Black-hat SEO, spam ja negatiivinen hakukoneoptimointi | SEO-opas

Black-hat SEO, spam ja negatiivinen hakukoneoptimointi

Show all

Black-hat SEO on hakukoneoptimointia sellaisia toimintatapoja hyödyntämällä, jotka ovat hakukoneiden ohjeistusten vastaisia. Tässä esitellyt konstit on joskus toimineet ja niitä on tietyissä piireissä käytetty hyvinkin ahkerasti. Nykyään Google tunnistaa Black-hat SEO -konstit hyvin tehokkaasti ja rankaisee niiden käyttäjiä ankarasti pudottamalla sivustoa hakutuloksista rankasti alaspäin. Äärimmäisissä Black-hat SEO -tapauksissa hakukone voi rankaista vielä rankemminkin, jopa poistamalla koko sivuston Googlen indeksistä.

Tässä vaiheessa moni ajattelee, että “enhän minä nyt tuommoisiin ryhdy”. Ja hyvä niin. Mutta. Nämä asiat tulee silti tiedostaa, jotta et edes vahingossa tee mitään sellaista, jonka Google päättelee olevan tarkoitus harjoittaa black-hat hakukoneoptimointia. Lisäksi on syytä olla tietoinen mitä on negatiivinen SEO ja miten siltä voi suojautua. Tästäkin aiheesta kerron tässä artikkelissa kohta lisää.

Black-hat SEO on oma koulukuntansa, jonka harjoittajia löytyy edelleen. Jos ostat hakukoneoptimointia ulkoistettuna palveluna, voi joillakin black-hat konsteilla saada lyhytaikaisia vaikuttavia tuloksia aikaan. Pitkässä juoksussa se ei kuitenkaan kannata, koska Google kyllä hyvin pian huomaa mistä on kyse. Sen jälkeen ei naurata..

Tässä artikkelissa kerron Black-hatin lisäksi myös käyttäjää häiritsevistä mainoksista (joista Google myös nykyään rankaisee), haittaohjelmista ja muista hyi-hyi-jutuista joista kannattaa pitää verkkosivustonsa erossa. Ja lopuksi myös ihan päällimmäiset vinkit siihen tilanteeseen, että jos worst-case-scenario silti syystä tai toisesta tapahtuu. Eli mitä ihmettä tehdä, jos oma sivusto joutuu Googlen Penaltyn kohteeksi.

Let’s go. Nyt tulee tiukkaa asiaa. (taas)

 

Black-hat SEO, Spam, haittaohjelmat, negatiivinen SEO

 

Keyword stuffing, eli avainsanoilla täyttäminen

Avainsanan esiintyminen usein sisältötekstissä on merkki relevantista sisällöstä kyseisellä avainsanalla. Tätä on menneinä vuosina käytetty hyväksi tunkemalla sivulle ja/tai metatageihin avainsanaa vaikka kuinka paljon. Se ei enää nykyään toimi. Hakukoneet huomaavat, jos avainsana esiintyy luonnottoman usein tekstissä ja siinä tapauksessa pudottaa sivun näkyvyyttä tuntuvasti.

Googlen laatusäännöt: avainsanoilla täyttäminen

 

Näkymätön teksti

Sivun täyttäminen avainsanoilla näyttää käyttäjille hölmöltä. Siksi Black-hat SEO:n harrastajat saattoivat piilottaa tekstiä siten, että se ei näy käyttäjälle, mutta hakukoneelle se näytti ihan normaalilta tekstisisällöltä. Tämä onnistui laittamalla esim valkoista tekstiä valkoiselle taustalle tai sijoittamalla tekstiä kuvan taakse. Nykyään Google huomaa tällaiset huijausyritykset tehokkaasti ja rankaisee siitä jopa poistamalla koko sivuston hakuindeksistä.

Googlen laatusäännöt: piiloteksti ja linkit

 

Tuplasisältö ja kopioitus sisältö

Duplicate Content, eli Tuplasisältö, on Googlen ohjeistusten vastainen ongelma, joka tarkoittaa sitä, että useammalla sivulla on sama tekstisisältö. Tämä tapahtuu helposti vahingossakin ja se siis vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Ongelma aiheutuu helposti esimerkiksi verkkokaupan tuotelistaus-sivulla, jossa parametrejä vaihtamalla URL-osoite vaihtuu, mutta sisältö pysyy lähes muuttumattomana. Ongelma voidaan estää käyttämällä “tuplasivuilla” nk rel=canonical -määrittelyä oikealla tavalla.

Tuplasisältö voi aiheutua joko siitä, että kyseisellä sivustolla on sama tekstisisältö monella sivulla, tai sitten jollain toisella sivustolla on sama teksti.

Verkkokaupoissa ongelma on yleinen, kun monet verkkokauppiaat käyttävät suoraan valmistajalta saamiaan tuotekuvauksia. Google ei halua näyttää hakutuloksissa samaa tekstisisältöä moneen kertaan. Tällaisessa tilanteessa Google todennäköisesti näyttää hakutuloksissa ainoastaan “alkuperäisen” tekstin luojan sivun. Eli sen verkkokaupan sivun, jonka sivuilta Google on ensimmäisenä ottanut kyseisen tekstin indeksiinsä. Tai vaihtoehtoisesti Google saattaa näyttää tekstin luotettavimpana pitämältään sivulta.

Älä siis koskaan käytä verkkokaupassa valmistajan omia tuotekuvauksia sellaisenaan.

 

Tekijänoikeuksien rikkominen

Googlelle voi tehdä ilmoituksen tekijänoikeuksien rikkomisesta. Eli jos huomaat jonkun kopioivan sisältöä sivuiltasi, kannattaa siitä tehdä Googlelle ilmoitus. Ilmoituksen voi tehdä osoitteessa:

https://transparencyreport.google.com/

Google on ilmoittanut rankaisevansa hakukonenäkyvyydessä sivustoja, joista on tehty lukuisia ilmoituksia tekijänoikeuksien rikkomuksista.

Google Updates Its Search Algorithm: Will Start Punishing Sites With Too Many DMCA Takedown Notices

Edellä mainittu DMCA on lyhenne sanoista Digital Millennium Copyright Act.

 

Affiliate-mainokset, eli kumppanuusohjelmat

Affiliate-mainosten esittäminen sivuilla ei sinänsä haittaa mitään. Mutta jos Googlen algoritmi löytää useita heikkolaatuisen sisällön merkkejä sivustolta, niin se saattaa todeta sivun “laihaksi affi-sivustoksi”, jolle ei kannata tarjota hyvää hakukonenäkyvyyttä.

Lue lisää: Googlen laatusäännöt – Kumppanuusohjelmat

Ennen Googlen Panda ja Penguin -päivityksiä (joskus ennen vuotta 2011) olemme varmasti kaikki päätyneet Googlen hakutuloksista ”lahoille affi-sivuille”. Silloin Black-hat tyypit sai surkeita sivujansa helposti optimoitua hakutulosten kärkeen. Sivuilla oli tyypillisesti kyseisestä aiheesta pieni pätkä tekstiä kopioituna jostain sivustolta ja muuten sivusto oli ihan täynnä affiliate-mainoksia. Koska nämä saitit olivat hakutulosten kärjessä, ne saivat tosi paljon kävijäliikennettä. Ja aina osa käyttäjistä klikkaili niitä affi-linkkejä. Eli ne Black-hat -hemmot teki siihen aikaan tosi hyvää tiliä. Käyttäjien onneksi Googlen Panda ja Penguin -algoritmit siivosivat nuo roskalinkkisivustot käytännössä kokonaan Googlen hakutuloksista. Nykyään Googlen hakutulosten kärjessä onkin yleisesti ottaen aina tosi relevanttia ja hyvälaatuista sisältöä.

 

Schema-merkkausten väärinkäyttö

Google on saanut tarpeekseen siitä, että sivustojen ylläpitäjät ovat käyttäneet Schema-merkkauksia väärin, saadakseen hakutulossivulle toivomiansa ”lisäinfoja” näkyviin. Siksi Google suhtautuu erittäin kielteisesti siihen, jos sen hakutuloksia yritetään manipuloida laittamalla Schema-tietoihin jotain ihan muuta kuin mihin ne on tarkoitettu laitettavaksi. Esimerkiksi jotkut verkkokaupat ovat Schema-merkkauksella viestineet ”tulevia tapahtumia”, vaikka mitään todellisia tapahtumia ei olisikaan. Ja tapahtuman nimenä esim ”Ilmaiset toimituskulut yli 20€ tilauksiin”. Ei hyvä. Google rankaisee, kun huomaa tuollaisen kikkailun. Tekaistut arvostelut ovat toinen yleinen huijauskonsti. Suosittelen pysymään erossa tällaisista konstailuista.

Jos huomaat, että kilpailijasi väärinkäyttää Schema-merkkauksia, niin voit ilmoittaa siitä Googlelle:

https://support.google.com/webmasters/contact/rich_snippets_spam?hl=fi

 

Automaattisesti luotu sisältö

Hakukoneet eivät tykkää automaattisesti luodusta sisällöstä. Piste.

Googlen laatusäännöt: Automaattisesti luotu sisältö

 

Käyttäjien luoma roskasisältö

Monille sivustoille käyttäjät voivat luoda sisältöä. Tällaisia sivustoja ovat esimerkiksi keskustelualueet, blogit (blogiviestien kommentit) ja verkkokaupat, joihin käyttäjät voivat lisätä tuotearvosteluita. Tällaisen sivuston ylläpitäjän kannattaa aktiivisesti seurata julkaistuja viestejä. Roskasisältö heikentää sivuston näkymistä hakukoneissa. Roskasisällöt kannattaa poistaa säännöllisesti tai sitten monitoroida viestit läpi jo ennen niiden julkaisemista. Käytäntö, jossa ylläpitäjä erikseen tarkistaa viestit ennen niiden julkaisua, vähentää jo itsessään huomattavasti roskasisällön lähettämisenkin määrää.

Jos sivustolla on paljon käyttäjien luomaa roskasisältöä, voi Google varoittaa siitä myös Googlen verkkovastaavan työkaluissa, eli Search Consolessa.

Lisää aiheesta Googlen sivuilta: Käyttäjien luomaa roskasisältöä koskevat ohjeet ja Roskapostikommenttien estäminen.

 

PageRank sculpting

PageRank sculptingilla tarkoitetaan sitä, että sivusto lisää ahkerasti nofollow-määrityksiä ulkoisiin linkkeihin ohjataksensa PageRankin vuotamista vain haluamiinsa kohteisiin. Yleisesti ottaen nofollow-määritystä ei kannata käyttää sisäisiin linkkeihin lainkaan ja ulkoisiin linkkeihinkin mielestäni vain erityisesti perustellusta syystä. Jos PageRank sculptingia harrastaa liikaa, se voi näyttää hakukoneen silmin siltä, että nyt yritetään pelata pisteitä kotiinpäin liialla kikkailulla. Ja se tietää huonoa.

Lue lisää PageRank Sculpting:ista Matt Cuttsin aihetta käsittelevästä blogiartikkelista.

 

Linkkien ostaminen

Linkkien ostaminen on Googlen Verkkovastaavan ohjeiden vastaista. Jos Google pystyy päättelemään, että olet ostanut linkkejä, se vaikuttaa negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen. Google esimerkiksi huomaa helposti, jos yhtäkkiä on tullut suuri määrä uusia linkkejä luonnottoman nopeasti ja vieläpä epärelevanteilta huonolaatuisilta sivustoilta – se on varma merkki linkkien ostamisesta ja siitä seuraa varmasti rangaistus Googlelta.

Lue lisää aiheesta: Googlen laatusäännöt – Linkkijärjestelyt.

 

Linkkifarmit ja negatiivinen SEO

Linkkifarmit ovat sivustoja, joiden päätehtävä on linkittää muille sivustoille. Näitä käytettiin aikaisemmin paljon hakukoneoptimoinnissa, mutta nykyään niiden vaikutus hakukonenäkyvyydelle on pikemminkin negatiivinen.

Google huomaa nykyään tosi herkästi linkkifarmien käytön ja rankaisee siitä heti. Vaikka itse osaisitkin välttää linkkifarmeja, niin asiassa piilee silti vaara. Negatiivinen SEO. Eli käytännössä se tarkoittaa sitä, että jos sinulla on to-del-la epäreilu kilpailija, niin se voisi hyvin helposti hankkia linkkifarmin osoittamaan sinun sivustoosi. Isku vyön alle. Sinä kärsit. Sinun sivustosi putoaisi hakutuloksista jopa kokonaan – samalla myös kilpailijan edeltä. No, Google on tiedostanut tämän ongelman ja on järjestänyt välineet, jolla tuostakin tilanteesta voidaan selvitä (tästä lisää vielä tässä luvussa). Mutta se ei tapahdu hetkessä. Toivottavasti tätä ei Suomessa ala kukaan harrastamaan. En ole kuullut, että kukaan olisi Suomessa joutunut negatiivisen SEO:n kohteeksi.

Täältä kuitenkin löytyy lisätietoja, jos joudut negatiivisen SEO:n kohteeksi. Näissä artikkeleissa on esitelty muitakin negatiivisen SEO:n keinoja ja miten niiltä voi suojautua:

Search Engine Land: 6 types of negative SEO to watch out for

SEOPressor: How To Do Negative SEO Attack (And How To Defend Against It)

 

Epäilyttävä linkkiprofiili: suuri osa linkeistä tulee huonolaatuisilta epärelevanteilta sivustoilta

Jos suuri osa linkeistä tulee huonolaatuisilta epärelevanteilta sivustoilta, on se vahva merkki yrityksestä manipuloida PageRankia ylemmäs. Tällaiset linkit ovat yleensä ostettuja tai muilla konsteilla hakukoneoptimoijien hankkimia. Google huomaa huonon linkkiprofiilin nykyään todella tehokkaasti ja rankaisee siitä pahimmillaan tosi ankarasti.

Google saattaa ennen rankaisun antamista lähettää varoituksen Google Search Consolen kautta, että se on havainnut luonnottomia linkkejä. Jos tuollaisen ilmoituksen saat, niin kannattaa toimia välittömästi rankingin putoamisen välttämiseksi:

  1. Selvitä mistä kaikkialta tulee huonolaatuisia linkkejä.
  2. Pyri poistamaan ne huonolaatuiset linkit, joiden poistaminen onnistuu.
  3. Käytä Googlen Disavow-työkalua muiden huonolaatuisten linkkien osalta. Disavow-työkalusta lisää myöhemmin tässä luvussa.

Tästä aiheesta lisätietoa löytyy myös mm Andy Williamsin kirjasta SEO 2017 & Beyond.

 

Epäilyttävä linkkiprofiili: suuri osa linkeistä tulee samasta IP-osoitteesta

Samoin jos suuri osa linkeistä tulee samasta IP-osoitteesta, vaikkakin eri domaineista, on se ilmiselvä merkki manipuloiduista linkeistä. Todennäköisesti tällöin sama taho on rekisteröinyt useita domaineja samalta palveluntarjoajalta ja osa sivustoista on pystytetty porttisivustoiksi vain linkittämistä varten.

 

Porttisivustot

Porttisivusto on sivusto, joka on rakennettu vain sitä ajatellen, että se indeksoituu hyvin jollakin tai joillakin hakusanoilla ja toimii porttina jollekin toiselle sivustolle. Eli portista on tyypillisesti linkkejä vain yhdelle toiselle sivustolle, jonka hakukoneoptimoiminen on portin tärkein tavoite.

Lue lisää: Googlen laatusäännöt – Porttisivut.

Porttisivuja käytettiin aiemmin paljon. Nykyään ne ei enää auta SEO-mielessä samalla tavalla kuin aikaisemmin, kun Google suhtautuu porttisivustoihin negatiivisesti.

Joskus on markkinoinnillisista syistä aihetta tehdä yritykselle erillinen mikrosivusto – esim jotain yksittäistä tuotetta tai kampanjaa varten. Se on monesti perusteltua ja hyvä idea, mutta tuollaista sivustoa rakentaessa kannattaa pitää mielessä porttisivuston tunnusmerkit ja taklata ne, jotta Google ei tulkitse sivustoa porttisivustoksi.

 

Linkkien myynti

Google on ilmoittanut vuonna 2007, että linkkien myyminen voi haitata sivustosi hakukonenäkyvyyttä. Linkkien myymisestä aiheutuva negatiivinen vaikutus on merkittävä ja se kohdistuu sekä linkin myyneeseen, että linkin ostaneeseen sivustoon. 

Official: Selling Paid Links Can Hurt Your PageRank Or Rankings On Google

 

 

Salakavalat uudelleenohjaukset

Salakavalat uudelleenohjaukset ovat esimerkiksi sellaisia, joissa käyttäjät ohjataan eri osoitteeseen kuin hakukoneen indeksointirobotti. Näin hakukoneelle näytetään eri sisältöä kuin käyttäjälle. Tämä on luonnollisesti hakukoneiden sääntöjen vastaista.

Lue lisää: Googlen laatusäännöt – Salakavalat uudelleenohjaukset

 

Haitalliset sivut

Käyttäjälle haitalliset sivut, kuten ei-toivottujen tiedostojen lisääminen käyttäjän lataamaan tiedostoon ja virusten tai vakoiluohjelmien lataaminen käyttäjän tietokoneeseen. Kaikki tällaiset kataluudet on tottakai ehdottomasti Googlen käyttöehtojen vastaisia.

Lue lisää haitallisista sivuista Googlen laatusäännöistä – Haitalliset sivut.

Jos sivustosi saa haittaohjelmatartunnan, löytyy täältä Googlen suosituksia tilanteen korjaamiseksi. Toimi nopeasti! 

 

Pop-upit ja häiritsevät mainokset

Käyttäjän lukemisen keskeyttävät esiin pompahtavat mainokset ja häiritsevän kokoiset mainokset varsinkin sivun yläosassa huonontavat hakukonenäkyvyyttä.

Pop-upit häiritsevät erityisesti mobiilikäyttäjiä. Google on ilmoittanut rankaisevansa 2017 tammikuusta lähtien rajusti mobiilihauissa sivustoja, jotka käyttävät sellaisia pop-uppeja, jotka häiritsevät käyttäjää. Tällaisia ovat Adam Clarken “SEO 2017” -kirjan mukaan:

  • Avautuvat popupit, jotka peittävät sivun tärkeimmän sisällön joko heti käyttäjän tullessa sivulle tai avautuen kesken sivun lukemista.
  • Popupit tai layerit, jotka käyttäjän tulee sulkea päästäkseen käsiksi sivun keskeiseen sisältöön.
  • Sellaiset ulkoasut, joissa above-the-fold sisältö (eli ilman skrollaamista näkyvillä oleva sisältö) näyttäisi olevan pelkkää mainosta ja varsinainen sivun sisältö alkaa vasta sen jälkeen.

Silti edellämainittujen kaltaiset pop-upit ovat nykyään ehkä yleisempiä kuin koskaan. Toinen puolihan asiassa on se, että pop-upeilla voi saada tehokkaasti kävijöitä liittymään postituslistalle tai muutettua liideiksi. Eli en sano, että häiritseviä pop-uppeja ei pitäisi missään tilanteessa käyttää. Sanon vaan, että ne vaikuttavat negatiivisesti hakukonenäkyvyyteen.

Google Updates Its Page Layout Algorithm To Go After Sites “Top Heavy” With Ads

 

Klikkien manipulointi

Luitko jo käyttäjien toimintaan liittyvistä tekijöistä, että SERP:in CRT ja sivulla vietettävä aika on ranking-tekijöitä? Kävikö mielessä, että voisit manipuloida hakutuloksia klikkailemalla omia linkkejä ja viettämällä pitkiä aikoja kohdesivuilla? Pienellä rahalla saisi ison lauman afrikkalaisia tai aasialaisia klikkailemaan sivujesi linkkejä ahkerasti ja nostamaan siten sivustoasi hakutuloksissa ylöspäin.

Todennäköisesti Googlellakin on tämä tajuttu heti alusta pitäen. Voimme varmaan olettaa, että tällaista webspammia vastaan on Googlella tehty algoritmit, joilla vähintäänkin laajamittaiset huijausyritykset voidaan tunnistaa.

 

Brändihakujen manipulointi

Kuten kappaleessa Brändi-signaalit kerrotaan, on brändihakujen määrä ranking-signaali. Brändihakuja olisi helppo generoida yksinkertaisella automatisoidulla järjestelmällä. Todennäköisesti Googlella on kontrollointikeinot tähänkin huijausyritykseen olemassa.

 

Googlen Disavow-työkalu – Linkkien hylkääminen

Jos sivustoon johtaa linkkejä epärelevanteilta huonolaatuisilta sivustoilta, niistä kannattaa pyrkiä hankkiutua eroon. Googlen Disavow-työkalun avulla voidaan ilmoittaa Googlelle, että mitä sivustoon tulevia linkkejä sen ei pitäisi huomioida. Disavow-työkalu auttaa siis hylkäämään mahdollisesti negatiivisesti vaikuttavien linkkien vaikutuksen.

Disavow-työkalua voi hyödyntää myös, jos on joutunut negatiivisen SEO:n linkkifarmi-hyökkäyksen kohteeksi.

Lue lisää aiheesta Googlen ohjeesta.

Bing Sivustovastaavan työkaluissa on vastaavasti työkalu nimeltään Kiellä linkit (valikosta Määritä sivustoni – Kiellä linkit), jonka avulla negatiivisesti vaikuttavat linkit voi kieltää Bingille.

 

Uudelleenarviointipyyntö

Vaikka pahin mahdollinen tapahtuisi, eli sivustosi syystä tai toisesta kärsii Googlen rangaistuksesta, ei peli ole vielä välttämättä menetetty. Pahimmillaan sivusto voidaan vaikka poistaa Googlen indeksistä kokonaan, jos Googlen Verkkovastaavan ohjeita on rikottu räikeästi tai sivustolla on ollut esim hakkerin lisäämä haittaohjelma jaossa tms.

Ihan ensimmäisenä tulee korjata ne ongelmat, joista Google todennäköisesti on tässä tilanteessa ilmoittanut webmasterille Search Consolen kautta. Ongelmien korjaamisen jälkeen voi Googlelle lähettää uudelleenarviointipyynnön, jonka perusteella Google voi mahdollisesti poistaa rangaistuksen.

Googlen ohje: Uudelleenarviointipyynnöt

Alla olevassa videossa on Matt Cuttsin vinkit uudelleenarviointipyynnön tekemiseen.

Linkkien auditointi

Edellä on käyty läpi monenlaisia linkkityyppejä, jotka voivat olla haitaksi sivustosi hakukonenäkyvyydelle. Miten sitten voit havaita helposti negatiivisesti sivustosi näkyvyyteen vaikuttavat linkitykset voidaksesi tehdä niistä esim Disavow-tiedoston Googlelle? Erinomainen työkalu tähän on SEMrushin hakukonemarkkinointi-ohjelmistopakettiin kuuluva Backlink Audit.

Backlink Audit näyttää yleistilanteen sivustoosi tulevista linkeistä:

SEMrush Backlink Audit

Jokaisen linkin kohdalta näkee erikseen, että mistä tekijöistä SEMrush on päätellyt linkin olevan mahdollisesti haitallinen.Sivustoon osoittavat linkit on listattu auditointilistassa järjestettynä siten, että ensimmäisenä näkyy potentiaalisesti vaarallisimmat linkit. Jokaisen linkin kohdalta näkee erikseen, että mistä tekijöistä SEMrush on päätellyt linkin olevan mahdollisesti haitallinen. Listasta voi helposti merkata linkkejä turvallisiksi tai vaarallisiksi. Vaaralliset linkit voi merkitä joko poistettaviksi tai lisättäväksi Disavow-tiedostoon. SEMrush luo lopulta valmiin disavow-tiedoston, joka on helppo lähettää Googlelle.

Auditoitavat linkit

Täältä voit ottaa käyttöön SEMrushin ilmaisen testijakson.

 
Googlen Disavow-työkalun avulla voidaan ilmoittaa Googlelle, että mitä sivustoon tulevia linkkejä sen ei pitäisi huomioida. Disavow-työkalu auttaa siis hylkäämään mahdollisesti negatiivisesti vaikuttavien linkkien vaikutuksen.
 
eLuotsi, Vesa Nippala

Tarvitsetko ammattilaisen apua verkkoliiketoiminnan kehittämisessä tai hakukoneoptimoinnissa?
Minä voin auttaa!

Ota yhteyttä!
Liity postituslistalle

Postituslistalla uutisoidaan silloin tällöin tämän oppaan päivityksistä ja muista verkkoliiketoimintaan ja hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista.

Alettaisko kasvattamaan sun verkkokauppasi myyntiä?

Alkuun tekisin verkkokauppasi sivustoanalyysin, jotta löydetään kaupan pullonkaulat ja kehityskohteet. Sitten aletaan työstämään niitä! Minä hoidan edulliset tekijät kauko-idästä. Sinä säästät! Ja myynti kasvaa! Hä? Eikö kiinnosta? Ja hakukoneoptimointi hoidetaan kuntoon. Tehdään sisältöstrategiat ja mietitään some-kuviot. Markkinointiautomaatio jne. Koko paketti. Sitten seurataan kuinka kävijämäärä ja myynti kasvaa ja jatketaan niiden kasvattelua.
Haluatko kuulla lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin palaan pian asiaan!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *