Miten käyttäjien toiminta vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen | SEO-opas

Miten käyttäjien toiminta vaikuttaa sivuston hakukonenäkyvyyteen

Googlen tavoitteena on esittää käyttäjille hakukoneen hakutuloksissa mahdollisimman relevantteja ja laadukkaita sivuja. Sivun sisältötekstin laatua on vaikea/mahdoton ohjelmallisesti analysoida tiettyä pistettä pidemmälle. Siksi Google mittaa käyttäjien toimintaa sivuilla ja antaa sivuille laatupisteitä käyttäjien toiminnan perusteella. Näyttää siltä, että käyttäjien toimintaan liittyvillä tekijöillä on ollut koko ajan entistä suurempi vaikutus hakutuloksiin.

Huomaa, että sosiaaliseen mediaan liittyvistä ranking-tekijöistä on sitten vielä ihan erillinen luku asiaa.

Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät ovat osittain myös osana Googlen RankBrain-algoritmia. RankBrain on yksi tärkeimmistä Googlen ranking-tekijöistä. RankBrainista lisää luvussa Googlen erityiset algoritmit.

Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät

 

Pro-SEO: Käyttäjien toimintaan liittyvät tekijät

 

Avainsanakohtainen CTR hakutulossivulta

Google tietää paljonko on keskimääräinen CTR (Click Through Rate) millekin hakutulossivun hakusijoitukselle. Tällä hetkellä esimerkiksi hakutuloslistan ensimmäinen orgaaninen hakutulos saa keskimäärin 21% klikkauksista. Jos saat sivusi hakutulosten ykköseksi, mutta Google havaitseekin, että se kerääkin esimerkiksi vain 8% klikkauksista, on se luonnollisesti selvä signaali Googlelle siitä, että tämän hakusanan käyttäjistä suurin osa etsiikin jotakin muuta. Silloin Google saattaa tiputtaa sivun hakutuloksissa muutaman sijan alaspäin. 

Tätä näkyy tapahtuvan välillä: joku sivu nousee yhtäkkiä hakutuloksien kärkeen, mutta parin päivän päästä se onkin pudonnut useita sijoja alaspäin.

CTR:n optimoimiseksi on erittäin tärkeää, että sivun title ja meta description on kirjoitettu ajatuksen kanssa vetävästi. Ja tiiviisti. Muista, että titlen pituus enintään 50 – 60 merkkiä ja meta kuvaus alle 160 merkkiä. Muuten Google pätkäisee “ylimääräisiä” pois. Yritä mahduttaa tuohon merkkimäärään kaikista olennaisin. Muista, että jos saat CTR:n kasvamaan, voit ohittaa kilpailijoita hakutuloksissa! Ja vaikka et joka kerta ohittaisikaan, niin suurempi CTR tuo joka tapauksessa enemmän kävijöitä sivuille. 

SEO case study: Click Through Rate

 

Bounce rate ja sivustolla vietetty aika

Bounce rate on prosenttiluku, montako prosenttia sivulla kävijöistä palaa heti takaisin surffaamatta sivuston sivuja eteenpäin. 

Sivustolla vietetyllä ajalla tarkoitetaan, että paljonko aikaa yksittäinen käyttäjä keskimäärin käyttää sivustolla. Se on selvä mittari, joka osoittaa kuinka laadukasta ja asiakasta kiinnostavaa sisältöä sivustolla on. Jos suurin osa kävijöistä viipyy sivuilla esim alle 5 sekuntia eikä surffaa sivuja yhtään eteenpäin, niin se voi olla signaali Googlelle, että sivua ei kannata näyttää ainakaan kyseisellä avainsanalla ykkössijalla hakutuloksissa.

Ei ole täyttä varmuutta siitä, että miten Google käyttää näitä tekijöitä hakukonenäkyvyyden ranking-tekijänä. Ne ovat osa Googlen RankBrain-algoritmia.

Mistä Google sitten voisi tietää sivujen Bounce raten ja sivustolla vietetyn ajan? Ensinnäkin, Google Analytics on hyvin laajalti käytössä ja se mittaa näitä asioita. Toisekseen, Google on vahvistanut, että se käyttää Google Toolbarin dataa ranking-tekijänä. Kolmanneksi, Google Chrome on suosittu selain ja sen käyttäjiltä olisi mahdollista kerätä vähintäänkin tarpeeksi dataa näiden asioiden mittaamiseksi miltä tahansa nettisivustolta.

Voit seurata itse oman sivustosi osalta näitä arvoja Google Analyticsin kautta.

SEMrush tutki vuonna 2017 yli 600 000 avainsanan pohjalta, että mitkä asiat korreloivat hyvien hakutulossijoitusten kanssa. SEMrushin tutkimuksessa Bounce Rate korreloi vahvasti hakutulossijoituksen kanssa:

Bounce rate ranking factor SEMrush study 2017

Lähde: Ranking Factors – SEMrush Study 2.0. Saman tutkimuksen mukaan myös sivuilla vietetty aika ja ladattujen sivujen määrä korreloivat selvästi SERP-rankingien kanssa:

Pages per session ranking factor SEMrush study 2017

Kummassakin tilastossa näkyy myös, että hakusanoilla, joilla tehdään vähemmän hakuja, on helpompi rankkautua korkealle. Punainen käyrä esittää hakusanoja, joiden kuukausittainen hakuvolyymi on 0-100. Keltainen käyrä puolestaan esittää hakusanoja, joiden volyymi on yli 10 000 hakua kuukaudessa.

Toisaalta, korrelaatio ei aina tarkoita kausaatiota. Varsinkin sivuilla vietetyn ajan suhteen olen itse skeptinen. Aina lyhyt käynti sivuilla ei nimittäin tarkoita, että sivu ei olisi laadukas: päinvastoin, sivu on voinut antaa halutun vastauksen nopeasti.

“There are many scenarios where SHORTER dwell time is an indication of quality. For example, anytime someone is looking for a quick piece of reference information, such as a zip code or phone number for a business. For informational searches like these, you want to design your pages so users find what they want pretty much immediately. “

Eric Enge, Founder of Stone Temple Consulting. Lähde: Ahrefs.com / Dwell Time: Is it really a ranking factor? (And if so, should you care?)

On toki myös mahdollista, että Googlen tekoäly ottaa bounce raten ja sivuilla vietetyn ajan huomioon, mutta päättelee avainsanakohtaisesti, että onko lyhyt sivuilla vietetty aika negatiivinen signaali vai ei.

 

Mitä käyttäjä tarkoittaa hakusanalla

Googlen tekoälyn yksi tärkeimpiä tarkoituksia on tulkita sitä, että mitä käyttäjä tarkoitti kirjoittaessaan hakusanan. Käyttäjän tarkoitus vaikuttaa aivan keskeisesti siihen, että mitä Google näyttää hakutuloksissa. Esimerkiksi hakusanalla ”putken avaus” käyttäjä yleensä etsii ohjeita tukkeutuneen putken avaamiseen kotikonstein. Silloin on käytännössä mahdotonta optimoida hakutulosten kärkeen tuolla hakusanalla sivua, jossa kerrotaan maksullisesta putken avaus -palvelusta. Koska ei ne käyttäjät sitä etsi! Et pysty tällaisessa tilanteessa optimoimaan näkyville jotain sivua, joka ei vastaa käyttäjän tarpeeseen. Vaikka saisit sivusi hetkellisesti hakutulosten kärkeen, niin kauaa se ei siellä pysy Googlen tekoälyn ansiosta. Sen sijaan, jos hakusanana on ”putken avaus hinta” tai ”putken avaus Tampere”, niin todenäköisesti käyttäjä etsii putken avaukseen liittyvää palvelua ja sellaisesta palvelusta kertova sivu on helpompi saada optimoitua hakutulosten kärkeen.

Tämä on erittäin tärkeä tekijä, joka on syytä ottaa huomioon avainsanatutkimusta tehdessä ja miettiessä sitä, että mitä avainsanoja varten sivustoa lähdetään optimoimaan.

Äärimmäinen esimerkki käyttäjän tarkoituksen merkityksestä on englanninkielinen hakusana ”is it christmas today” (onko tänään joulu). Ensimmäisenä hakutuloksissa on sivusto isitchristmas.com, jossa on koko sivulla vain yksi sana: ”EI” (paitsi silloin, jos on joulu). Koko sivulla on vain tuo yksi sana! Ei edes meta kuvausta. Silti sivu on hakutulosten ykkösenä. Se vastaa yksiselitteisen selvästi käyttäjän tarpeeseen. Jos sivusi vastaa optimaalisesti käyttäjän tarkoitukseen hänen kirjoittaessaan avainsana, niin se on erittäin hyvä asia. Tästä syystä sisältötekstin pituus ei ole todellakaan ainoa ratkaiseva tekijä. Jos pystyt sanomaan yhdellä tai 400 sanalla saman asian, jonka joku toinen tuo esille 3000 sanalla, niin joskus se lyhyempi vastaus voi olla parempi – vaikka niin ei yleisesti ottaen olekaan, kuten Sisältö-kappaleessa todettiin.

 

Google Chrome -selaimen kirjanmerkit

Siitäkään ei ole tietoa, että käyttääkö Google Chrome -selaimen kirjanmerkkejä ranking-signaalina. Se on mahdollista ja käytännössä olisi ihan järkevä signaali siitä, että mitkä sivut ovat käyttäjien mielestä niin hyödyllisiä tai muuten erityisiä, että ne kannattaa laittaa kirjanmerkkeihin. Selvä signaali laadukkaasta sisällöstä. Itse uskon tähän, vaikka ei tästä tosiaan mitään varmuutta ole. 

PS. laita tämä sivu kirjanmerkkeihin. 😉 Onhan tällainen opus Googlen ranking-tekijöistä oikeastikin hyvä olla aina tallessa.

 

Suora liikenne

On vahvistettu, että Google käyttää Chrome -selaimen käyttäjädataa sen seuraamiseen, että paljonko milläkin sivulla käydään ja kuinka usein. Sivut, jotka saavat paljon suoraa liikennettä ovat todennäköisesti laadukkaampia kuin ne joihin tulee vain vähän suoraa liikennettä. Suuri määrä suoraa liikennettä saattaa toimia buustaavana ranking-signaalina.

 

Palaavat asiakkaat

On mahdollista, että Google käyttää Chromen käyttäjädataa myös palaavien kävijöiden tilastoimiseen. Palaavat kävijät saattavat toimia pienenä ranking-signaalina. Laadukkaan sisällön perässä kävijät todennäköisesti tulevat takaisin. Huonolaatuisen sisällön perässä eivät kävijät todennäköisesti tule takaisin.

 

Sivun latausaika

Google mittaa sivujen latausaikoja indeksoidessaan sivuja. On kuitenkin mahdollista, että Google tilastoi myös käyttäjien kokemia latausaikoja Google Chrome -selaimen tai Google Toolbarin käyttäjädataa hyödyntämällä. Google Chrome on yksi maailman suosituimmista selaimista, joten sen antaman käyttäjädatan perusteella pystyisi saamaan aikaan todella tarkat tilastot minkä tahansa nettisivuston latausajoista.

Sivujen latausajoista lisää juttua luvussa:

Domainiin ja palvelimeen liittyvät tekijät

ensimmäinen orgaaninen hakutulos saa keskimäärin 21% klikkauksista

Haluatko kasvattaa verkkokauppasi myyntiä?

Verkkokaupan sivustoanalyysin avulla saat kullan arvoisen raportin verkkokauppasi pullonkauloista ja kehitysideoista. Analyysissä raportoidaan hakukonenäkyvyyteen, käytettävyyteen, konversiotason parantamiseen jne asioihin liittyviä kehityskohteita.
Soita 045-6723499 niin jutellaan tarkemmin tai lue täältä lisää.

Alettaisko kasvattamaan sun verkkokauppasi myyntiä?

Alkuun tekisin verkkokauppasi sivustoanalyysin, jotta löydetään kaupan pullonkaulat ja kehityskohteet. Sitten aletaan työstämään niitä! Minä hoidan edulliset tekijät kauko-idästä. Sinä säästät! Ja myynti kasvaa! Hä? Eikö kiinnosta? Ja hakukoneoptimointi hoidetaan kuntoon. Tehdään sisältöstrategiat ja mietitään some-kuviot. Koko paketti. Sitten seurataan kuinka kävijämäärä ja myynti kasvaa ja jatketaan niiden kasvattelua.
Haluatko kuulla lisää? Lähetä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella, niin palaan pian asiaan!

Lähetä yhteydenottopyyntö:


Tai soita minulle samantien:

045-6723499