Google on hallinnut hakukonemarkkinaa jo yli 20 vuoden ajan, ja hakukonealgoritmien maailma on ollut koko ajan isojen muutosten keskellä. Nyt tekoäly on uudistanut ja monipuolistanut tiedonhakutapoja monella tavalla. Tekoälyn kehityksen myötä olemme isojen mullistusten kynnyksellä. Mitä tämä kaikki tarkoittaa hakukoneoptimoinnin ja markkinoinnin näkökulmasta?
GEO – Generative Engine Optimization
Googlea käytetään edelleen aktiivisesti, eikä se ole katoamassa mihinkään, mutta jo nyt osa tiedonhausta tehdään ChatGPT:n, Geminin tai muiden kielimallien (LLM) kautta. Lisäksi Google-hakuun on tullut mukaan AI Overview -hakutulokset, jotka myös varmasti muuttavat tiedonhakutapoja.
Yrityksiä varmasti mietityttää, miten muutokset vaikuttavat hakukoneoptimointiin ja markkinointiin. Mitä voidaan tehdä, jotta yritys saa näkyvyyttä sekä Googlessa että ChatGPT:ssä ja muissa kielimalleissa?
Vastaus on GEO eli tekoälyoptimointi. GEO muodostuu hyvin pitkälti samoista asioista kuin SEO eli hakukoneoptimointi, mutta tiettyjä erojakin on. Käytännössä eLuotsi on tehnyt oikeita asioita tekoälymalleissa näkymisen eteen jo ennen kuin ChatGPT oli edes julkaistu, joten asiakkaamme ovat hyvässä tilanteessa tämän asian suhteen.
Sisällöntuotantoa sekä omille että muille sivustoille
Sisällöntuotanto on ollut tärkeässä asemassa hakukoneoptimoinnissa ja se korostuu myös tekoälyoptimoinnissa. Niin hakukoneiden kuin tekoälynkin ruokaa on laadukas sisältö. Sisältöjä on tuotettava sekä yrityksen omille sivuille että muillekin sivustoille. On tärkeää, että brändi esiintyy mahdollisimman paljon relevanteissa medioissa, oikeissa asiayhteyksissä.
Isoin konkreettinen ero tekoälyoptimoinnin ja hakukoneoptimoinnin välillä lienee se, että tekoälyoptimoinnissa auktoriteettia eivät välitä linkit vaan brändinimen maininnat. Periaatteessa tekoälynäkyvyys saavutetaan kuitenkin samoilla keinoilla kuin hakukonenäkyvyys: mediatiedotteilla ja natiivimainonnalla saadaan hankittua linkkejä mutta myös tuotua brändiä esille. Käytännössä eLuotsi on jo edistänyt näitä asioita niiden asiakkaiden kanssa, joiden kanssa tehdään linkkien hankintaa sekä natiivimainontaa ja mediatiedottamista.
Erään tutkimuksen mukaan yli 50 % kaikesta siitä tiedosta, mitä kielimalleilla on yrityksistä, on lähtöisin toimituksellisista sisällöistä. Jos siis yritys haluaa näkyä kielimalleissa, kannattaa jatkaa sisällöntuotantoa omille sivuille mutta myös mediatiedottamista, natiivimainontaa sekä vierasbloggausten ja kumppaniartikkeleiden tekemistä. Näistä saadaan samalla linkkejä sivuille, eli ne hyödyttävät sekä GEOa että SEOa.
Tekninen optimointi – samoja asioita sekä SEO:ssa että GEO:ssa
GEOon liittyy paljon teknisiä asioita sivujen latausnopeudesta sivujen indeksoitavuuteen. Ne ovat ihan samoja asioita, joita työstetään jo SEOn kanssa. Jos siis SEO on hoidossa, myös GEO menee eteenpäin.
Tärkeintä on, että kielimallien botit saavat indeksoida sivustoa rauhassa. Esimerkiksi yhdellä eLuotsin asiakkaalla hosting-palveluntarjoaja oli omin päin lisännyt eston ChatGPT:n botille, todennäköisesti säästääkseen palvelimen kuormaa ”ylimääräisiltä” boteilta. On kuitenkin todella tärkeää antaa bottien lukea yrityksen sivuja vapaasti! Onneksi eLuotsin SEO-työkalut huomasivat ongelman ja asia saatiin hoidettua kuntoon heti.
Toinen tärkeä osa-alue hakukoneoptimoinnissa ja tekoälyoptimoinnissa on rakenteellisen tiedon hyödyntäminen. Schema-datalla hakuroboteille voidaan kertoa asioita ja niiden merkityksiä sekä asioiden välisiä suhteita. Schema-data on ollut osa eLuotsin hakukoneoptimointia ihan alusta saakka. FAQ-scheman ja kysymys-vastaus-osioiden hyödyntäminen on hyödyllistä SEO:ssa ja myös GEO:ssa. Myös se on ollut eLuotsin SEO-strategiassa mukana monien vuosien ajan.
eLuotsin asiakkaat ovat hyvässä tilanteessa tekoälyoptimoinnin näkökulmasta
Suomessa SEO-firmat keskittyvät hakukoneoptimoinnissa tavallisesti yrityksen omaan sivustoon ja suurin osa jättää linkkien hankinnan kokonaan tekemättä. Jotkut tekevät FAQ-osioita sivuille, mutta useimmilta sivustoilta ei löydy niitäkään.
Näyttää siltä, että eLuotsin asiakkaat ovat hyvässä tilanteessa jo nyt tekoälyoptimoinnin näkökulmasta. Meillä on oma suunta ja teemme jo valmiiksi oikeita asioita myös kielimalleissa näkymisen eteen. Jatkamme näiden asioiden parissa työskentelyä ja korostamme erityisesti sisällöntuotantoa, rakenteellisen sisällön hyödyntämistä ja brändin näkyvyyttä myös muilla sivustoilla (linkkien ja brändimainintojen hankinta).
Mitä kävijämäärille tapahtuu?
Googlen mukaan Google-hakujen määrä ei ole tällä hetkellä laskussa. ChatGPT, Gemini ja muut kielimallit vievät vielä suhteellisen pienen siivun tiedonhausta. Tilanne tulee kuitenkin varmasti muuttumaan ainakin jonkin verran – ja on epäilemättä muuttunut jo. Moniin kysymyksiin on helpompi pyytää suora vastaus tekoälyltä kuin hakea Googlesta sivua, josta vastaus löytyisi. Tekoäly loistaa tämänkaltaisessa tiedonhaussa, mutta Google on edelleen paras tuotteiden ja palveluiden hakemisessa. Googlen kautta käyttäjä saa luotettavammat tulokset, Google huomioi paremmin paikalliset toimijat ja mukana on myös käyttäjien arvosteluja.
Tulevaisuutta on kuitenkin vaikea ennustaa, sillä tekoäly kehittyy huimaa vauhtia. Tärkeintä on keskittyä tekemään oikeita asioita sekä SEO:n että GEO:n kannalta ja edistää näkymistä niin hakukoneissa kuin kielimalleissa.
Suomeenkin vähän aikaa sitten käyttöön tulleet Googlen AI Overview -hakutulokset tekevät Googlessa samaa kuin kielimallit: se antaa suoria vastauksia yksinkertaisiin tietokyselyihin. Ajan myötä tämä johtaa siihen, että suuren hakuvolyymin hakulauseilla, joilla käyttäjät hakevat tietoa eri asioista, yhä useampi googlaaja löytää vastauksen tekoälyn antamasta vastauksesta. Silloin hänen ei tarvitse välttämättä klikata itseään millekään sivustolle löytääkseen vastauksen kysymykseensä. Tämä tulee väistämättä vähentämään orgaanisen haun kautta tulevien kävijöiden määrää yritysten nettisivuille.
Kävijämäärän vähenemisestä ei kuitenkaan tarvitse huolestua, jos sivusto ei ole kävijämääriin ja mainostuloihin perustuva julkaisu. Tuotteita ja palveluita etsitään ja ostetaan varmasti jatkossakin, mutta osa käyttäjistä vain etsii tuotteet eri tavoilla kuin ennen. Käytännössä siis kävijämäärät pienenevät, mutta kauppaa käydään yhtä paljon kuin ennenkin. Keskimääräisen kävijän arvo kasvaa, kun ”renkaanpotkijoita” tulee huomattavasti aiempaa vähemmän ja suhteellisesti suurempi osuus kävijöistä on oikeasti ostoaikeissa.
Kävijämäärät mittarina tulee todennäköisesti muuttumaan lähitulevaisuudessa, mutta on sivustosta kiinni, kuinka suuri muutos on. Tämän kevään kävijämäärät eivät todennäköisesti ole vertailukelpoisia ensi syksyn kävijämääriin. Muutosvaiheessa tärkeämpää onkin seurata erityisesti liikevaihtoa ja sen kehitystä.
Kenttä sirpaloituu, eikä kaikki ole enää Googlen varassa. Tämä tarjoaa paljon isoja mahdollisuuksia. Sirpaloituva kenttä voi antaa pienemmille yrityksille uusia mahdollisuuksia näkyä.