Paras hakukoneoptimointi-ohjelmisto? | Esittelyssä SEMrush

Paras hakukoneoptimointi-ohjelmisto? Esittelyssä SEMrush – digimarkkinoinnin monipuolinen työkalupaketti

Hakukoneoptimoinnin tekeminen koostuu monesta eri osa-alueesta, joiden tekemiseen vaaditaan pätevää ohjelmistoa. Osa hakukoneoptimoinnin tehtävistä on toki sellaisia, että niitä voi hoitaa ilmankin maksullista SEO-ohjelmistoa, mutta kunnon työkalut tehostavat tekemistä todella paljon ja mahdollistavat monia asioita, joiden tekeminen ei onnistu ilman asianmukaista ohjelmistoa. Siksi kunnollinen SEO-ohjelmisto maksaa hyvin nopeasti itsensä takaisin. Maksullisia ohjelmistoja on markkinoilla paljon ja kaikilla niistä on tietysti omat vahvuutensa. Suuri osa SEO-ohjelmistoista on erikoistunut johonkin yksittäiseen osa-alueeseen tai yksittäisen työvaiheen hoitamiseen. Isoimmat SEO-ohjelmistot tarjoavat kaikki tarvittavat työkalut yhdessä paketissa.

Jos teet hakukoneoptimointia vain yhteen nettisivustoon, ei budjettisi välttämättä anna myöten hankkia kovin montaa eri työkalua hakukoneoptimoinnin tekemiseen. Ja rahan lisäksi myös monen ohjelmiston käytön opettelu vie aina oman aikansa. SEMrush on mielestäni erittäin hyvä kokonaisvaltainen valinta ohjelmistoksi, jos täytyy tukeutua vain yhteen maksulliseen hakukoneoptimointiohjelmistoon. SEMrush on poikkeuksellisen helppokäyttöinen ja sopii hyvin aloittelijalle, mutta sitä käyttävät myös hyvin monet hakukoneoptimoinnin ammattilaiset. Itsekin käytän sitä päivittäin yhtenä työkalupakin osana.

SEMrushSEMrush on monipuolinen digimarkkinoinnin työkalupaketti, joka sisältää hakukoneoptimoinnin eri osa-alueiden hoitamisen lisäksi hyviä työkaluja myös sisältömarkkinoinnin, some-markkinoinnin ja PPC-hakukonemainonnan tekemiseen.

SEMrush on voittanut useita kansainvälisiä palkintoja hakukonemarkkinointi-ohjelmistojen välisissä kilpailuissa. Eikä suotta. SEMrush sisältää tosi paljon hienoja ominaisuuksia, enkä niitä kaikkia pysty käymään läpi, mutta esittelen lyhyesti omasta mielestäni keskeisimpiä toimintoja ja ominaisuuksia. Ohjelmistosta on olemassa hyvä englanninkielinen dokumentaatio ja sen lisäksi paljon maksuttomia koulutusvideoita, joiden avulla ohjelmiston käyttöä ja uusia hakukoneoptimointi-vinkkejä voi opiskella helposti. Ohjelmistoa pääsee täältä testaamaan maksuttomalla 7 päivän kokeiluversiolla. Ohjelmiston Pro-version käyttö maksaa 83 USD/kk (vuosilisenssillä), eli noin 74 euroa/kk. Pro-versio riittää yleensä hyvin in-housena hakukoneoptimointia tekeville. Hakukoneoptimointia tekeville toimistoille on tarjolla laajempia versioita ohjelmistosta, joka mahdollistaa mm suuremman määrän projekteja jne.  Täältä näet eri versioiden väliset hinnat ja eroavaisuudet.

 

SEMrush -hakukonemarkkinointi-ohjelmiston esittely

SEMrush hakee moniin toimintoihin dataa myös Google Analytics-, Search Console- sekä Google My Business -tileistä. Integraatioiden käyttöönotto on mutkatonta ja suositeltavaa, jotta ohjelmistosta saa kaiken irti. SEMrush on integroitu myös Trello-projektinhallintaohjelmistoon. Esimerkiksi sivustolta löytyneet virheet saa nappia painamalla lisättyä SEMrushista Trellon projektiin korteiksi.

Hakukoneoptimointiin liittyvät työkalut

Hakutulossijoitusten seuranta

Miten voi kehittää jotain, mitä ei mittaa? Ei mitenkään. Jokaisen hakukoneoptimoijan perustarve on hakutulossijoitusten seuraaminen. SEMrush automatisoi valittujen avainsanojen hakutulossijoitusten seuraamisen helposti. Pystyt helposti seuraamaan hakukonenäkyvyyden kokonaistrendiä ja sen muutoksia sekä yksittäisten avainsanojen hakutulossijoituksia ja sijoitusten muutoksia. Sähköpostiin tulee viikoittain väliaikatiedote tilanteen kehittymisestä ja tietysti tilannetta voi käydä milloin tahansa katsomassa tarkemmin. Lisäksi työkalun aikajanalle pystyy lisäämään muistiinpanoja siitä, että mitä optimointitoimenpiteitä on tehty. Se helpottaa tietysti sen seurantaa, että mitkä toimenpiteet ovat saaneet hakutuloksissa parhaiten toivottuja tuloksia aikaan.

SEMrush Visibility Trend

Kuva: Visibility Trend kuvaa sivuston hakukonenäkyvyyden kehitystä kokonaisuutena – huomioiden kaikki seurantaan lisätyt avainsanat. Aikajanalle pystyy lisäämään muistiinpanoja, jotka auttavat sen seuraamisessa, että mitkä toimenpiteet ovat tuoneet parhaiten toivotunlaisia tuloksia.

Hakukonenäkyvyyttä voi seurata halutessaan erikseen mobiilikäyttäjien ja tietokoneen käyttäjien osalta. Jos optimoit paikallisesti toimivaa yritystä, niin paikallinen näkyvyys on tietysti tärkeintä. Tällöin seurantaan pystyy määrittelemään paikkakunnan, jonka mukaan hakusijoitukset haetaan.

Hakutulos-rankingien seuranta

Kuva: Yksittäisten hakusanojen hakutulossijoitusten seuraaminen ei tämän helpommaksi muutu! Tämänhetkisen rankingin lisäksi näet viikon takaisen tilanteen. Klikkaamalla saa auki aikajanan, josta näkee kyseisen avainsanan hakutulossijoitusten muutokset aikajanalla pitkällä aikavälillä. Avainsanoille voi lisätä labeleita, joiden avulla voi helposti seurata tiettyyn osa-alueeseen liittyviä avainsanoja. Lisäksi listassa näytetään kyseisen hakutulossivun erityisominaisuudet (SERP Features).

SEMrush näyttää myös, että mitkä ovat sivustosi pahimmat kilpailijat valitsemillasi avainsanoilla ja miten kokonaisuutena pärjäät niitä vastaan. Ja tietysti on palkitsevaa seurata tilanteen kehittymistä, kun alat tehdä hakukoneoptimointia.

Position Tracking -osiossa on myös mahtava ”Landing Pages” -työkalu, joka listaa parhaat laskeutumis-sivusi: monellako avainsanalla mikäkin sivu rankkautuu hakutuloksiin ja paljonko millekin sivulle arviolta tulee kuukausittain kävijöitä Googlesta. Mikä hienointa, saman datan saa näkyville myös kilpailijoista! Sisältömarkkinointisuunnitelman tekemiseen on mielenkiintoista taustatietoa tutkia, että millaisilla blogiartikkeleilla kilpailijat saavat eniten kävijäliikennettä hakukoneiden kautta.

Dashboardit, hälytykset ja raportit

SEO Dashboard näyttää yhdellä sivulla kokonaiskuvaa sivuston hakukoneoptimoinnin eri osa-alueiden tilanteesta. Sivulle haetaan myös dataa Google Search Consolesta ja Google Analyticsista. Jokainen optimoitava sivusto on SEMrushissa projekti ja projektilla on myös oma suppeampi dashboard, joka näyttää vain SEMrushin työkalujen tilanteesta yleiskatsauksen kyseisestä sivustosta:

SEMrush projektin dashboard

Kuva: Yhden pienen sivuston projekti-dashboard

SEMrush hälyttää automaattisesti sähköpostilla, jos sivustolta löytyy esim uusia SEO-virheitä. Tällöin virheisiin voi reagoida nopeasti ennen kuin ne aiheuttavat isompaa haittaa hakukonenäkyvyydelle.

SEMrushissa on myös todella monipuolinen raportointityökalu. Työkalusta löytyy valmiita raporttipohjia, mutta niitä voi muokata mielensä mukaan. Erilaisia raporttien komponentteja on pari sataa. Osa komponenteista perustuu SEMrushin omaan dataan, osa Google Search Consolen ja Analyticsin dataan. Monipuolisimmin raporttien komponentteja on saatavilla hakukoneoptimointiin ja sivuston kävijämääriin liittyvistä asioista, mutta myös some-mainonnan, Google Adsin ja Google My Business -sivun seurantaan liittyviä asioita voi valita raportille näkyviin. Raporttien luomisen voi ajastaa ja ne saa sitten aina automaattisesti sähköpostilla pdf-tiedostona. Helpottaa seurantaa, kun kaikki itselle tärkeät numerot saa automatisoidusti yhdessä tiedostossa.

Domain Analytics

Domain Analytics on todella kätevä työkalu sekä omien, että kilpailijoiden domainien seurantaan. Työkalukokonaisuus on niin laaja, että en voi listata kaikkea mitä se osaa tehdä, mutta tässä joitakin helmiä esimerkkinä mitä asioita sen avulla voi seurata mistä tahansa domainista:

  • kyseisen domainin arvioitu orgaaninen ja PPC kävijäliikenne ja paljonko kyseisen domainin Google Ads-mainontaan käytetään arviolta rahaa.
  • millä avainsanoilla sivustolle tulee eniten kävijöitä, avainsanojen sijoitukset ja muutokset hakukonenäkyvyydessä
  • tärkeimmät laskeutumissivut orgaanisesta hausta – eli mille sivuille tulee todennäköisesti eniten kävijöitä – kilpailijoiden sivustoja vakoilemalla voi löytyä hyviä ideoita paljon kävijäliikennettä tuovan sisällön suunnitteluun
  • mitkä sivustot ovat tärkeimmät kilpailijat orgaanisessa haussa
  • käytetyt Google Ads -copyt. Esim verkkokauppa.com-domainista SEMrushin tietokannasta löytyy 60357 Google Ads -mainosversiota. Jos haluat nähdä miten ja millä budjetilla kilpailijasi mainostavat Google Adsissa, niin SEMrushista löytyy siihen tosi hyviä työkaluja.
  • mistä tulee linkityksiä kyseiselle sivustolle
  • käytetyt Display Ads -mainokset, millä sivustoilla niitä näytetään ja mitkä on Display-mainosten tärkeimmät ländärit

Domain Analytics esimerkki, Verkkokauppa.com -domainista (klikkaamalla kuva aukeaa isommaksi):

Domain Analytics esimerkki

Organic Research -esimerkki Varusteleka.fi -domainista (klikkaamalla kuva aukeaa isommaksi):

Domain Overview esimerkki Verkkokauppa.com -domainista (klikkaamalla kuva aukeaa isommaksi):

Domain Overview esimerkki

 

Tekninen hakukoneoptimointi

Myös Site Audit -työkalu on jokaisen hakukoneoptimoijan perustyökaluja. Site Audit käy säännöllisesti läpi koko sivuston jokaisen sivun ja listaa löytämänsä tekniseen hakukoneoptimointiin liittyvät ongelmat. Sitten ei muuta kuin korjaamaan ongelmia! Työkalu avustaa käyttäjää kertomalla jokaisesta ilmoituksestaan, että mitä se tarkoittaa ja miten/miksi asia kannattaa hoitaa kuntoon. Toki tekijän täytyy pystyä priorisoimaan, että mitkä asiat kannattaa jättää korjaamatta, jos niiden vaikutus on vähäinen tai työmäärä hyötyyn nähden kohtuuton. Taustatiedoksi voit opiskella vaikka kirjoittamani oppaan hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä. SEMrushin Site Audit on vasta-alkavaa käyttäjää ajatellen huomattavasti helpompi ja intuitiivisempi kuin esimerkiksi Screaming Frog SEO Spider tai Ahrefsin vastaava toiminnallisuus.

Site Audit -raportti kannattaa ajastaa käymään sivusto läpi säännöllisesti, jotta mahdolliset uudet ongelmat tulee havaittua mahdollisimman pian. Sivujahan toivon mukaan kehitetään jatkuvasti. Tulee uusia sivuja, vanhoja poistetaan ja ulkoasua uudistetaan jne. Site Audit-raportista huomaa helposti, jos sivuilla on SEO:n kannalta mennyt jokin asia mönkään. Siksi sen seuraaminen on osa SEO-asioiden jatkuvaa seurantaa. Hakukoneiden maailma myös muuttuu jatkuvasti. Samoin Site Audit -työkalu. Työkaluun lisätään ajoittain tukea uusien mahdollisten ongelmien havaitsemiseksi. Viikottain sähköpostiin kilahtava Site Audit-raportin yhteenveto hälyttää heti, jos sivuilla on uusia virheitä. Ja vastaavasti raportti palkitsee, jos sivuilla on tehty toimenpiteitä edellisten ongelmien korjaamiseksi.

Site Audit esimerkki

Kuva: Esimerkki Site Audit -toiminnon Overview-osiosta. Tämä on sivustosta, jonka kanssa on vielä aika paljon tekemistä teknisen hakukoneoptimoinnin kanssa.

Avainsanatutkimuksen työkalut

Avainsanatutkimus on erittäin tärkeä osa hakukoneoptimointia ja sisältömarkkinointia. Avainsanatutkimus antaa suuntaviivat siihen, että mitä hakusanoja ajatellen sivustoa kannattaa lähteä optimoimaan ja mistä teemoista kannattaisi tuottaa uutta sisältöä.

Avainsanatutkimuksen keskeisimmät työkalut SEMrushissa ovat Keyword Overview ja Keyword Magic Tool. Näillä onnistuu käytännössä kokonaan avainsanatutkimuksen tekeminen.

Keyword Overview antaa yleiskuvan avainsanasta: hakuvolyymit, hakutulokset, liittyvät avainsanat ja niiden volyymit ja arvioidut CPC-hinnat Google Adsissa.

Lisäksi työkalu näyttää kyseisen avainsanan osalta, että mitkä sivustot ovat milloinkin mainostaneet kyseisellä avainsanalla. Kilpailijoista näkee myös arvion siitä, että monellako avainsanalla kukin on mainostanut Google Adsissa ja mikä niiden arvioitu kuukausittainen Ads-budjetti. Sangen mielenkiintoista!

Mistä SEMrush muka nämä tiedot kaivaa? SEMrush lukee säännöllisesti hakutulossivuja eri avainsanoilla: se seuraa siten hakutulossijoituksia ja samalla myös hakutulossivujen mainoksia. SEMrushin algoritmit laskevat arvion sivuston Ads-kävijäliikenteestä ja siihen käytetystä rahamäärästä sen perusteella, että kuinka kilpailluilla avainsanoilla sivusto mainostaa ja kuinka usein mainos on näkyvissä ja millä sijalla mainos keskimäärin on näkyvissä hakutulossivulla. Data ei tältä osin siis todellakaan ole tarkkaa, mutta joka tapauksessa  suuntaa-antavaa. Tarkkuus riippuu tietysti myös siitä, että kuinka usein SEMrush lukee hakutulossivuja milläkin avainsanalla; käytännössä suositummilla avainsanoilla data on yleensä tarkempaa.

SEMrush Keyword Overview

Kuva: Esimerkki SEMrushin Keyword Overview -toiminnosta. (klikkaamalla aukeaa isommaksi)

Keyword Magic on mahtava työkalu avainsanatutkimuksen tekemiseen. Syötä työkaluun avainsana ja työkalu palauttaa siihen liittyviä avainsanavariaatioita sekä hakuvolyymit eri avainsanoilla. Työkalu toimii todella hyvin myös suomenkielisillä avainsanoilla.

Lisäksi työkalu näyttää mitä SERP-ominaisuuksia hakutulossivulla on käytössä (kuten Featured Snippets, mainoksia, kuvia, videoita, jne), sekä arvion siitä, että kuinka vaikea milläkin avainsanalla on rankkautua korkealle (Keyword Difficulty index %) orgaanisissa hakutuloksissa. Työkalun avulla on siis helppo löytää avainsanat, joissa kytee suurin potentiaali ja toisaalta ”helpot avainsanat”, joilla olisi todennäköisesti helpointa saada optimoitua sivu nopeasti hyville sijoituksille.

Keyword Magic -työkalusta voi relevantit ja parhaat avainsanat poimia helposti Keyword Analyzer -työkaluun tarkempia analyysejä ja jatkotoimenpiteitä varten. Keyword Analyzeristä avainsanat voi siirtää edelleen muihin työkaluihin, eli hakutulossijoitusten seurantaan ja PPC-avainsanatyökaluun.

Ainoa puutos avainsanatyökalussa on, että se ei osaa suoraan näyttää, että mikä on oman sivuston hakusijoitus milläkin hakusanalla tällä hetkellä. Tämän puutteen pystyy kuitenkin kiertämään seuraavasti:

  1. Tee Keyword Magic -työkalulla lista kiinnostavista avainsanoista.
  2. Siirry luomasi avainsanalistan Keyword Analyzer -työkaluun.
  3. Exporttaa avainsanalistan tiedot Excel-tiedostoksi.
  4. Luo uusi projekti ja lisää siihen avainsanojen seurantaan Excel-tiedoston avainsanat.
  5. Kun työkalu on saanut päivitettyä avainsanojen rankingit, voit exportata rankingit excel-tiedostoon.
  6. Excelissä päivitä kumpaankin Excel-tiedostoon rivit avainsanojen mukaiseen järjestykseen. Tämän jälkeen voit yhdistää tiedostojen tiedot ja sinulla on yhdessä tiedostossa muhkea paketti tietoja sisältösuunnittelun pohjatiedoiksi jokaisesta avainsanasta:
    • Keyword Analyzeristä mm seuraavat tiedot:
      • Avainsanan kuukausittainen hakuvolyymi
      • Keyword Difficulty %, eli arvio siitä, kuinka vaikeaa kyseisellä avainsanalla on rankkautua.
      • CPC, eli arvio siitä, että paljonko yksi klikki maksaisi Google Adsin kautta tällä avainsanalla.
      • Google Adsin kilpailutilanne, eli kuinka usein/paljon tällä avainsanalla näkyy mainoksia.
    • Position Tracking -työkalusta mm seuraavat tiedot:
      • Mikä on sivuston ranking tällä hetkellä tällä avainsanalla.
      • Mikä sivuston sivu rankkautuu korkeimmalle tällä hetkellä kyseisellä avainsanalla.

Tästä tietopaketista on valtavasti hyötyä niin sisältösuunnittelijalle, hakukoneoptimoijalle kuin hakukonemainonnan tekijälle.

Backlinkkien hankinta

Backlinkkien hankkiminen on yksi tärkeä osa hakukoneoptimointia, koska hakukoneet määrittävät sivustojen auktoriteetin sen perusteella, että kuinka paljon sivustoon linkitetään – ja millaisilta sivustoilta. (Lue tästä lisää sivulta Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa.)

SEMrushissa on hyviä työkaluja sekä linkitys-ideoiden keräämiseksi, että olemassaolevien linkkien auditointiin ja seurantaan.

SEMrushin linkkitietokanta ei ole yhtä laaja kuin Majesticin tai Ahrefsin vastaava tietokanta. Itse käytän linkkitietokantaohjelmistona ensisijaisesti Majesticia, jolla on maailman laajin linkkitietokanta. Yleistyökaluna tykkään kuitenkin SEMrushista eniten. Majestic on käytännössä melkein pelkästään linkkitietokantatyökalu ja se on keskittynyt pitkälti backlinkkien rakentamiseen liittyviin toimintoihin.

Link building -työkalu

Uusien laadukkaiden relevanttien linkkien hankkiminen on haastavaa. Mistä saada linkkejä? Kun muut ideat alkaa olla käytetty, voi SEMrushin Link building -työkalun avulla etsiä lisää ideoita.

Link building -työkalu yrittää ehdottaa relevantteja sivuja, joista voisi ehkä olla mahdollista hankkia uusia backlinkkejä. Sivut käsittelevät optimoitavien hakusanojen teemaa tai ovat sellaisia sivuja, joista linkitetään jo ennestään ainakin jonkun kilpailijan sivustolle. Työkalu näyttää jokaisesta linkistä myös Domain Score ja Trust Score -arvot, jotka kuvaavat sitä, että kuinka korkean auktoriteetin domain on kyseessä. Suuri osa työkalun ehdottamista linkeistä on turhia (esim kilpailijoiden sivuja tai huonolaatuisia sivustoja), mutta monesti sen avulla löytää tosi hyviä helmiä, joita ei olisi muuten keksinyt etsiä. Työkalulla on helppo kuitenkin kuitata huonot ehdotukset roskikseen ja lisätä hyvät tai tarkemman tutkimisen arvoiset linkit ”In Progress” -listalle. Kun linkin on saanut hankittua, saa sen kuitattu In Progress -listalta ”Monitor” -listalle. SEMrush seuraa automaattisesti säännöllisesti, että linkit myös pysyvät kyseisillä sivuilla ja voit seurata, että mitä linkkejä olet mahdollisesti menettänyt. Backlinkkien Monitor-työkalu listaa myös rikkoutuneet linkit. Eli jos esimerkiksi jokin tuote poistuu verkkokaupan valikoimasta ja kyseiseen tuotesivuun on linkki toiselta sivustolta, linkki menee rikki, koska kohdesivua ei ole enää olemassa. Tällaisissa tapauksissa kannattaa tehdä uudelleenohjaus vanhasta URL:ista uuteen osoitteeseen (esim poistuneen tuotteen korvanneeseen tuotteeseen), jotta linkki saadaan korjattua. Tällöin linkin kautta tulevat käyttäjät löytävät 404-sivun sijaan relevantille sivulle ja hakukoneoptimoinnin kannalta tietysti on hyvä, että backlinkin ”linkkimehut” saadaan ohjattua talteen.

Backlink Audit

Backlink Audit -työkalu listaa sivut, joilta linkitetään sivustollesi. Työkalu näyttää jokaisesta linkistä ”Toxic Score” -arvon, joka on SEMrushin arvio siitä, että kuinka suurella todennäköisyydellä linkki on haitallinen. Työkalu näyttää myös syyt, miksi se olettaa linkin mahdollisesti olevan haitallinen. Se ei toki tarkoita, että linkki todellisuudessa olisi haitallinen. Jos sivustoon johtaa paljon huonolaatuisia linkkejä, voi siitä olla haittaa hakukonenäkyvyydelle. Backlink Audit -työkalulla voi luoda helposti Disavow-tiedoston haitallisista linkeistä ja lähettää sen Googlelle, jos joutuu esimerkiksi nk linkkifarmi-hyökkäyksen kohteeksi ja haluaa varmistaa, etteivät haitalliset linkit vaikuta domainin auktoriteettiin.

Disavow-työkalusta, linkkifarmihyökkäyksistä jne voit lukea lisää hakukoneoptimointi-oppaan luvusta Black-Hat SEO, spam ja negatiivinen hakukoneoptimointi.

Brand monitoring

Brand monitoring -työkalu ilmoittaa, jos se löytää netistä yrityksen nimen mainintoja (tai brändinimen, yrittäjän nimen tms). Miksikö lisäsin tämän toiminnon Backlinkki-otsikon alle? Siksi, että vaikka yrityksestäsi puhutaan esim jossain artikkelissa tai yhteistyökumppanin sivuilla, ei artikkelin kirjoittaja välttämättä ole tajunnut lisätä artikkeliin linkkiä sivuillesi. Tällaisissa tilanteissa voi joskus olla mahdollista saada linkki maininnasta ihan vain pyytämällä. Kätevä toiminto ja tämänkin saa ajastettua lähettämään viikoittaisen koosteen uusista brändinimen maininnoista. Toki on muutenkin kiinnostavaa nähdä mitä firmasta puhutaan netissä – ei pelkästään uusien linkkien hankkimisen näkökulmasta.

Kilpailijaseurantaan Keyword Gap ja Backlink Gap

Keyword Gap antaa mahdollisuuden vertailla kilpailevien domainien yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia hakukonenäkyvyydessä. Voit valita kerrallaan enintään 5 kilpailevaa domainia ja haluatko tutkia tilannetta orgaanisen vai maksetun näkyvyyden osalta. Tämän jälkeen SEMrush näyttää raportin, josta näkee paljonko sivustoilla on uniikkeja tai yhteisiä hakusanoja. Näet myös esimerkiksi sen, että millä sellaisilla hakusanoilla kilpailijasi rankkautuvat, joilla oma sivustosi ei rankkaudu lainkaan. Keyword Gap on hyödyllinen työkalu kilpailija-analyysiä tehtäessä.

Keyword Gap - Common keywords

Kuva: Esimerkki Keyword Gap -raportista ajettuna kolmen kilpailevan domainin kesken siten, että listataan ne hakusanat, joilla kaikki kolme sivustoa rankkautuvat Googlessa. Näköjään näistä mikään ei ole panostanut hakukoneoptimointiin, koska vain yksi pääsee ”huvipuisto” -hakusanalla etusivulle ja sekin vasta 8. sijalle. (nää ei ole mun asiakkaita;-))

Keyword Gap: Unique Keywords

Kuva: Keyword Gap ajettuna samoille domaineilla, mutta eri valinnoilla. Tässä on listattuna ne avainsanat (963 hakusanaa), joilla Särkänniemi rankkautuu, mutta Powerpark ja Linnanmäki eivät rankkaudu lainkaan. Suodattimilla listasta on filtteröity pois ne hakulausekkeet, joissa esiintyy sana ”Särkänniemi”. Tällaista listaa voi hyödyntää sisältösuunnitelmaa tehtäessä, kun näkee millä suosituilla hakusanoilla kilpailijat rankkautuvat, joilla omat sivut eivät näy vielä lainkaan. Esimerkki on sinänsä vaan huono, että ruutukaappauksen listassa näkyy edelleen vain Särkänniemi-spesifejä avainsanoja.

Backlink Gap -raportti puolestaan ei sovellu kilpailija-analyysiin, koska kokonaisuutena se esittää vain vertailun backlinkkien määrästä – eikä ota kantaa niiden laatuun. SEMrushin raporteista löytyy paremmat toiminnot kilpailijoiden domainien auktoriteettien vertailuun. Toki sielläkään arviot eivät ole välttämättä yhtä tarkkoja kuin Majesticin tai Ahrefsin linkkitietokantojen auktoriteetit, koska SEMrushilla on suppeampi otos nettisivuista ja niiden linkeistä. Backlink Gap -työkalua on mahdollista hyödyntää backlinkkien hankkimisessa. Työkalulla saat helposti listattua sivustot, joilta linkitetään kilpailijoidesi sivustoihin, mutta ei vielä sinun sivustollesi. Jos joltain sivustolta linkitetään jo useammalle kilpailijallesi, voisi sinunkin olla mahdollista saada hankittua sieltä linkki omalle sivustollesi. Majesticin Clique Hunter -työkalu on toki omaa luokkaansa tähän tarkoitukseen, mutta SEMrushin työkaluillakin pääsee hyvin alkuun.


Majestic: Clique Hunter

Majestic-ohjelmiston Pro-versiossa on mukana mahtava Clique Hunter -työkalu, joka on hyödyllinen uusia linkitysmahdollisuuksia kartoittaessa. Työkaluun syötetään enintään 10 verkkosivuston osoite ja työkalu listaa kaikki sivustot, joilta linkitetään useampaan kuin yhteen näistä valituista verkkosivustoista. Syötä työkaluun oma sivustosi ja yhdeksän kilpailijan domain-nimet, niin sinun on helppo listata sivustot, joilta linkitetään jo kilpailijoidesi sivuihin, mutta ei omaan sivustoosi. Monesti näistä sivustoista löytyy monia sellaisia relevantteja oikean teeman sivustoja, joihin on mahdollista saada hankittua itselleenkin linkitys. Majesticilla on markkinoiden laajin linkkitietokanta, joten tällä työkalulla tästä raportista saa kaikista kattavimman version. Lisäksi Majestic ilmoittaa hyvin valistuneen arvion kunkin domainin auktoriteetista, joka on tärkeä huomioida uusia linkkejä hankittaessa. Majestic Pro -lisenssi maksaa 140 eur/kk. Mutta jos tarvitset Majesticia vain tämän yhden raportin luomiseen linkitysmahdollisuuksien kartoittamiseksi, niin sinulle tulee helpommaksi ja halvemmaksi tilata minulta raportin luominen. Laita sähköpostia vesa@eluotsi.fi tai soita 045-6723499.


 

Sisältömarkkinointi-työkalut

SEMrushin tärkeimmät työkalut sisältömarkkinoinnin pohjaksi käsittelin avainsanatutkimuksen työkalujen yhteydessä. Tässä vielä lyhyesti pari SEMrushin sisältämää sisältömarkkinointiin liittyvää työkalua:

Topic Research

Topic Research -työkalu analysoi kilpailijoiden sisältöjä ja antaa ideoita siihen, että mistä aiheista sisältöä tuottamalla voisi saada hyvin liikennettä sivuille. Työkalulle annetaan syötteeksi avainsana tai teema ja se hakee siihen liittyviä sisältöideoita. Kustakin aiheesta näytetään kuukausittainen hakuvolyymi sekä arvio siitä, että kuinka vaikeaa kyseisellä avainsanalla on rankkautua korkealle.

SEO Content Template

SEO Content Template -työkaluun syötetään hakusana, jota halutaan optimoida. SEMrush käy sen jälkeen läpi 10 kyseisellä parhaiten rankkautuvaa nettisivua ja niiden pohjalta ehdotuksia siihen, että mitä voisi kannattaa tehdä kyseisellä hakusanalla rankkautuakseen:

  • mitä sanoja sivulla kannattaisi käyttää / mitä teemoja kannattaisi käsitellä
  • miltä sivustoilta kannattaisi yrittää hankkia backlinkkejä sivuun
  • suositeltu sivun tekstin pituus

Lue täältä tarkemmin SEMrushin sisältömarkkinointi-työkaluista.

Some-markkinoinnin työkalut

Social Media Tracker ja Social Media Poster

Social Medit Tracker -työkalu seuraa yrityksen sosiaalisen median kanavien toimintaa: seuraajien lukumäärää, tilien aktiviteettien ja engagementin määrää. Väliaikatiedot tilanteen kehittymisestä tulevat myös viikottain sähköpostilla.

Social Media Poster -työkalulla voi puolestaan ajastaa yrityksen some-tilien postaukset. Eli se tekee ihan saman asian kuin esim Buffer. Kätevää tietysti, kun SEO-asioiden ja Some-tilien hoitaminen onnistuu saman ohjelmiston sisällä eikä tarvitse erillistä lisenssiä pelkästään tämän asian hoitavaan ohjelmistoon. SEMrushin Social Media Poster -työkaluun on myös Chrome-selaimeen laajennus, joka helpottaa entisestään someen jakamista.

Lue täältä tarkemmin SEMrushin Social Media Toolkit -työkaluista.

Yhteenveto

SEMrush mainostaa tarjoavansa varsin monipuolisesti työkaluja digimarkkinointiin. SEMrushin keihäänkärki on kuitenkin ehdottomasti sen hakukoneoptimoinnin työkaluissa. Itse en suosittelisi hankkimaan SEMrushia pelkästään sen sosiaalisen median työkalujen tai PPC-mainontaa tukevien työkalujen vuoksi, vaikka nekin tuovat ohjelmistolle oman lisäarvonsa. Hakukoneoptimoinnin työkaluissakaan SEMrush ei ihan kaikilla osa-alueilla edusta markkinoiden kirkkainta kärkeä, mutta kokonaisuutena se on erittäin monipuolinen ja kaikilla osa-alueilla peruskäyttäjälle erinomainen valinta ja myös hyvin yleinen SEO-ammattilaisten käytössä. Jos pitäisi pärjätä vain yhdellä maksullisella hakukoneoptimointi-ohjelmistolla, niin itse valitsisin SEMrushin. Ja nytkin se on yksi keskeinen osa työkalupakkiani. SEMrush on myös mielestäni SEO-ohjelmistojen helppokäyttöisimmästä päästä, joten se sopii erittäin hyvin myös aloittelevalle hakukoneoptimoijalle.

SEMrushin kuukausihinnat lähtevät 83 USD:sta (vuosilisenssillä), eli noin 74 eurolla, joten ohjelmisto maksaa hyvin nopeasti itsensä takaisin suhteellisen pienenkin liiketoiminnan nettisivujen hakukoneoptimoinnissa. Ohjelmistoa pääsee täältä testaamaan maksuttomalla 7 päivän kokeiluversiolla. Viikossa ehtii tehdä jo paljon hakukoneoptimoinnin eteen, joten ainakin kokeilujakso kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja käyttää ohjelmistoa kokeilujakson ajan intensiivisesti saadakseen siitä kaiken hyödyn irti.

Kysymyksiä tai kommentteja? Kommentoi alle tai ota yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *