Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto

Laadukkaan asiakkaita kiinnostavan sisällön tuotanto on yksi hakukonenäkyvyyden kasvattamisen kulmakivistä. Monet asiakkaamme haluavat ostaa meiltä aluksi pelkän hakukoneoptimoinnin sillä ajatuksella, että hoitavat uusien sisältöjen tuotannon. Usein kuitenkin arjen realiteetit ovat sellaiset, ettei asiakkaallamme ole aikaa tuottaa ainakaan tarpeeksi sisältöjä: silloin on hyvä ulkoistaa ainakin osa sisältöjen tuotannosta.

 

Sisältömarkkinoinnin hyödyt

Miksi uusien sisältöjen tuotantoa pitäisi tehdä säännöllisesti? Sisältömarkkinoinnista on monia hyötyjä:

  • Uusien sisältöjen avulla voidaan rankkautua hakukoneissa entistä paremmin ja aina vaan uusilla hakusanoilla. Google arvostaa laadukasta sisältöä ja sivustoja, joiden sisältö päivittyy säännöllisesti.
  • Laadukkaat sisällöt parantavat luotettavuutta, palvelevat asiakkaita ja auttavat rakentamaan ”suhdetta” asiakkaaseen.
  • Jatkuva ajattomien sisältöjen tuotanto tuo tuloksia kumulatiivisesti. Vanhat artikkelit tuovat usein vielä vuosienkin päästä joka kuukausi paljon kävijöitä sivuille. Tuottamalla jatkuvasti uusia sisältöjä saadaan kuukausittainen kävijämäärä kasvamaan jatkuvasti.
  • Mielenkiintoiset sisällöt on hyvä tapa saada kävijäliikennettä sosiaalisen median kanavista. Jotkut aiheet ovat sellaisia, että niitä ei käytännössä kukaan Googlaa, mutta otsikon somessa nähtyään moni klikkaa itsensä artikkeliin. Ihmisiä ei todennäköisesti kiinnosta nähdä yrityksen some-feedissä mainoksia yrityksen tuotteista tai palveluista – mutta linkit asiakasta kiinnostaviin artikkeleihin sen sijaan saavat hyvin liikennettä. Ja sieltä artikkelista voi asiakas sitten päätyäkin tuotesivulle…
  • Uudet sisältösivut ovat hyvää sisältöä myös asiakkaille lähteviin uutiskirjeisiin. Jos uutiskirjeet on aina vaan täynnä tuotteita ja tarjouksia, niin asiakkaat väsyvät uutiskirjeen tilaukseen. Mutta jos uutiskirjeissä on aina myös jotain asiakasta hyödyttävää tai kiinnostavaa sisältöä – muutakin kuin pelkkää mainosviestiä – niin asiakas paljon todennäköisemmin lukee jatkossakin lähettämiäsi uutiskirjeitä.

 

Dataan perustuva sisällöntuotanto

Me emme tuota sisältöjä pelkästään sisällön tuottamisen ilosta. Teksti itsessään ei ole itseisarvo. Tavoitteenamme on aina saada tuloksia: lisää kävijöitä sivuille, enemmän liidejä ja myyntiä. Jotta uusilla sisällöillä saadaan maksimaaliset tulokset, täytyy sisällöntuotannon perustua dataan. Aina ennen uuden sisältösivun tuottamista teemme kyseiseen aiheeseen liittyvän hakusanatutkimuksen, jolla selvitetään mitä hakusanoilla kannattaa pyrkiä pääsemään hakutuloksissa kärkeen.

 

Hyviä tuloksia dataan perustuvalla sisältöjen tuotannolla

Olemme saaneet dataan perustuvan sisällöntuotannon menetelmällä todella hyviä tuloksia. Esimerkiksi yhdelle asiakkaalle löysin hakusanatutkimuksella muutamia long-tail hakulausekkeita – hakusanayhdistelmistä, joilla tehdään vielä merkittävä määrä hakuja ja sellaisia hakusanoja, joissa käyttäjä on selvästi etsimässä ratkaisua, johon asiakkaallani on tuote ratkaisuna. Asiakkaallani eikä juurikaan kellään kilpailijallakaan ollut kyseisestä tarkasta aiheesta sisältöä sivuillaan. Tuotimme sisältösivut näitä tarkkoja hakulausekkeita vastaavilla sisällöillä – sisällöllä, joka ohjaa käyttäjät suoraan asiakasyrityksemme ostoputkeen. Uudet sivut rankkautuivat monilla relevanteilla hakusanoilla hyvin pian sijoille 1-3 ja ne tuovat nyt joka kuukausi kävijöitä – ja juuri niitä relevantteja ostoaikeissa olevia kävijöitä.

 

Analyysi ja sisältöstrategian luominen

Autamme tarvittaessa myös suuren kuvan piirtämisessä. Luodaan aluksi sisältöstrategia, sovitaan sisältömarkkinoinnin tavoitteet ja suunnitellaan millaisia sisältöjä aletaan tuottamaan ja millä aikataululla. Sitten vaan jalkautetaan suunnitelmat ja seurataan tuloksia. Tulosten takiahan tätä tehdään.

Yhteistyön alkuvaiheessa olisi hyvä tehdä myös toimialakohtainen analyysi ja scoutata, että minkälaisilla sisällöillä kilpailijat saavat eniten kävijäliikennettä sivuilleen. Aina pyörää ei tarvitse keksiä kokonaan uudestaan. Joskus on viisaampaa ja helpompaa tutkia mitä muut ovat tehneet oikein, toteuttaa kilpailijoiden parhaat ideat heitä paremmin ja poimia sen jälkeen tulokset.

 

Paljonko sisällöntuotanto maksaa?

Sisällöntuotantoon on tottakai paljon erilaisia yksilöllisiä tarpeita. Jos tarvitset jotain erikoisempaa, niin ota yhteyttä – teemme takuulla kilpailukykyisen tarjouksen! Yksi yleisimpiä tarpeita on kuitenkin säännöllinen hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto, ja siksi olemme leiponeet siitä valmiin tiukasti hinnoitellun kuukausipaketin:

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto -paketin sisältö

  • Joka kuukausi yhden uuden artikkelin tuotanto. Esim blogiartikkeli tai vierasbloggaus.
  • Ennen tekstin tuotantoa teemme aiheeseen liittyvän avainsanatutkimuksen ja valitsemme sopivimmat termit, joita varten teksti suunnataan ja optimoidaan.
  • Kun sisällöntuottaja on kirjoittanut tekstin valmiiksi, hakukoneoptimoija tarkistaa sen ja tekee siihen vielä tarvittavat optimoinnit.
  • Halutessanne hoidamme artikkelin julkaisemisen sivustolle.

Eli avaimet käteen -ratkaisuna koko paketti sisällöntuottajan ja hakukoneoptimoijan yhteistyönä.

Hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto -paketin hinta

  • 12 kuukauden sopimus: 790 eur /kk + alv.
  • 6 kuukauden sopimus: 890 eur/kk + alv.
  • Yksittäinen artikkeli: 990 eur + alv.

 

Sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media

Sisältömarkkinointi ja sosiaalinen media ovat tiiviisti kytköksissä hakukoneoptimointiin. Jos et vielä ole hoitanut yrityksesi some-kanavia kuntoon, niin voimme auttaa sen suunnittelussa, että mitkä ovat yrityksellesi sopivimmat some-kanavat ja miten niitä kannattaisi alkaa hyödyntää. Tehdään suunnitelma sekä sosiaalisen median haltuunotosta, että sisältömarkkinoinnista – minkälaista sisältöä aletaan tuottamaan ja millä aikataululla. Sisältömarkkinointi, sosiaalisen median hyödyntämistavat, ja hakukoneoptimointi kannattaa tietyiltä osin suunnitella ja toteuttaa yhtä aikaa. Tarvittaessa voimme ottaa myös some-kanavat meidän hoidettavaksi ja hoitaa esim uusien sisältöjen postaamiset yrityksenne some-kanaviin. Myös some-mainonta onnistuu ja usein se kannattaakin yhdistää myös uusien sisältöjen julkaisemiseen.

 

Copywriting

Meillä on paljon kokemusta myös myyntitekstien ja laskeutumissivujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Ota yhteyttä ja kysy lisää!

 

Vesa Nippala

Vesa Nippala

Tiivistelmä: Miksi ulkoistat nyt sisällöntuotannon meille?

Hakukonenäkyvyys paranee

Uusien sisältöjen avulla voidaan rankkautua hakukoneissa entistä paremmin ja aina vaan uusilla hakusanoilla. Google arvostaa laadukasta sisältöä ja sivustoja, joiden sisältö päivittyy säännöllisesti.

Kumulatiiviset tulokset

Jatkuva ajattomien sisältöjen tuotanto tuo tuloksia kumulatiivisesti. Vanhat artikkelit tuovat usein vielä vuosienkin päästä joka kuukausi paljon kävijöitä sivuille. Tuottamalla jatkuvasti uusia sisältöjä saadaan kuukausittainen kävijämäärä kasvamaan jatkuvasti.

Osaavat tekijät

Ulkoista sisällöntuotanto ja hakukoneoptimointi alansa ammattilaisille, niin syntyy tulosta.

Somekin kaipaa sisältöjä

Mielenkiintoiset sisällöt on hyvä tapa saada kävijäliikennettä myös sosiaalisen median kanavista.

Lisää kävijöitä, lisää liidejä, lisää myyntiä

Koska tuloksiahan kaikki haluaa.

Asiakassuhteen rakentaminen

Laadukkaat sisällöt parantavat luotettavuutta, palvelevat asiakkaita ja auttavat rakentamaan ”suhdetta” asiakkaaseen.

Uutiskirjeet tarvitsevat sisältöä

Uudet sisältösivut ovat hyvää sisältöä myös asiakkaille lähteviin uutiskirjeisiin.

Omaa aikaa säästyy

Keskity sinä niihin töihin, jotka parhaiten osaat ja ulkoista sisällöntuotanto meille.