Kasvuhakkeroinnin käytännön menetelmiä:
- Sisältömarkkinointi
- SEM: SEO & PPC
- Sosiaalinen media
- Analytiikka
- Sähköpostimarkkinointi
- Vaikuttajamarkkinointi
- Referral-markkinointi
- Webinaarit, podcastit
- Ländärit
- Innovatiiviset kampanjat
- Konversiotason optimointi
- Käytettävyyden optimointi
- Copywriting
- A/B testaus
- Online chat
- Jne.
Kasvuhakkeri tekee mitä tahansa saadakseen rahat asiakkaalta:
Emme ole verkkokauppa, emme ole kivijalkakauppa emmekä torimyyjä. Olemme kauppa ja otamme rahat asiakkaalta keinolla millä tahansa.
Valtteri Lindholm, Varusteleka.fi
Mitä on Inbound-markkinointi?
Inbound-markkinointi perustuu siihen, että potentiaalista asiakasta palvellaan sisällöillä sillä tavoitteella, että asiakas itse ottaa lopulta yhteyttä markkinoijaan. Perinteisempi Outbound markkinointi puolestaan pyrkii tyrkyttämään tuotetta asiakkaalle. Inboundin menetelmien keskiössä on sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi, sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi. Outboundia puolestaan ovat esimerkiksi puhelinmyynti, bannerimainonta ja lehtimainokset. Inbound-markkinoinnissa käytetään usein liidimagneetteja, esim maksutonta ladattavaa opasta, jonka käyttäjä pääsee lataamaan annettuan yhteystietonsa.
Mitä eroa on kasvuhakkeroinnilla ja inbound-markkinoinnilla?
Kasvuhakkerilla ja inbound-markkinoijalla voi olla monelta osin ihan samat metodit ja työkalut käytössä. Isoimmat erot ovat filosofisia;
kasvuhakkeri kokeilee eri asioita kevyesti lyhyillä iteraatioilla, kun inbound-markkinoijalla strategisempi lähtökohta.
Kumpi on parempi? Kummassakin on varmasti omat hyvät puolensa. Kumpaa termiä itsestäsi käytätkin, niin kannattanee ottaa käyttöön joku näiden kahden hybridi-malli: inbound-markkinoinnin strategiasta kannattanee lähteä yleensä liikenteeseen, mutta jalkauttaa sitä kasvuhakkerin joustavuudella ja kannattaa myös olla aina valmiina harkiten kokeilemaan uusia menetelmiä.