Hakukoneoptimointi-opas: Kaikki Google-näkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Hakukoneoptimointi-opas: Kaikki Google-näkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Show all

Hakukoneoptimointi on nykypäivänä hyvin keskeinen osa melkein minkä tahansa yrityksen markkinointia. Hakukoneoptimointi toimii parhaiten, kun se kulkee käsi kädessä sisältömarkkinoinnin ja sosiaalisen median markkinoinnin kanssa. Pitkäjänteinen sisältömarkkinointi, aktiivinen sosiaalisen median kanavien hallinta ja hakukoneoptimointi ovat prosessi, joiden avulla voidaan pitkällä aikataululla saada erittäin hyvän ROI:n tuloksia.

Vesa Nippala

Kirjoittaja: Vesa Nippala

Netistä on helppo löytää paljon suomenkielisiäkin artikkeleita, joissa on esiteltynä selkeästi hakukoneoptimoinnin perusasiat. Halusin mennä pidemmälle ja tuoda pöytään jotain uutta. Olen koonnut eri tietolähteitä yhdistelemällä kokoon KAIKKI Google-hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat ranking-tekijät. Jokaisen sisällöntuottajan ei tietysti tarvitse tietää kaikesta kaikkea, mutta yrityksen hakukoneoptimoinnista vastaavalla pitäisi kyllä olla laaja kokonaiskuva näistä asioista. Kuka yrityksessäsi vastaa hakukoneoptimoinnista? Markkinointipäällikkö, nettisivujen ylläpitäjä vai sisältömarkkinoinnista vastaava? Vai vastaako hakukoneoptimoinnista se kuuluisa Joku ja todellisuudessa kaikki asianosaiset osaavatkin vain perusteet? Google-hakukonenäkyvyyteen vaikuttaa yli 200 ranking-tekijää. Noissa edellämainituissa oppaissa hakukoneoptimoinnin perusteista näistä esitellään tyypillisesti noin 10-20 tekijää. Optimaalisten tulosten saavuttamiseksi ei riitä, että 10% asioista on kunnossa ja loput 90% asioista on ”ehkä” kunnossa.

Huomaa, että tämä opas ei keskity siihen, että miten hakukoneoptimointia tehdään. Tämä on pikemminkin tärkeää pohjatietoa hakukoneoptimointiin ja hyödyllinen referenssi jokaiselle hakukoneoptimointia tekevälle.

 

Tämä opas keskittyy Googleen

Google on Suomessa ylivoimainen hakukoneiden markkinajohtaja. Reilusti yli 90% hauista tehdään Googlella. Tässä oppaassa keskityn nimenomaan siihen, mitkä ranking-tekijät vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen Googlen hakukoneessa. Joissakin kohdissa viittaan Bing:iin, tai muihin hakukoneisiin, mutta Bingin tai muiden hakukoneiden osalta en pyri piirtämään mitään kattavaa kokonaiskuvaa tästä aiheesta. Suuri osa ranking-tekijöistä toimii enemmän tai vähemmän samalla logiikalla myös muissa hakukoneissa, joten optimoimalla nettisivustoasi Googlea ajatellen edistät samalla sivustosi hakukonenäkyvyyttä muissakin hakukoneissa.

Keskity Googleen

 

Ranking-tekijöiden listaamisen problematiikka

Googlen hakutulosten ranking-tekijöiden listaamisessa on tiettyjä haasteita, jotka on syytä tässä ihan alkuun tunnistaa. Googlen tavoitteena on aina esittää hakutuloksissa mahdollisimman laadukkaita ja luotettavia hakutuloksia, jotka vastaavat mahdollisimman hyvin asiakkaan tarkoitusta hänen kirjoittaessaan hakusanaa. Google ei haluaisi, että nettisivujen ylläpitäjät tekisivät asioita, jotka ”manipuloivat” hakutuloksia omien nettisivustojensa eduksi. Google ei halua kertoa kaikkea hakukonealgoritminsa toimintalogiikasta, koska se ei halua markkinoiden tietävän, että minkälaisilla toimilla hakukonenäkyvyyttä voi manipuloida.

Käytännössä suuri osa tämän oppaan ranking-tekijöistä on todistettuja tosiasioita. Osasta voidaan olla montaa mieltä. Jotkut ovat täysin SEO-asiantuntijoiden spekulaatiota. Jotkut perustuvat Googlen patentteihin tai siihen mitä Google julkisesti tiedottaa omissa oppaissaan.

Ranking-tekijöiden tunnistamisessa ja listaamisessa on monia haasteita:

  • Google ei halua kertoa kaikkea. Google haluaa jarruttaa sen algoritmeilla ”pelaamista” ja siten hakutulosten manipuloimista olemalla kertomatta kaikkea sen algoritmien logiikasta. Google on historiassa myös esim suoraan kieltänyt joidenkin asioiden vaikuttavan hakukonenäkyvyyteen, vaikka hakukoneoptimoijat ovat myöhemmin pystyneet todistamaan väitteen vääräksi.
  • Google muuttuu koko ajan. Googlen algoritmeihin tulee vuosittain noin 500 päivitystä. Eli keskimäärin noin 1,4 kertaa päivässä jokin muuttuu! Jotkut asiat, jotka eivät vuosi sitten vaikuttaneet lainkaan, ovat nyt tärkeitä ranking-tekijöitä. Jotkut asiat, jotka vaikuttivat pari vuotta sitten, eivät vaikuta enää lainkaan. Eli jos luet tätä tekstiä vuosi sitten sivuiltani lataamastasi pdf-tiedostosta, niin kannattaisi käydä pikkuhiljaa latailemassa päivitetty versio… tämä maailma muuttuu nopeasti!
  • Monet tässä listatut ranking-tekijät perustuvat hakukoneoptimoinnin ammattilaisten tekemiin tutkimuksiin ja niihin perustuviin teorioihin.  Esimerkiksi Backlinko on tutkinut sivulla olevien sanojen lukumäärän korrelaatiota hakutuloksiin. Pitkä teksti korreloi hyvän hakutulossijoituksen kanssa. Korrelaatiosta ei kuitenkaan seuraa kausaliteetti. Eli jos Google ei kerro avoimesti miten heidän algoritminsa toimii, voimmeko pelkän korrelaation perusteella todeta, että tekstin pituus on ranking-tekijä vai ei? Tässä tapauksessa mielestäni kyllä. Mutta vastaava korrelaatio on huomattavissa myös esim Text/HTML-ratio:lla eikä monikaan SEO-nörtti itseni mukaan lukien usko, että se kuitenkaan olisi ranking-tekijä. Noista molemmista tekijöistä tarkempaa analyysiä sisältöön liittyvistä tekijöistä kertovassa kappaleessa.
  • Osa tässä listatuista tekijöistä perustuu hakukoneoptimoijien olettamuksiin ja SEO-yhteisö on niistä montaa eri mieltä. Kaikkia asioita ei oikein pysty edes mittaamaan ja jos Google ei ole asioita vahvistanut niin silloin puhutaan ranking-tekijöistä, joita oletetaan Googlessa olevan. Välillä ihan perustellusti. Välillä ihan turhaan. Olen listannut myös näitä ranking-tekijöitä, vaikka en niihin kaikkiin itse uskoisikaan. Olen pyrkinyt tuomaan esille näkökohtia teorioiden puolesta ja vastaan ja sanonut avoimesti mitä mieltä itse olen.

Eli varmastikaan tämäkään listaus ei kaikista ponnisteluistani huolimatta ole aukoton. Joitakin ranking-tekijöitä voi puuttua. Jos olet jostakin listoiltani puuttuvasta ranking-tekijästä tietoinen, niin kerro siitä ihmeessä minullekin. Laita vaikka sähköpostia vesa@eluotsi.fi tai Twiittaa minulle @VesaNippala. Kiitos.

Päivitän listaa jatkuvasti.

Periaatteessa hakukoneoptimointi (SEO = Search Engine Optimisation) jakautuu kolmenlaisiin toimiin:

  • White-hat SEO: Toimintatavat ja toteutustavat, joita Google itse suosittelee. Googlen toive on, että sivut tehtäisiin tietyllä tavalla, jotta sen olisi helpompi tulkita sivun sisältöä. Näistä toimintatavoista Google mieluusti tiedottaa avoimesti.
  • Black-hat SEO: Toimintatavat ja toteutustavat, jotka ovat Googlen ja muiden hakukoneiden sääntöjen vastaisia. Näistä toimista seuraa herkästi negatiivisia vaikutuksia. Toisaalta tälle alueella on myös toimenpiteitä, joita Google ei välttämättä vielä pysty tunnistamaan, mutta jotka se mahdollisesti tulevaisuudessa pystyy tunnistamaan.
  • Harmaa alue: Ranking-tekijät ja toimet, joita Google ei tunnusta olevan, mutta joiden SEO-yhteisö on todennut vaikuttavan hakukonenäkyvyyteen.

 

Tämä koko opas on saatavilla myös eKirjana

Pdf-muotoista versiota voi olla helpompi lukea ja laittaa talteen myöhempää käyttöä varten. Voit ladata eKirjan pdf-muodossa täältä ilmaiseksi!

hakukoneoptimointi-opas pdf-muodossa

 

Kaikki Googlen ranking-tekijät

Olen jakanut ranking-tekijät 11 osaan, joista jokaisessa esitellään siihen aihealueeseen liittyvät ranking-tekijät lyhyesti. Tällä sivulla on listattu kaikkien osien sisällysluettelot.

Sisällysluettelo: Kaikki hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

  1. Sivuun ja sisältöön liittyvät tekijät
  2. Sivustokohtaiset tekijät
  3. Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa
  4. Miten käyttäjien toiminta vaikuttaa?
  5. Domainiin ja palvelimeen liittyvät tekijät
  6. Miten sosiaalinen media vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen?
  7. Brändi-signaalit
  8. Googlen personoidut hakutulokset
  9. Black-hat SEO ja spam
  10. Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset
  11. Googlen erityiset algoritmit

 

Ja tässä vielä kaikkien sivujen sisällysluettelot yhteen pötköön:

 

Hakukoneoptimointi: Sivuun ja sisältöön liittyvät tekijät

Sivuun ja sisältöön liittyvät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Sisällysluettelo:

  • Ainutlaatuinen uniikki sisältö
  • Avainsana esiintyy titlessä
  • Avainsana esiintyy meta description -tagissa
  • Avainsana esiintyy URL-osoitteessa
  • Avainsana esiintyy h1-otsikossa
  • Avainsana h2, h3 – otsikoissa
  • Avainsanat esiintyvät lähellä toisiaan
  • Avainsanan esiintyminen sisällön alkuosassa
  • Above the fold -sisältö
  • Avainsana on usein käytetty ilmaisu sivulla
  • Avainsanan tiheys
  • TF-IDF
  • Sivun auktoriteetti
  • Latent Semantic Indexing (LSI) avainsanat sisällössä, otsikossa ja meta description -tagissa
  • Avainsana-kohtaisen niche-sanaston monipuolinen käyttö sivulla
  • Kielioppi ja oikeinkirjoitus
  • Tekstin helppolukuisuus
  • Sisällön pituus, sanojen lukumäärä
  • JavaScriptillä haettu sisältö
  • Sivulla olevien kuvien optimointi
  • Tuore sisältö
  • Sivun sisällön päivitysten tiheys
  • Avainsanojen sanajärjestys
  • Samaan teemaan liittyvien sivujen määrä
  • Hakutulokset hakutuloksissa
  • Ulkoisten linkkien laatu
  • Ulkoisten linkkien teema
  • Ulkoisten linkkien määrä
  • Kuvien ja videoiden käyttö
  • Sisäiset linkitykset
  • Rikkinäiset linkit
  • Sivun kategoria ja/tai tagit
  • Sivustokartassa määritelty sivun prioriteetti
  • Sivun ikä
  • Text/HTML ratio
  • Sanat, joita on korostettu jollain erityisellä muotoilulla
  • Yhteenveto: mikä on Googlen mielestä laadukas tai huonolaatuinen sivu?

Siirry tästä artikkeliin lukemaan tarkempi kuvaus kaikista sisältöön ja sivuun liittyvistä ranking-tekijöistä.

 

Pro-SEO: Sivustokohtaiset tekijät

Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat sivustokohtaiset tekijät

Sisällysluettelo:

  • Mobiiliystävällisyys, responsiivisuus
  • AMP – Accelerated Mobile Pages
  • Domainin auktoriteetti, eli TrustRank
  • Sivuston sisällön rakenne
  • Sivuston päivitystiheys
  • Sivujen lukumäärä
  • Sivuston helppokäyttöisyys
  • Sivustokartta, SiteMap
  • Muropolku (breadcrumb)
  • Yhteystiedot-sivu
  • Google Analyticsin ja Google Search Consolen käyttö
  • HTML-virheet
  • Robots.txt

Lue koko artikkeli: Hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat sivustokohtaiset tekijät

 

Pro-tason SEO: Linkkeihin liittyvät tekijät

Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa

Sisällysluettelo:

  • Linkittävien domainien määrä
  • Linkittävien sivujen lukumäärä
  • Eri IP-avaruuksista tulevien linkkien määrä
  • Linkin sijainti sisällössä
  • Linkin sijainti sivulla
  • Linkkiteksti ts ankkuriteksti
  • Kuvalinkkien alt-tekstit
  • Linkin ympärillä oleva teksti
  • Linkittävän domainin ikä
  • Kontekstuaaliset linkit
  • Avainsana linkittävän sivun otsikossa
  • Sisäisen linkin linkkiteksti
  • Linkin title-attribuutti
  • Linkittävän domainin TrustRank
  • Linkittävän sivun auktoriteetti
  • SERP:issä kilpailevilta sivuilta tulevat linkitykset
  • Linkittävän sivun sosiaalisen median jaot
  • Haitalliset linkitykset
  • rel=Nofollow-linkit
  • Eri tyyppisten linkkien diversiteetti
  • Linkittävän domainin relevanssi
  • Linkittävän sivun relevanssi
  • Uusien linkittämisten nouseva/laskeva trendi
  • Linkki Wikipediasta
  • Linkin ikä
  • Linkittävällä sivulla olevien linkkien määrä
  • Linkki uudelleenohjauksen kautta
  • Linkkivaihto (reciprocal links)
  • Linkittävän sivun sisällön laatu ja sanamäärä
  • “Sitewide” linkit
  • Linkin kautta tulevan liikenteen määrä
  • Linkkien merkitys Googlessa vs Bingissä
  • Lisätietoja linkeistä

Lue koko artikkeli: Linkkien merkitys hakukoneoptimoinnissa

 

Pro-SEO: Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät

Miten käyttäjien toiminta vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen

Sisällysluettelo:

  • Avainsanakohtainen CTR hakutulossivulta
  • Bounce rate ja sivustolla vietetty aika
  • Mitä käyttäjä tarkoittaa hakusanalla
  • Google Chrome -selaimen kirjanmerkit
  • Suora liikenne
  • Palaavat asiakkaat
  • Sivun latausaika

Lue koko artikkeli: Miten käyttäjien toiminta vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen

 

Hakukoneoptimointi: domainiin ja palvelimeen liittyvät tekijät

Domainiin ja palvelimeen liittyvät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät

Sisällysluettelo:

  • Domain
    • Avainsana esiintyy domain-nimessä
    • Avainsana on sama kuin domain-nimi
    • Domainin rekisteröintijakson pituus
    • Domainin ikä
    • ccTLD ja gccTLD
  • Domainin whois-tiedot
    • Julkiset vai salaiset WhoIs-tiedot
    • WhoIs -omistajan “rikosrekisteri”
    • Domainin omistajuuden historia
  • Palvelimeen liittyvät tekijät
    • Sivujen latausnopeus
    • SSL-sertifikaatti
    • HTTP/2
    • Palvelimen uptime
    • Palvelimen maantieteellinen sijainti
    • Dedikoitu IP-osoite vs jaettu IP-osoite

Lue täältä koko artikkeli: Domainiin ja palvelimeen liittyvät hakukonenäkyvyyteen vaikuttavat tekijät.

 

Pro-tason SEO: Sosiaaliseen mediaan liittyvät ranking-tekijät

Miten sosiaalinen media vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen?

Sisällys:

  • Facebook, Twitter, Pinterest, LinkedIn ja muut some-kanavat
  • Google+
  • Google Authorship
  • Johtopäätökset

Lue täältä koko artikkeli: Miten sosiaalinen media vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen?

 

Pro-tason SEO: Brändisignaalit

Brändi-signaalit

Sisällysluettelo:

  • Brändin nimi linkkitekstinä
  • Google My Business -tili
  • Haut brändin nimellä tai domain-nimellä
  • Varmistettu yrityksen nimi, osoite ja puhelinnumero
  • Sivustolla on some-tili/tilejä, joilla on seuraajia
  • Yrityksellä on tili ja työntekijöitä LinkedInissä
  • Sivustolla on Google+ tili, jolla on seuraajia
  • Läsnäolo muissa sosiaalisen median kanavissa
  • Aktiivisuus sosiaalisessa mediassa
  • Brändinimen maininnat netissä

Lue koko artikkeli: Brändi-signaalit

 

Googlen personoidut hakutulokset

Googlen personoidut hakutulokset

Sisällysluettelo:

  • Käyttäjän kieli
  • Geotargetointi
  • Google+
  • Käyttäjän hakuhistoria ja selaushistoria
  • Käyttäjän käyttöjärjestelmä, päätelaite ja selain

Lue koko artikkeli: Googlen personoidut hakutulokset.

 

Black-hat SEO, Spam, haittaohjelmat, negatiivinen SEO

Black-hat SEO ja spam

Artikkelin sisällysluettelo:

  • Keyword stuffing, eli avainsanoilla täyttäminen
  • Näkymätön teksti
  • Tuplasisältö ja kopioitus sisältö
  • Tekijänoikeuksien rikkominen
  • Affiliate-mainokset, eli kumppanuusohjelmat
  • Schema-merkkausten väärinkäyttö
  • Automaattisesti luotu sisältö
  • Käyttäjien luoma roskasisältö
  • PageRank sculpting
  • Linkkien ostaminen
  • Linkkifarmit ja negatiivinen SEO
  • Epäilyttävä linkkiprofiili: suuri osa linkeistä tulee huonolaatuisilta epärelevanteilta sivustoilta
  • Epäilyttävä linkkiprofiili: suuri osa linkeistä tulee samasta IP-osoitteesta
  • Porttisivustot
  • Linkkien myynti
  • Salakavalat uudelleenohjaukset
  • Haitalliset sivut
  • Pop-upit ja häiritsevät mainokset
  • Klikkien manipulointi
  • Brändihakujen manipulointi
  • Googlen Disavow-työkalu – Linkkien hylkääminen
  • Uudelleenarviointipyyntö
  • Linkkien auditointi

Lue koko artikkeli: Black-hat SEO ja spam.

 

Pro-SEO: SERPin erityiset tulokset

Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset

Artikkelin sisällysluettelo:

  • Sivustolinkit
  • Featured snippets eli “Haun suositellut katkelmat”
  • Google Knowledge Graph
  • Schema.org mikroformaatit
  • Paikalliset haut
  • Kuvatulokset
  • Google Shopping -tulokset
  • Uutiset
  • Suorat vastaukset
  • Karusellit

Lue koko artikkeli: Hakutulossivun erityislaatuiset hakutulokset.

 

 

Googlen erityiset algoritmit

Googlen erityiset algoritmit

Sisällysluettelo:

  • RankBrain
  • Query Deserves Diversity -algoritmi, Hakutulosten diversiteetti
  • Domainien diversiteetti hakutuloksissa
  • Google haluaa esittää tuoretta sisältöä joissakin hauissa
  • Googlen työntekijä hakutulosten muokkaajana
  • YouTube
  • Safe Search
  • Google Panda
  • Google Penguin

Siirry tästä artikkeliin lukemaan tarkemmin Googlen erityisistä algoritmeista.

Optimaalisten tulosten saavuttamiseksi ei riitä, että 10% asioista on kunnossa ja loput 90% asioista on "ehkä" kunnossa.
Liity postituslistalle

Postituslistalla uutisoidaan silloin tällöin oppaan päivityksistä ja muista verkkokauppaan ja hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista.

Verkkokaupan sivustoanalyysi

Tarvitsetko ammattilaisen apua verkkoliiketoiminnan kehittämisessä tai hakukoneoptimoinnissa?
Minä voin auttaa!

Ota yhteyttä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *