Verkkokauppojen ”404 Sivua ei löytynyt” -virhesivu on monessa verkkokaupassa unohtunut kokonaan miettimättä. 404-virhesivu kannattaa laittaa kuntoon, jotta saat pidettyä kävijät verkkokaupassa myös virhetilanteen sattuessa. Näiden ohjeiden avulla käännät virhetilanteet voitoksi.
Kuvittele case-esimerkki: Käyttäjä lukee foorumilta ratkaisuvinkkejä ongelmaansa. Joku on suositellut ongelmaan ratkaisuksi tuotetta – ja on laittanut linkin verkkokauppaasi kyseisen tuotteen sivulle. Käyttäjä klikkaa linkkiä, mutta koska tuote ei ole enää valikoimassasi, päätyy asiakas 404-virhesivulle ”Sivua ei löydy”. Todennäköisesti käyttäjä klikkaa selaimen back-nappulalla itsensä takaisin foorumille. Mutta mitä jos voisit säilyttää osan näistä kävijöistä sivuillasi? Se on mahdollista – lue alta ohjeet miten saat sen onnistumaan!
”Sivua ei löydy”, eli 404-virhesivu esitetään käyttäjälle, jos käyttäjä surffaa URL-osoitteeseen, jota ei ole olemassa. Ongelma ilmenee esimerkiksi, jos käyttäjä kirjoittaa URL-osoitteen väärin, jos linkin tekijä on kirjoittanut osoitteen väärin tai jos sivu on poistunut. Verkkokaupassa URL-osoitteita vanhenee käytännössä aina esimerkiksi tuotteiden poistuessa tuotevalikoimasta ja kampanjoiden päättyessä.
Virhesivua ei yleensä mietitä verkkokauppaprojektin tai muun nettisivuprojektin yhteydessä. Siksi hyvin monet verkkokaupat käyttävät alustatoimittajan oletusversiota 404-sivusta. Eli pahimmillaan sivulla näkyy vain virheilmoitus, ”Sivua ei löydy”, tms. Se saa todennäköisesti melkein kaikki käyttäjät poistumaan sivuilta samantien.
Joissakin verkkokaupoissa virhesivun esittämisen sijaan käyttäjä uudelleenohjataan automaattisesti etusivulle tai jollekin muulle ländärille. Se on usein kuitenkin käyttäjän näkökulmasta hämmentävää: hän oli tulossa jollekin tietylle alasivulle, mutta päätyikin johonkin aivan muualle – ilman mitään selitystä, että miksi näin kävi. Kyllä tuollaisessa virhetilanteessa pitää käyttäjälle sanoa, että mitä tapahtui!
Jos 404-sivua ei laiteta kuntoon, niin silloin missataan hyviä mahdollisuuksia, sillä:
No OK, ehkä 404 virhesivun ensisijainen tehtävä on ilmoittaa käyttäjälle tapahtuneesta virheestä. Mutta bisneksesi kannalta olisi tärkeää saada se asiakas jäämään sivuillesi virhetilanteessakin.
Sitä voidaan edesauttaa seuraavasti:
Tässä ideoita siihen, että mitä 404-sivulle voisi laittaa virheilmoituksen lisäksi:
Jos verkkokauppaohjelmistosi tukee sitä mahdollisuutta, niin minun mielestäni 404-sivut kannattaisi valikoimasta poistuneiden tuotteiden osalta hoitaa vielä erityisellä tavalla. Tähän tilanteeseen minulla olisi ehdotuksena kaksi vaihtoehtoista ratkaisua:
Tietysti täytyy miettiä aina tapauskohtaisesti, että mikä on firman kannalta järkevin toteutustapa. Siihen vaikuttaa mm toimiala, tuotevalikoima, sivujen määrä, kävijäliikenteen määrä sekä kuinka usein uusia 404-sivuja tulee generoitua.
Tiedätkö mihin virhe-URL -osoitteisiin käyttäjät sivuillasi päätyvät? Tämä on seuraamisen arvioinen asia! Jos jotkin osoitteet saavat paljon liikennettä, niille todennäköisesti kannattaa miettiä tapauskohtaista käsittelyä, kuten:
404-sivuja voit seurata monella eri tavalla:
Kannattaa myös säännöllisesti tutkia sivuston linkit, ettei sivuillasi ole rikkinäisiä linkkejä. Ne löytää helposti edellämainituilla SEO-työkaluilla tai sitten esimerksi maksuttomalla Xenu’s Link Sleuth-työkalulla.
Mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Katsotaas miten muut ovat näitä asioita hoitaneet – apinoimalla saa usein hyviä ideoita omaankin bisnekseen. Nämä virhesivut on tuotettu surffaamalla ihan satunnaiseen URL-osoitteeseen, eikä kyseessä ole siis valikoimasta poistuneen tuotteen sivu (sellaista osoitetta on aika vaikea lähteä arvaamaan).
Kuten jo aiemmin mainitsin, Verkkokauppa.comin 404-virhesivulla esitetään käyttäjän viimeksi selaamia tuotteita. Lisäksi sivulla on palautelomake. Ilmeisesti tuossa on ajatuksena, että käyttäjälle tarjotaan mahdollisuus ilmoittaa miten päätyi virhetilanteeseen.
Varusteleka on ottanut virhesivuun humoristisemman otteen. ”Sivuston noutamisesta vastuussa oleva muppekoiramme ei löytänyt toivomaasi sivua.” Lisäksi sivulla on hauskat toimintaohjeet: ”1. Älä hätäänny”, ”2. Ilmoita virheestä” ja ”3. Osta jotain”.
Zalandon sivujen 404-virhesivulla päähuomion saa selkeä virheilmoitus ja linkit tärkeimpiin pääkategorioihin. Sen alapuolella on mainosbanneri ja uutiskirjeen tilauslomake, joka houkuttelee 10% alennuksella uutiskirjeen tilaajia. Sivun yläosa on myös ihan normaalisti näkyvillä – eli sitä kautta pääsee tuotekategorioihin tai tuotehakuun. Minusta tässä on aika hyvin palikat kohdallaan!
Amazonilla on hyvin pelkistetty 404-virhesivu, josta pääsee vain etusivulle. Minusta tämäkin on parempi vaihtoehto, kuin vain uudelleenohjata käyttäjä etusivulle – jolloin käyttäjä jää hämilleen, kun ei tiedä mitä tapahtui. Aika yllättävää kuitenkin, että valtavan kokoisessa Amazonin verkkokaupassa ei ole päädytty laittamaan 404-sivulle mitään muuta.
EmailCenterin 404-virhesivu on yksi legendaarisimmista ja on varmasti saanut aikaan monet röhönaurut. Sivu on itseasiassa niin hauska, että se on mennyt viraaliksi somessa ja blogeissa! Siis virheilmoitus! Extreme.
Kirjoittaja: Vesa Nippala
Verkkokaupan sivustoanalyysi -palvelun avulla saat kullan arvoisen raportin verkkokauppasi pullonkauloista ja kehitystarpeista. Analyysissä raportoidaan hakukonenäkyvyyteen, käytettävyyteen, konversiotason parantamiseen jne asioihin liittyviä asioita.
Soita 045-6723499 niin jutellaan tarkemmin!
Postituslistalla uutisoidaan silloin tällöin verkkokauppaan ja hakukoneoptimointiin liittyvistä asioista. Postituslistalle liittymällä saat maksutta kattavan pdf-muotoisen oppaan Googlen hakukonenäkyvyyteen vaikuttavista tekijöistä!
Välttämättömät keksit ovat tarpeellisia, jotta verkkopalvelun käyttäminen toimii oikein. Tähän kategoriaan sisltyy ainoastaan keksejä, jotka ovat tarpeellisia verkkopalvelun käyttämiseksi, eivätkä välttämättömät tiedot sisällä mitään henkilökohtaisia tietoja.