Valtteri Lindholm, Varusteleka.fi
Inbound-markkinointi perustuu siihen, että potentiaalista asiakasta palvellaan sisällöillä sillä tavoitteella, että asiakas itse ottaa lopulta yhteyttä markkinoijaan. Perinteisempi Outbound markkinointi puolestaan pyrkii tyrkyttämään tuotetta asiakkaalle. Inboundin menetelmien keskiössä on sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi. Outboundia puolestaan ovat esimerkiksi puhelinmyynti, bannerimainonta ja lehtimainokset. Inbound-markkinoinnissa käytetään usein liidimagneetteja, esim maksutonta ladattavaa opasta, jonka käyttäjä pääsee lataamaan annettuan yhteystietonsa.
Kasvuhakkerilla ja inbound-markkinoijalla voi olla monelta osin ihan samat metodit ja työkalut käytössä. Isoimmat erot ovat filosofisia;
kasvuhakkeri kokeilee eri asioita kevyesti lyhyillä iteraatioilla, kun inbound-markkinoijalla strategisempi lähtökohta.
Kumpi on parempi? Kummassakin on varmasti omat hyvät puolensa. Kumpaa termiä itsestäsi käytätkin, niin kannattanee ottaa käyttöön joku näiden kahden hybridi-malli: inbound-markkinoinnin strategiasta kannattanee lähteä yleensä liikenteeseen, mutta jalkauttaa sitä kasvuhakkerin joustavuudella ja kannattaa myös olla aina valmiina harkiten kokeilemaan uusia menetelmiä.
Välttämättömät keksit ovat tarpeellisia, jotta verkkopalvelun käyttäminen toimii oikein. Tähän kategoriaan sisltyy ainoastaan keksejä, jotka ovat tarpeellisia verkkopalvelun käyttämiseksi, eivätkä välttämättömät tiedot sisällä mitään henkilökohtaisia tietoja.